waarom weg uit NL en wat dan?

• Thorwald @ The Balboa Inn

Ik zie op deze en andere forums regelmatig berichten voorbijkomen waarin mensen terloops redenen geven waarom ze weg gaan. Vaak krijg ik de indruk dat die plannen voortkomen uit een gevoel van ontevredenheid met de situatie in NL zonder dat er echt een goede orientatie is geweest om te kijken of emigratie de oplossing is. Ik heb ook vaak e-mails gekregen van mensen - of mensen ontmoet - die uit NL zijn vertrokken zonder al te veel na te denken over hoe het dan allemaal verder moet, soms met minder leuke gevolgen.

Ik zou met deze post graag een lijstje willen creeren van (top-10) redenen waarom bezoekers van dit forum weg willen uit NL en daar dan wat kanttekeningen bij plaatsen ter informatie van diegenen die hun plannen echt willen doorzetten.

Zelf heb ik ondertussen 24 jaar buiten NL gewoont, het meeste in Costa Rica en Panama. Ik heb goed geboerd maar erken ook dat NL z'n goede kanten heeft en je voor de zon alleen niet weg moet gaan (of weg moet blijven). En mijn ervaring is dat het slechts 1 op de 10 lukt ook echt een goed bestaan op te bouwen in het buitenland (i.e. self-made, niet gesteund door vette expat-salarissen).

Jullie reacties zijn welkom.

Thorwald

• Thorwald @ The Balboa Inn

Duh.. ik heb de ‘sticky posts’ over het hoofd gezien.

Hoe dan ook, commentaar blijft welkom en ook antwoord op de ‘wat dan’ vraag.

• Erik