wat en hoe...

• Esther mv Manon

We zijn Nl behoorlijk zat om maar eens lekker met de deur in huis te vallen. Hier aan een normaal huurhuis komen is praktiesch onmogelijk met 1 inkomen en ook kopen is in ons geval geen optie dus zitten we klem. Ook heeft mijn man (nu 30 ass. supermarktmanager) genoeg van zijn baan en wil dus opzoek naar een andere baan. Dus we dachten laten we de boel combineren…..emigratie en een andere baan. Maar dan…..dan heb je die keuze gemaakt.

Hoe ga je met een taalbariere om bij het zoeken naar een nieuwe baan? Ik bedoel we kunnen een paar woordjes frans, duits en engels maar veel verder dan schooltaal is dat niet dus hoe doe je dat met het vinden van een baan? voor ons is de zekerheid van een baan hoe raar het mss ook klinkt belangrijker dan het land dit ivm het feit dat we 2 kids hebben. Europa klinkt lekker omdat als er dan iets gebeurd met een van onze ouders je ook vrij snel terug kunt zijn in NL aan de andere kant in bijv. de ABC landen spreken ze nederlands dat is misschien ook wel wat….en als je iemand kent die je aan een baan zou kunnen helpen zouden we waarschijnlijk ook wel buiten europa gaan. Goed belangrijskte is dus een baan maar hoe vind je die in het buitenland en hoe ga je met de taal om want zo snel heb je geen vreemde taal onder de knie.

Hij heeft een gewoon havo diploma en is al 19 jaar werkzaam dus in een supermarkt en hier is hij vooral erg goed met de computersystemen. Dit om een idee te krijgen van de mogelijkheden. Hopelijk hebben jullie tips of mss zelfs wel een baan :D:D

• mil

eerlijk gezegd samenvattend lopen jullie nu tegen beperkingen aan in NL die je ook zou tegen komen in het buitenland. De oplossing voor de problemen die jullie hebben in NL (zoals jij ze beschrijft) zijn op te zoeken in om/bijscholing. Meer uitdaging aangaan binnen NL. 19 jaar werkzaam zijn bij eenzelfde bedrijf is niet echt een verdienste in deze tijd en toont geen lef (nu ben ik heel eerlijk en dit is misschien niet wat je wilt lezen) Al dit is met deze situatie (zoals jij die beschrijft) ook zeer zeker noodzakelijk zouden jullie willen slagen in het buitenland.

• Anne

De vraag is of het hebben van een baan in een ander land maakt dat je je in dat land wel thuis voelt. In NL hebben jullie (of iig je man) wel een baan en daar zijn jullie ook niet gelukkig. Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld eerlijk gezegd.

Hebben jullie met geen enkel land een ‘speciaal gevoel’? Vakantieland, een land waar kennissen / familieleden oid wonen misschien? Verdiep je eens in de gewoonten, regels, politieke stelsel e.d. Ga er dan heen om het door de ogen van een toekomstige inwoner te bekijken (want dat is echt anders dan de ogen van een vakantieganger). Praat met de bevolking, verdiep je en dan krijg je vanzelf een gevoel bij.

De taalbarriere is mi een probleem, of je moet zulke skills hebben dat ze staan te popelen om je aan te nemen. Of een hele bak geld meenemen dat je zelf iets kunt starten. Waarom zou een bedrijf voor iemand kiezen die de taal niet of nauwelijks spreekt, terwijl hij ook een local kan aannemen? Kijk eens aan welke beroepen een tekort is in de landen die je aanspreekt en dan is omscholing nog zo gek niet.

Emigreren is niet zo maar iets wat je even doet, zeker niet met twee kinderen. Velen zijn jaren bezig met voorbereidingen treffen en het verdiepen in zaken en het verkrijgen van visa.

• Stephanie

Ik kan me wel iets voorstellen bij het gevoel van Esther. Op een gegeven moment kun je het gevoel hebben “is dit het dan?” en wil je iets compleet anders, echt een ander leven zeg maar. Het leven is tegenwoordig ook niet heel erg gemakkelijk als je moet rondkomen van een salaris dat niet al te hoog is. Je betaald de rekeningen, doet boodschappen en dan ben je er wel zo'n beetje doorheen.

