Emigreren en huis verhuren in nederland

• miroulis

Ik ga binnenkort naar het buitenland emigreren… griekendland en wil mijn huis hier in nederland verhuren.

En las net op een site dat als je je uitgeschreven heb bij de gemeente je huis in princiepe niet kan verhuren….?

Toen las ik bij de belasting dienst dat dat wel gewoon kan en in box 3 komt.

Maar zag nog een andere optie: Emigratie voor tijdelijke aard (site belastingdienst)

* De woning heeft u voordat u emigreerde gedurende ten minste een jaar als eigen woning en hoofdverblijf ter beschikking gestaan.

* De woning staat u tijdelijk niet als hoofdverblijf ter beschikking.

* De woning wordt niet aan derden ter beschikking gesteld.

* U hebt samen met uw partner geen andere woning die voor de belastingheffing van u of uw partner als eigen woning wordt aangemerkt.

Met andere woorden: u mag samen met uw partner geen andere gekochte woning hebben. Een gehuurde andere woning hebben, mag wel.

Kan ik me huis verhuren zonder dat ze er bij de gemeente en belastingdienst achter komen?

Of is dat een grote gok…

Ik ga liever op safe om later niet voor grote verrassingen te staan… met boetes e.d.

Wie heeft er wat tips…

groetjes……

• Alies

Je schrijft het zelf…woning wordt niet aan derden ter beschikking gesteld.

Maar buiten of het van de belasingdienst mag…je moet toestemming vragen aan je hypotheekverstrekker.

Als die geen toestemming geven, kun je je huis dus niet verhuren, doe je het toch loop je risico dat je hypotheek ingetrokken wordt.

• stippel

De manier om toestemming te krijgen is bij je hypotheekverstrekker te zeggen dat de emigratie voor tijdelijk is. En dan verhuren via een verhuurbedrijf met ‘diplomatenclausule’ in het huurcontract. Dat kost je wel een lieve duit, maar je hebt in Griekenland echt geen behoefte aan telefoontjes over een lekkende kraan in boerenkoolstronkradeel. Als je definitief weggaat, zou ik het huis niet aanhouden. Zoek ook eens even rond hier, want dit topic is al eerder aan de orde geweest.

• Stefan

Hoi Miroulis,

Volgens mij mag je je huis gewoon verhuren. Je moet echter wel rekening houden met je hypotheek. Je kan je thuis tijdelijk verhuren, maar dan moet je in je huurcontract opnemen dat je het huis bij terugkomst weer wilt gaan bewonen. Kijk anders eens op www.verhurenhuis.nl onder het kopje ‘voor huurders’. Daar staat ook veel over (tijdelijk) verhuren.