Ingewikkelde vraag

• Jolanda

Ik heb een vrij ingewikkelde vraag. Een kennis van mij komt uit Thailand en heeft in NL een kind verwekt. Dat kind woont in NL bij de vader. De moeder is uit vrije wil en zonder kind teruggegaan naar Thailand. Nu wil ze zich vanuit Thailand in Australie gaan vestigen met een Australische partner. Daar wil ze mee gaan trouwen. Ze heeft een visum (Prospective Marriage Visa) nodig en vraagt nu aan de vader of het kind in NL een keuring kan ondergaan zodat zij dit visum krijgt. Mijn vraag is nu. Is dit een normale gang van zaken. Waarom zou dit kind een medische keuring moeten ondergaan omdat zijn moeder naar Australie wil. Zit hier meer achter dan wij denken?

• anne73

Hallo Jolanda,

Dit is volgens mij een normale gang van zaken. Stel:

1: De vader komt te overlijden, dan zal de moeder et kind onder haar hoede (kunnen) nemen.

2: De moeder wil toch de voogdij en het kind gaat bij de moeder wonen.

Wanneer het kind iets mankeert en in de toekomst hoge zorgkosten gaat maken zal Australie daarvoor opdraaien. Hier zitten ze niet op te wachten en willen zo zeker als ze kunnen zijn weten dat de kans op hoge zorgkosten gering is, omdat er toch nog een kans is dat dit kind in Australie gaat wonen.

Betreft het bv een zwaar gehandicapt kindje zal zij w.s. geen visum krijgen.

Overigens is het niet zo dat het kindje helemaal niets mag mankeren. Het gaat er om dat de medische kosten niet jaarlijks boven een x bedrag uit zal komen ($70.000 oid.).

Ik hoop dat je er iets aan hebt en zit ik er naast hoor ik het graag, maar zo zit het naar mijn mening in elkaar.

• Jolanda

Heeft ze uberhaupt nog enig recht op het kind dan? Zij heeft het zelf in de steek gelaten. Het kind groeit in prima omstandigheden op in Nederland en weet niet eens wie zijn moeder is. Maar dat is natuurlijk een gevoelskwestie. Hoe de wetten hierover in elkaar steken weet ik niet.

• anne73

Het gaat er om dat de omstandigheden in NL kunnen veranderen en dat de moeder nog aanspraak kan maken op het kind en als dat hoge medische kosten met zich meebrengt willen ze dat toch wel even vooaf weten.

• anne73

Ter aanvulling op http://www.immi.gov.au/allforms/health-requirements/index.htm

Permanent visa applicants

All members of your immediate family, including dependant family members who do not intend to migrate, must meet the health requirement. This includes all children under the age of 18 years as well as other dependants, regardless of whether they live with you and whether they intend to migrate.

More information to assist you in this process is available.

• Jolanda

Maar had ze dan niet beter kunnen zeggen dat ze geen kinderen heeft om het voor zichzelf niet moeilijker te maken? Ik bedoel welke bewijzen heeft ze dat ze kinderen heeft? Ze was illegaal hier toen het kind waar het nu om gaat is geboren. Volgens mij heeft ze geen enkel bewijs dat ze kinderen heeft. Behalve dan misschien foto's.

• anne73

Omdat je niet moet liegen tegen de Australische immi misschien?

Echt hoor, daar wil je geen problemen mee krijgen. Komt dit uit, staat ze weer buiten Australie en komt ze er niet meer in, daarom.

• Jolanda

Enig idee wat zo'n keuring verder inhoudt? Is het belastend voor een jong kind?

Het moet dan binnen 3 weken gebeuren, maar met wachtlijsten lukt dat misschien niet meer. Voor zover ik weet is hij kerngezond dus daar hoeven we ons niet druk over te maken.

• anne73

Het zijn wat algemene testjes voor kinderen. Ouders moeten ook x-ray, maar de kleintjes niet.

• Saska

Ik vond het een beetje een schoolarts bezoekje, die keuring