Jaqueline SINT MAARTEN >>>

• Marcel

Jaq, excuses, per ongeluk je bericht verwijderd, je vroeg over alle informatie over Sint Maarten.

Hallo Jaq.ik ben hier een tijdje mee bezig geweest en heb aardig wat info vergaart.

Concreet:

Zeer hoog uitval scholieren richting criminaliteit, mede veroorzaakt door een “”slecht onderwijssysteem“”.

Hoog percentage criminaliteit.

Dagelijks zeer lange files en luchtvervuiling daarmee gepaard gaande rond Philipsburg.

Gemiddelde 1 kamer appartement ligt rond de 2200 US Dollars per maand.

Wat mij persoonlijk betreft kon ik behalve het klimaat (even geen orkanen meegeteld) geen voordelen ontvangen qua berichtgeving.

Ben je echter hoog opgeleid, universitair, ik noem maar wat, dan zijn er genoeg opties open, maar cash, veel cash, is wel nr.1 om je daar te kunnen vestigen en te overleven, zeker als Nederlander uit Nederland.

Sorry, dit is wat ik binnen heb gekregen van mensen die daar wonen en werken.

• Pieter

Ik heb er anderhalf jaar gewoond en de informatie die je verstrekt is juist.

• Irene

Ik heb destijds informatie opgevraagd her en der, ik heb een aantal emailwisselingen gehad met mensen die er nu wonen en/of gewoond hebben voorheen.Mijn bericht hierboven was in feite een samevatting van deze berichten, erg jammer, want de flora en fauna zijn daar uniek..

• jacqueline.k.

Ron bedankt voor je informatie. Weet ik in iedergeval dat ik een hoop geld nodig heb :((((

Ik laat je nog weten of ik naar st maarten ga, gr jacqueline

• jacqueline.k.

Pieter waar kan ik het beste zoeken voor woonruimte, is een verblijf van bv 1 1/2 jaar in een hotel tamarind of lésperance een aanrader misschien?? ( misschien ken je deze hotels??)

Het klinkt inderdaad niet zo positief omdat het zo duur is. ik hoor verschillende dingen , sommige mensen zeggen dat het goedkoper is dan nederland ( ik geloof jullie hoor). Maar wel raar toch?

• pieterh

Jacqueline.

NL's beginnen vaak bij het Tamarind, de prijzen tref je aan op hun website, en kijken dan verder voor andere woonruimte.

Advertenties m.b.t. verhuur tref je aan in de lokale kranten en veel gaat via mond-mond reclame. Vanuit NL iets regelen is dan ook lastig. Uiteraard bieden ook de makelaars het een en ander aan, even Google gebruiken.

Mijn werkgever betaalde destijds de huur, voor mij was het dus niet duur. Indien je dit zelf moet betalen zal het een groot gedeelte van je budget in beslag gaan nemen (tenzij je een vorstelijk salaris gaat ontvangen).

USD 1,500 ben je al snel kwijt, echter wil je gaan wonen waar ik niet zou willen wonen (jij waarschijnlijk ook niet) dan ben je goedkoper uit. Maar bedenk bij dit laatste wel dat SXM veel criminaliteit kent, onderschat dat niet!

De kosten voor de living zijn m.i. vergelijkbaar, misschien wel iets lager, dan in NL. Uit eten is bijvoorbeeld veel goedkoper evenals auto rijden (ik bedoel in de file staan want het verkeer is een drama). Zuivelproducten zijn weer duurder. Dus wederom, wat heb je te besteden en wat vind je belangrijk oftewel wat is je levensstandaard. De salarissen zijn in het algemeen lager dan in vergelijking met NL en dan lijkt al snel of het duurder is.

Indien je graag naar het Caribische gebied wilt zou je ook een van de andere eilanden kunnen overwegen. Saba en Statia zijn bijvoorbeeld schitterende eilanden op een steenworp afstand van SXM, veel natuur en nauwelijks criminaliteit. Wil je echter feesten dan zit je daar weer niet goed.

Wij wonen naar volle tevredenheid op Bonaire welke een verademing is na SXM. Maar uiteraard is dat persoonlijk.

Een leuke site over SXM is http://sxmprivateeye.com/ je vindt er veel info over de chaos die op SXM heerst.

Er zijn uiteraard ook mensen welke wel van SXM houden; indien mogelijk zou ik er eerst eens gaan kijken.

Succes.

Pieter

• stippel

Tamarind, dat is lang geleden! Was wel leuk, voor een paar dagen. Maar ik zou er geen anderhalf jaar willen wonen, lijkt me ook behoorlijk onbetaalbaar. Je kunt er natuurlijk beginnen en daarna op zoek gaan naar een huurhuis.

• jacqueline.k.

Pieter ,

BEDANKT voor je informatie.

Ik heb nl een baan aangeboden gekregen na een open sollicitatie (nog in onderhandeling over mijn salaris)

er is wel een heel erg verschil in salaris ong. 700 euro!!! (ben nog aan het uitzoeken of dit klopt.) maar dat is echt een te groot verschil

ik ga natuurlijk niet meteen mn huis hier opgeven eerst een jaartje proberen toch?? ik weet dat dat niet hun probleem is dat ik dan nog kosten heb in nederland maar ja alles meteen opgeven lijkt mij niet slim, daarom is het zo belangrijk voor mij om te weten of het leven op st maarten duur is (gewoon normaal geen overbodige luxe). dan kan ik berekenen of het uberhaupt zin heeft om te gaan. Als bijna alles opgaat aan de huur dan heeft het geen zin.

Ik laat je het weten als ik ga.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

groetjes jacqueline