Bedrijf in Nederland, wonen in België

• MR

Wie kan mij adviseren, ik wil met mijn gezin in België wonen, maar mijn bedrijf gewoon door laten draaien in Nederland. Moet je “emigreren” of kun je in België ook een huis huren zonder te emigreren?

• Adria

Als u gaat wonen in België en werken in Nederland, valt u onder de regeling voor Grensarbeiders. U wordt gedeeltelijk belastingplichtig in België, gedeeltelijk (nl. voor uw IB) in Nederland. U houdt daardoor ook recht op hypotheekrenteaftrek. Uw ziektekostenpolis blijft voor de in Nederland werkende gezinsleden ongewijzigd, de anderen vallen onder het Belgische stelsel. Bij de aan het werk gekoppelde sociale voorzieningen (bijv. Ziektewet) blijven de Nederlandse regelingen van kracht.

AOW in België

Waar hebben we recht op?

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2011-08-18/aow-in-belgie

Wij wonen en werken sinds 1987 in Belgie. Over een paar maanden wordt mijn man 65 en volgend jaar ikzelf. Krijgen we nog AOW uit Nederland?

Ja, maar niet de volledig AOW. Voor ieder jaar dat u buiten Nederland heeft gewoond, wordt uw AOW-pensioen met 2% gekort. Als u dit jaar met pensioen gaat, krijgt u dus een korting van 48%. Dat betekent dat u ongeveer een half AOW-pensioen ontvangt. Waarschijnlijk heeft u ook rechten opgebouwd op een Belgisch oudedagspensioen.

• MR

Goedemorgen Adria, het probleem is dat ik een eigen bedrijf heb in Nederland. Ik zie dat je in Belgie veel mooier en goedkoper kan wonen in Belgie vandaar de overweging. Maar ik zit met mijn bedrijf die in Nederland gevestigd is…