Ouders geemigreerd postadrs in Nederlan

• Victor

Hallo allemaal,

Mijn vader en zijn vrouw wonen in Spanje.

Nu hebben ze nog een huis in Nederland dat binnekort verkocht gaat worden.

Zijn vrouw is nog Nederlandse (verzekering kwestie).

Alleen als hun huis verkocht is moet ze wel ergens in Nederland ingeschreven staan. Nu wil ze dat bij mij doen.

Maar kan dat wel?

En wat zijn de gevolgen voor ons, qua kosten.

Ik heb wel eens gehoord van iemand dat de belastingdienst moeilijk gaat doen, want ik ben dan een soort huurder. En hoe zit het met gemeentelijke belastingen etc etc.

Wie kan mij helpen met deze vragen of weet waar ik die kan stellen.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet

Victor

• Henk

Al op www.belastingdienst.nl gekeken of met de belastingtelefoon gebeld?

• Wil van den Berg

Willen ze voor de zorgverzekering in Nederland ingeschreven blijven staan? Als dat zo is, zal het niet eenvoudig zijn. Voor de zorgverzekering moet je ingeschreven staan in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Als ze op uw huisadres worden ingeschreven, betekent dat extra kosten voor u: gemeentelijke belastingen, water, reininging enz. Tenminste als u alleen woont. Als u getrouwd bent en met minimaal twee personen woont, heeft dit geen invloed, dan wordt u toch al voor drie personen aangeslagen voor alle gemeentelijke belastingen en zo.

Er is een mogelijkheid om uw ouders in te schrijven met een briefadres (geen postadres), maar de meeste gemeentes doen daarover heel moeilijk. Als het al lukt, mag dit maximaal voor zes maanden.

• Wil van den Berg

Veel informatie op:

http://www.wereldexpat.nl/nl/vertrek/verzekeringenbelasting/expert_expatverzek_pol

• Hank

Hoi Victor

Wat zij wil doen is niet legaal. Als je in het buitenland woont dan kun je niet ingeschreven staan als ingezetene van een gemeente in Nederland.

Een gevolg is dat jij (mits je normaal alleen woont) als een meerpersoonshuishouden wordt geclassificeerd en zo meer gemeentebelasting moet betalen. Ook zou je mogelijk problemen kunnen krijgen als de vrouw van je vader een belastingschuld heeft. De belastingdienst kan dan bodembeslag leggen op jouw inboedel.

Een postadres is iets anders, en dat zal geen problemen opleveren, maar dan is zij dus niet ingesgreven als bewoner.

Het komt op mij over dat ze de boel wil flessen en iets wil claimen waar ze geen recht op heeft.

Mijn advies: niet doen.

• Mart

Victor,

Ik heb het zelf een lange periode gedaan, maar dat ging prima. Hou wel rekening met de Belastingdienst. Die kan, terecht of onterecht, allerlei vragen gaan stellen omdat het voor hen eruit ziet dat de persoon in kwestie niet geëmigreerd is, maar er een tweede woning op na houd. Al is dat niet zo, men gaat allerlei bewijzen en lastige tijdrovende vragen stellen (meterstanden, waterstanden, etc. etc.).

Gr.

Mart Victor schreef:

>

> Hallo allemaal,

>

> Mijn vader en zijn vrouw wonen in Spanje.

> Nu hebben ze nog een huis in Nederland dat binnekort verkocht

> gaat worden.

> Zijn vrouw is nog Nederlandse (verzekering kwestie).

> Alleen als hun huis verkocht is moet ze wel ergens in

> Nederland ingeschreven staan. Nu wil ze dat bij mij doen.

>

> Maar kan dat wel?

> En wat zijn de gevolgen voor ons, qua kosten.

>

> Ik heb wel eens gehoord van iemand dat de belastingdienst

> moeilijk gaat doen, want ik ben dan een soort huurder. En hoe

> zit het met gemeentelijke belastingen etc etc.

>

> Wie kan mij helpen met deze vragen of weet waar ik die kan

> stellen.

>

> Ik hoor het graag.

>

> Met vriendelijke groet

>

>

> Victor