'Verlaag uitkeringsniveau naar norm woonland'

• Dennis

De export van uitkeringen wordt fors beperkt. Van autochtone en allochtone Nederlanders die buiten Europa wonen, wordt de uitkering verlaagd naar het niveau van het woonland.

De ministerraad besluit vandaag over het voorstel van minister Henk Kamp (VVD) van Sociale Zaken. Het ‘woonlandbeginsel’ geldt voor de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (WIA), de nabestaandenuitkering (ANW), de kinderbijslag (AKW) en de extra kinderbijslagmaatregelen voor de lagere inkomens. Het kabinet vindt dat het uitkeringsstelsel bedoeld is voor wie in Nederland woont: zo min mogelijk mensen buiten Nederland moeten een uitkering ontvangen.

Het gaat om duizenden uitkeringen. In 2008 ging voor 5.028 kinderen bijslag naar Marokko, voor 2.370 naar Turkije, voor 1.332 naar de VS, voor 413 naar Suriname en voor 404 naar Thailand.

Bezuinigen

Volgens het regeerakkoord valt er zo per jaar structureel 30 miljoen euro te bezuinigen. Het gaat om afspraken uit het regeerakkoord van VVD en CDA waar ook de PVV voor tekende. De drie willen op termijn de betaling van kinderbijslag naar landen buiten de EU helemaal staken. Dan moet het kabinet eerst 40 verdragen aanpassen met andere landen.

De gedachte achter de maatregel is dat het niet winstgevend moet zijn om buiten de EU te gaan wonen. Als de kosten van het levensonderhoud in de landen buiten de EU veel lager zijn, dan is een uitkering op Nederlands niveau relatief hoog. Minister Kamp noemde het vorige maand een ‘ongewenste situatie’ dat een uitkering in het buitenland qua koopkracht vijf tot zes keer zo hoog uitvalt. Andersom is het kabinet niet van plan in landen waar de kosten van het levensonderhoud hoger zijn, zoals in Luxemburg en Zwitserland, het uitkeringniveau op te trekken.

Woonlandbeginsel

De wetswijziging moet ingaan per 1 januari 2012. Het vorige kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie wilde ook het woonlandbeginsel invoeren. De discussie laaide twee jaar geleden op nadat de Sociale Verzekeringsbank meldde dat een groep Turkse en Marokkaanse ouders fraudeerde met dubbele kinderbijslag.

Tussen 65-plussers die binnen en buiten Nederland wonen, wordt dit jaar al verschil gemaakt. Belastingmaatregelen die de koopkracht van ouderen ondersteunen, gelden alleen voor degenen die in Nederland belasting betalen. De Eerste Kamer heeft hier deze week mee ingestemd.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/1878287/2011/04/21/Verlaag-uitkeringsniveau-naar-norm-woonland.dhtml

• NielsBxl

Met zulke opmerkingen realiseer ik me weer dat het een goed plan was om uit NL te vertrekken.Jij zegt het nog ten minste openlijk, maar Wilders c.s. (en andere partijen in het kabinet) zeggen op een min of meer verdoken manier precies hetzelfde.

Alleen AOW zal ik als ik 65 ben (of misschien pas als ik 70 ben?) trekken, heb ik alleen buiten NL opgebouwd. Let op, over enige jaren mag je wellicht ook niet meer buiten Nederland gaan wonen als je een Nederlands pensioen trekt. De dijkjes worden steeds hoger, en je mag er niet over heen kijken van de NL overheid. Stelletje regenten!

• elboukhari.boukhari@gmail.com

Dan blijf ik lekker hier stom Henk .