Of je dan wel gelukkig in een ander land zou worden is natuurlijk de vraag, daar kun je natuurlijk ook tegen dezelfde dingen aanlopen. Maar soms is verandering van omgeving ook wel goed. Ik ben wel van mening dat als je zoiets graag wilt doen en je hebt de mogelijkheid, ga er dan ook gewoon voor. Tegenvallen kan het natuurlijk altijd, maar dat moet de ervaring zelf uitwijzen. En om binnen europa te emigreren heb je niet jaren voorbereiding nodig, er zijn bijv. al geen visa's nodig.

• Anne

Natuurlijk is soms verandering van omgeving goed, maar daarom is het wel verstandig om er goed over na te denken waar je heen wilt gaan. Niet zomaar naar een land gaan waarvan je niets weet en weer tegen het zelfde aanloopt. Goed verdiepen dus en niet alleen omdat er een baan is heen willen verhuizen.

Binnen Europa zal emigreren wel makkelijker gaan, maar dan heb je de taalbarriere weer. Een klein beetje Engels, Duits en Frans spreken is vaak niet genoeg om aan een baan te komen, of je moet zoals ik al eerder zei bijzondere skills hebben waar op dat moment grote behoefte aan is.

En ook ik ben van mening dat wanneer je het wilt en kunt je er voor moet gaan, maar wel goed doordacht (zie programma's als: ik vertrek waar mensen soms geen idee hebben waar ze zich in storten vaak ook nog met een paar kleine kinderen).

Je leeft maar een keer :)

• Esther mv Manon

Ben blij te lezen dat er ook iemand is die het snapt. Ik vind 19 jaar dienst ervaring trouwens niet getuigen van geen lef maar juist van trouw! tegenwoordig worden banenhoppers ook niet echt meer gewaardeerd. Tja om/bij scholen zijn we naar aan het kijken maar dan nog blijft het buitenland trekken en dan vooral frankrijk dan wel Duitsland. Ja in beide landen hebben we gekeken kunnen we hier wonen en aarden hoe is het geregeld met scholen en sociale voorzieningen (dat hebben we trouwens ook in Belgie gedaan) we hebben niet echt een hele grote voorkeur voor een van die 3 landen dus gaat het er echt om waar kun je werk het makkelijkste vinden want een beetje financiele zekerheid wil je met 2 kids toch wel hebben.

We denken al een aantal jaar aan emigratie dit is geen tijdelijke vlaag van verstandsverbijstering en het enige waar we echt moeite mee hebben is hoe kom je in het buitenland aan een baan. We hoopte op dit pb toch wat antwoorden te krijgen…….

• Stephanie

Anne, ik ben het met je eens dat er goed over nagedacht moet worden. Wat je af en toe ziet in de emigratie programma's is wel even schrikken. Mensen nemen soms ontzettend veel risico en investeren werkelijk alles wat ze jarenlang hebben opgebouwd in een onzeker project. Je kunt dit aan de ene kant zien als dommigheid, maar aan de andere kant heb ik ook wel respect voor het lef wat die mensen hebben( ik zou dat niet durven).

Esther, kijk eens op de website van eures. dat is een internationale banensite waar banen van heel europa op staan. voor belgie heb ik ook nog wel een sites voor je waar banen staan, zoals monter.be, hebbes.be, vlan.be

Frankrijk en duitsland weet ik niet echt sites van.

Heel veel succes in ieder geval.

• Hank bv Bello

Beste Esther mv Manon, ik ben het met de voorgaande posters heen dat de onvrede die je nu ervaart (saai kudtleven) in elk ander land ook de kop op kan steken. Om het cru te zeggen; er is geen enkel land waar men op je zit te wachten, en je zult met nog minder genoegen moeten nemen dan wat je nu hebt omdat je helemaal van voren af aan moet beginnen. Nederland is een van de rijkste landen ter wereld waar de inwoners financiele en sociale zekerheid hebben. Die zekerheden verdwijnen bij elke emigratie. Evenals de zekerheid op een baan.

• Louise

In maart is er weer een emigratiebeurs in Nieuwegein en deze beurs heeft ook Europese landen vertegenwoordigd. Misschien is Noorwegen of Zweden wat voor je. Duitsland en Belgie zijn ook groot.

http://www.verhuis.de/start/

• dirk

bij UPS (postpakken) in Ierland zoeken ze Nederlands sprekende mensen om de post en computer te bemannen .ik heb gehoord dat de voertaal Ned is. ervaring geen vereiste . www.upsjobs.com