hoe duur is het dagelijkse leven in Nederland?

• NL-CH

hallo

ik woon al bijna 25 jaar in Zwitserland, heb naast de NL nationaliteit ook de CH nationaliteit. mein man is zwitser en onze 4 kinderen zijn half NL, half CH.

wij zijn aan het overleggen om in Nederland te komen werken en wonen. hoe duur is het gemiddeld per maand aan levensmiddelen enzo?

hier in CH geven we per maand ca 2000 euro uit alleen levensmiddelen, verzorgingsmiddelen en allerdaagse dingen, bv waspoeier, luiers,

we betalen aan huur per maand: ca 1730 euro voor een 5,5 appartement.

ziektekosten verzekering voor alle 6 ca: 800 euro.

daarnaast komen nog kosten voor stroom, water, verwarming, belasting (wij krijgen ieder jaar 3 belastingrekeningen, word dus niet vd loon afgeftrokken), zakgeld, bus, trein, (we hebben geen auto), internet, telefoon, andere extra uitgaven zoals, tandarts,enz.

hoe duur is de ziektekostenverzekering per maand?

bedankt voor het antwoord

groetjes uit het Berner Oberland

carla

• Adria

Ik denk dat je voor levensonderhoud hier goedkoper uit bent. Kijk eens op deze site voor voorbeelden van uitgaven voor een gemiddeld gezin (dus met 2 kinderen):

http://www.aandehand.nl/praktisch/overige/217-financieel-rondkomen-hoe-doe-je-dat.html

Voor de goedkoopste zorgverzekering, zie:

http://mijngeld.blog.nl/nieuws/2011/11/15/overstappen-naar-een-andere-zorgverzekeraar

Wonen:

Op de vrije sector ben je vanaf € 1.000 per maand kwijt voor een 6-kamerwoning, zonder servicekosten, water en elektriciteit. Reken voor gas, elektriciteit en water minimaal 250 euro per maand.

• Astrid (Canada)

Ik denk dat je niet alleen naar de kosten moet kijken maar ook naar de inkomsten, dat tegen elkaar houden en dan een goede vergelijking maken.

als ik bv kijk naar wat je maandelijkse kosten zijn, dan denk ik dat het salaris een stuk hoger ligt dan wat je in Nederland kunt verwachten.

Waar ik woon, zijn huizen en huren relatief goedkoop..relatief zeg ik bewust, want de lonen liggen een stuk lager.

Je man is Zwitser, is zijn kennis van de Nederlandse taal voldoende om ook in Nederland een baan op zijn niveau te kunnen vinden?

tevens je kinderen zijn half Zwiters en half Nederlands, hebben jullie ze bij de geboorte wel een Nederlandse Nationaliteit gegeven anders is dat misschien nu lastig, zeker iets om even in te kijken voor je een definitieve beslissing neemt.

In elk geval succes met je keuze, hoop dat je nog eens een update geeft.

• CarienB

U zou ook kunnen kijken op de webshops van de supermarkten om een idee te krijgen wat de levensmiddelen kosten.