Emigreren naar Griekenland met WIA

  • kalo

    Hallo allemaal,

    Ik overweeg een nieuw leven te beginnen in Griekenland. Ik ben door twee chronische ziektes (voorlopig voor een heel groot deel, maar er loopt een medische bezwaarprocedure voor volledige afkeuring) afgekeurd en mijn jarenlange relatie heeft het om die reden helaas ook niet gered. Hoewel ik weinig kans heb op voldoende herstel om ooit weer aan de arbeidsmarkt deel te nemen, bestaat er wel een mogelijkheid dat ik minder gebruik hoef te maken van (pijn) medicatie en/of behandelingen door het prettiger klimaat. Ik hoop daar dus een nieuwe start te kunnen maken. Verdriet achter me laten en wie weet lichamelijk nog een opleving krijgen… Ik spreek de taal iig al een beetje (niveau Intermediate), dus dat vergemakkelijkt de boel.

    Een WIA-uitkering mag je meenemen naar een ander EU-land zolang je in contact blijft met UWV. Voordat ik definitief alles ga regelen - ik doe het immers allemaal alleen en niet vanuit de meest prettige situatie-hoor ik graag van mensen die meer weten over het emigreren met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Liefst van WIA-ers. Met de WAO ligt alles een beetje anders, maar ook hun tips zijn natuurlijk van harte welkom.

    Bijvoorbeeld: blijf je daardoor belastingplichtig in NL (je hebt immers ‘inkomen’ uit Nederland)?

    Kun/moet je dan ook ingeschreven blijven staan in een NL gemeente (dat zou ik voorlopig nog even willen ivm inschrijving bij woningbouw…voor het eerste jaar in ieder geval.)

    Moet je een Griekse bankrekening nemen of dan je Nederlandse aanhouden?

    Hoe zit het als je elk jaar nog een herkeuring krijgt omdat je nog geen IVA hebt, maar een WGA zonder sollicitatieplicht?

    Hoe regel je het beste zorg en wat zijn deze kosten? (ik gebruik drie soorten medicatie en moet de rest van mijn leven een specifiek soort behandeling ondergaan, dus dit is een belangrijke vraag). En gaat dat dan via NL of moet ik IKA regelen?

    Weet iemand de kosten van het levensonderhoud zijn voor 1 persoon? (Huur, GWL, Internet, voedsel) Ik wil ‘beginnen’ in Athene…misschien verhuis ik later nog eens naar de eilanden.

    En verder ALLE tips die jullie sowieso kunnen bedenken als het aankomt op emigreren naar Griekenland.

    Alvast bedankt voor al jullie serieuze reacties.

    KL

  • UWV Webcare Team

    Beste Kalo,

    Wellicht dat deze brochure van het UWV uitkomst biedt: http://tinyurl.com/34fb68j

    Je UWV gerelateerde vragen worden in deze brochure beantwoord.

    Met vriendelijke groet,

    René

    UWV Webcare Team

    http://www.uwv.nl/webcare

  • wonenwerkengriekenland

    Hallo kalo, Voor de meeste van bovenstaande vragen moet je bij de Nederlandse instanties zijn: hoe je uitkering en je ziekte-verzekering mee te nemen naar Griekenland, inschrijving bij NLse gemeente, belastingdienst etc. Een Nederlandse bankrekening kun je aanhouden (is ook aan te raden voorlopig).

    Ik raad je aan niet meteen alle schepen achter je te verbranden. Eerst maar eens kijken hoe je in Griekenland in je levensonderhoud zou kunnen voorzien en hoe het leven je daar bevalt. Kijk eens op de site www.wonenwerkengriekenland.com en heb je nog vragen dan hoor ik ze graag.

  • Joke

    Hallo Kalo

    Ik ben erg benieuwd of het je allemaal is gelukt en of je al op griekenland woont , heb zelf ook een WIA en denk eraan om ook uit nederland weg te trekken . Dus ik ben erg benieuwd hoe het je is vergaan en of alles ook is gelukt .

    groet , Joke