Waarschijnlijk valt onze ‘emigratie’ dan ook onder ‘mislukt’, want wij hebben het ‘maar’ 4 jaar uitgehouden in de tropen (op Aruba). Wij gingen al weg met het idee dat het voor tijdelijk zou zijn. Mijn man is leraar en kon aan het werk op een contract van 3 jaar, ik ben na anderhalf jaar ook in het onderwijs gaan werken. Redenen om maar een jaar bij te tekenen en NIET te blijven waren voor ons:
-Uiteindelijk toch te warm. 3 weken 30 graden vind ik nog grappig, meer vind ik uitputtend. Op kou kun je je kleden, op hitte ook maar je mag niet in je nakie voor de klas, helaas.
- Slechte mogelijkheden om in een andere sector aan het werk te kunnen, en een door ‘vriendjes van vriendjes’ beheerste arbeidsmarkt
- Weinig tot geen mogelijkheden om hulp te krijgen voor onze zoon (die een autistische stoornis heeft)
- Heimwee, zeker het eerste jaar, maar na 4 jaar nog steeds. En ook heimwee naar het gematigd zeeklimaat!
- Een heel klein wereldje, voor alles wat je meer wil ben je aangewezen op het vliegtuig.
Veel mensen die ik ken die uiteindelijk teruggekeerd zijn, deden dat omdat hun ouders hulpbehoevend werden of omdat hun kinderen in Nederland gingen studeren, of om medische redenen (van zichzelf of van hun kinderen).
Wij voelen het zelf trouwens niet als een mislukking. Als je al gaat met het idee dat het voor tijdelijk is, loop je ook makkelijk in de val om alles als minder belangrijk af te doen. Als ik nog een keer zou gaan, zou ik plannen maken voor een definitieve vestiging (maar dan niet naar Aruba). Volgens mij doe je dan toch beter je best om te integreren, hoewel wij b.v. wel de taal geleerd hebben en ons in het verenigingsleven gestort hebben, en niet alleen met de lokale Nederlanders (Makamba's).
Je leert er zowizo een heleboel van!