Hallo,

Wij overwegen om eind volgend jaar weer terug naar Nederland te verhuizen. We hebben dan ruim 3 jaar in Maleisie gewoond.

Ik ben begonnen met uitzoeken welke mogelijkheden we hebben om onze inboedel naar Nederland te verhuizen. We betalen de verhuizing zelf en hoop door flink wat uit te zoeken een duidelijk beeld te krijgen bij de globale kosten. Ik heb inmiddels een paar offertes van grote internationale verhuizers ontvangen, en we zijn eerlijk gezegd geschrokken van de prijzen. Onze kleine inboedel van nog geen 12m3 kost bij de goedkoopste aanbieder ruim €4000 (incl. inpakken, afhalen, verzekering: door-to-door). Onze spullen gaan na aankomst in Nederland direct in opslag, want wij sluiten ons verblijf in Maleisie (als alles meezit) af met een reis van maximaal 2 maanden.

Ik kan totaal niet inschatten of €4000 een normaal bedrag is, maar voor ons is het aan de hoge kant. Wij hoopten het geheel voor rond (of minder dan) €2000 te verhuizen.

Op de ‘heenweg’ van NL naar KL hebben we gebruik gemaakt van baggage.nl en alleen een kleine 10/15 verhuisdozen verstuurd (max 4m3). Daar betaalden wij destijds ‘maar’ €700 voor het hele traject tot bezorging op ons adres in KL. Het voordeel toen was dat we geen grote meubels hadden. Nu hebben we wel 3 grote items (king size bed, 3+2 bankstel en grote koelkast); de rest is klein grut of zaken (zoals kledingkast, bureau) dat kan worden afgebroken.

Heeft iemand misschien ervaring met het zelf regelen van een verhuizing. Zijn er partijen die aanzienlijk goedkoper zijn dan de grote internationale bedrijven (we hebben nu contact gehad met Allied Pickfords, Crown en Santa Fe). Ik merk dat de grote bedrijven hier in Maleisie er standaard vanuit gaan dat je stinkend rijk bent en die €4000 makkelijk op tafel legt voor de verhuizing. Ik vind het echter fijn om meerdere mogelijkheden tegen elkaar af te wegen, met bijbehorend kostenplaatje (en risico's).

Dank

Ilya