emigreren naar Duitsland

  • John

    wij hebben plannen om te gaan emigreren naar Duitsland maar hebben tal van vragen zoals: hoe gaat het met je kinderen met de Nederlandse taal, ziektekosten, je gas/licht en water in Duitsland, belastingen en noem maar op. wij hebben gehoord en verschillende dingen gelezen maar vaag over de voor en nadelen over het verhaal emigreren. wie kan er ons meer over vertellen ? wij willen bijvoorbeeld naar Kleve verhuizen en weten ook niet of daar toevallig een 2 talige school zit.

    graag horen/zien wij veel reactie tegemoet.

    groetjes,

    John & Rita van meel

  • Frankie1

    Naar Duitsland verhuizen? Een goed idee, en je zult geen spijt krijgen.

    Wat ik je wel kan vertellen is dat er geen 2 talige scholen zijn in het westen van Duitsland.

    Kleve ligt vlakbij de grens, dus je kunt optioneel nog naar Nederlandse scholen.

    Het is alleen niet aan te raden, in verband met de kinderen zelf. Die niet goed meer in

    contact komen met andere kinderen uit de woonbuurt en de school vriendjes.

    Dat kan een probleem worden.

    Voor de rest. Ik kan hier wel veel meer persoonlijk vertellen, maar stuur me een email naar

    woneninduitsland@gmail.com. Dan help ik je wel verder!

    Groet,

    Marc

  • elke

    hoi,,,,

    Ik weet dat in kranenburg een tweetalige school is en ik weet dat er ook kinderen uit duitsland naar berg en dal gaan naar school.

  • stippel

    Misschien een beetje een rotvraag, en ook niet echt extra info voor jullie, maar waarom zou je je kinderen naar een tweetalige school sturen of zelfs in NL naar school sturen terwijl je in Duitsland je nieuwe leven op gaat bouwen? Zelf ga je toch ook zo snel mogelijk integreren in je nieuwe land? Zo voelen ze zich straks nergens thuis. In Duitsland is er ook prima onderwijs. Kinderen pikken taal vrij snel op, en als je er voor zorgt dat ze thuis gewoon Nederlands kunnen spreken en lezen, houden ze die taal vanzelf bij.

  • Franki

    Oei, dan is er toch een tweetalige school.

    Maar ja, wil je wel naar een tweetalige school dan?

    Bedankt voor de info!

    Frankie

  • linda Mulder

    Hallo,

    ook wij hebben lopen met het idee rond om naar Duitsland te vertrekken.

    Onze droom was en is: wonen in een vrijstaande woning in een rustige buurt en dat met een hypotheek op 1 salaris zodat ik fulltime moeder kan zijn. Maar in Nederland kan deze droom alleen in het hoge noorden of in maasstricht uitkomen en aangezien mijn man in Utrecht werkt vinden we dat wat te ver weg, Dus na wat zoeken in een straal van 100 km om Utrecht heen kwamen we uit in Duitsland, Kleve / Emmerich.

    Nu is onze oudste net 3 dus qua taal maak ik me om hun geen zorgen, die pikken dat veel sneller op dan wij, maar wat ik me afvraag is of het in duitsland nou echt zoveel goedkoper is, de huizenprijzen en autorijden sowieso maar hoe zit het met verzekeringen, belastingen, schoolgeld, enz? Is het daar zo goedkoop dat het leven daar wel te redden is op 1 salaris? Hier (wij wonen nabij Rotterdam in een gewone eensgezinswoning) in ieder geval niet.

    Of maken we onszelf lekker met de lage hypotheek maar komt het uiteindelijk op hetzelfde neer?

    Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?

  • Gerrit-Jan

    Beste John & Rita,

    Wij proberen mensen van a tot z te begeleiden bij hun emigratie naar Duitsland waar het gaat om (meer dan alleen) financien. Hiertoe hebben wij Duitse medewerkers (die ook Nederlands spreken) die hun vak verstaan en de cultuur etc. en ook de regelgeving in Duitsland kennen. We beschikken daarnaast over 6+ jaar ervaring op dit vlak.

    Wij zijn te vinden op de volgende pagina:

    http://www.hcbgruppe.de

    Ik zie uit naar uw reactie. Met vriendelijke groet.

  • mirandabuck

    Hai John en Rita,

    Het is wel een bericht van een jaar oud,maar wilde toch eens kijken of er nog reactie uit komt.

    Wonen jullie inmiddels in duitsland?

    Wij,vrouw man en twee pubber dochters,wonen sinds een jaar hier in duitsland.

    Het bevalt tot nu toe erg goed.

    Inmiddels alles weer beetje op orde,is kost toch tijd je in ander land te settelen,en nu eens op zoek naar mensen die ervaringen willen uit wisselen.

    Om eens gezellig te babbelen over van alles wat je zoal tegen komt hier in duitsland.

    Het zou leuk zijn eens te contacten.

    Groetjes Miranda

  • John

    test

  • John

    hallo, het is inderdaad een tijdje geleden maar wij zijn er toch nog steeds mee bezig. het enige wat ons de gehele tijd bezighoud is werk, werk en nog eens werk. ik hab al 10 jaar een vaste baan en waarschijnlijk kan ik dat niet meteen vinden in of bij Duitsland, dat is een groot risico. graag hoor ik een reactie terug.

    Groetjes, John & Rita