Waarom een kind zijn vader niet wil zien zijn persoonlijke redenen lijkt mij en er moet echt wel heel wat aan vooraf zijn gegaan als een kind die beslissing neemt (als het al zelf beslissingen kan nemen). Daar hoeft niet altijd de moeder/vader achter te zitten. Daarnaast is geen echtscheiding hetzelfde dus oordeel daar niet te snel over want je weet nooit de daadwerkelijk achtergronden.
Stapelmaf ik kan mij voorstellen dat je wilt emigreren ivm gezondheid maar dan moet je inderdaad wel eerst het e.e.a. op papier regelen waaronder het gezag als jullie beide ‘ gezagdragend’ zijn. Dat is in de meeste gevallen zo en is geregeld bij Wet. De beslissing je partner het gezag te ontnemen, neem je niet zomaar lijkt mij. Daarnaast moet je je goed beseffen dat je heel wat ‘goede’ argumenten ter tafel moet brengen wil de rechter besluiten tot gezagsverandering. Weet dat dit alleen voorkomt bij bijv. mishandeling van het kind door een van de ouders. Ook als de ene ouder geestelijk niet meer bij machte is om de juiste beslissingen over een kind te nemen kan een reden zijn. Daarnaast is deze procedure behoorlijk tijdrovend.
Als hier allemaal geen sprake van is zal er niets anders overblijven dan met je ex-partner rond de tafel te gaan zitten want je hebt hoe dan ook een wettelijke meldingsplicht aan je partner ( of je kind jouw partner wel of niet ziet).
Wat betreft je vraagstuk over alimentatie, Spanje is ook Europa dus blijft hij inderdaad wel verplicht af te dragen. In sommige gevallen ook als het gezag gewijzigd is. Maar of dat ook heel eerlijk is??
Als je zulke grote besluiten als emigreren durft te nemen lijkt het mij dat je een behoorlijke sterke persoonlijkheid hebt, dus waarom dan het afhankelijke alimentatie plaatje?
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.