Jacqueline.
NL's beginnen vaak bij het Tamarind, de prijzen tref je aan op hun website, en kijken dan verder voor andere woonruimte.
Advertenties m.b.t. verhuur tref je aan in de lokale kranten en veel gaat via mond-mond reclame. Vanuit NL iets regelen is dan ook lastig. Uiteraard bieden ook de makelaars het een en ander aan, even Google gebruiken.
Mijn werkgever betaalde destijds de huur, voor mij was het dus niet duur. Indien je dit zelf moet betalen zal het een groot gedeelte van je budget in beslag gaan nemen (tenzij je een vorstelijk salaris gaat ontvangen).
USD 1,500 ben je al snel kwijt, echter wil je gaan wonen waar ik niet zou willen wonen (jij waarschijnlijk ook niet) dan ben je goedkoper uit. Maar bedenk bij dit laatste wel dat SXM veel criminaliteit kent, onderschat dat niet!
De kosten voor de living zijn m.i. vergelijkbaar, misschien wel iets lager, dan in NL. Uit eten is bijvoorbeeld veel goedkoper evenals auto rijden (ik bedoel in de file staan want het verkeer is een drama). Zuivelproducten zijn weer duurder. Dus wederom, wat heb je te besteden en wat vind je belangrijk oftewel wat is je levensstandaard. De salarissen zijn in het algemeen lager dan in vergelijking met NL en dan lijkt al snel of het duurder is.
Indien je graag naar het Caribische gebied wilt zou je ook een van de andere eilanden kunnen overwegen. Saba en Statia zijn bijvoorbeeld schitterende eilanden op een steenworp afstand van SXM, veel natuur en nauwelijks criminaliteit. Wil je echter feesten dan zit je daar weer niet goed.
Wij wonen naar volle tevredenheid op Bonaire welke een verademing is na SXM. Maar uiteraard is dat persoonlijk.
Een leuke site over SXM is http://sxmprivateeye.com/ je vindt er veel info over de chaos die op SXM heerst.
Er zijn uiteraard ook mensen welke wel van SXM houden; indien mogelijk zou ik er eerst eens gaan kijken.
Succes.
Pieter