W.A.O. en A.O W in het buitenland

• frankybrok

hallo met frank

ik heb toestemming van het U.W.V, om me in de filipinen te vestigen met behoud van mijn W.A.O uitkering,(herseninfarcten), nu word ik volgen jaar 63 en zie dat vele nederlanders hier zich uit laten schrijven uit nederland

Nu hoor ik dat het kabinet mensen met een uitkering of aow , gaan korten als ze buiten europa gaan vestigen, kan dat zomaar waar je je hele leven voor betaald hebt?

wie heeft er tips of advies

vast bedankt frank

• axel

Eigenlijk is het logisch omdat je in veel landen 6 keer zoveel kunt doen met je Nederlandse geld. De minister wil eerst de ANW (Wed. uitkering) en de KB (Kinderbijslag) aanpakken, waarschijnlijk per 1.7.2012:

WWW.PLUSONLINE.NL

WAO premie betaal je zelf maar AOW premie niet.

Ik vraag me af wat ze dan met de dure landen gaan doen zoals bijv. Zwitserland? Krijg je dan een extra toeslag?

Hou de site van de SVB in de gaten:

WWW.SVB.NL

en van de UWV:

WWW.UWV.NL

• caja chica

Ja dat is zo, maar het gaat maar om 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft. In jouw geval zou het dan gaan om een 4% lagere AOW-uitkering. Niet onoverkomelijk lijkt me, als je bedenkt dat de kosten van levensonderhoud in de Filippijnen een stuk lager zijn dan in Nederland.

Bel of mail anders even met de Soc. Verzekeringsbank als je hier zekerheid over wilt hebben.

• axel

Hij zou ook 2 jaar kunnen wachten en inmiddels waarschijnlijk nog korter. B)