@Maurice:
Omdat ik in hetzelfde schuitje zit en ook vanuit D terugkeer naar NL effe het volgende:
Kom je eerder in aanmerking voor een huis als je terugkeert naar NL?
antwoord: Wat bedoel je precies??? een koopwoning/flat?? een huurwoning?? Ga er niet vanuit als je geen sociaal geval bent dat je voorrang krijgt bij een won ingbouwvereniging of zo. Particuliere verhuur is weer anders maar die zijn meestal ook duurder (mijn ervaring). Als je alleenstaand ebent zonder kids zoek je het dus maar lekker zelf uit…!! Ga dus TIJDIG op zoek naar woonruimte…en wacht niet tot op het laatste ogenblijk. Ik adviseer je om MINIMAAL een half jaar van te voeren te laten inschrijven bij een woningbouwvereniging!!! Als je snel genoegen neemt met een woning en niet veel pretenties hebt kan je snel een woning huren….zo niet kan het gaan duren. het ligt er ook aan of je alleen bent…of een partner of aldanwel met/zonder kinderen.
Moet ik de belastingdienst bellen en wat gebeurt er daarna?
antwoord: Ligt eraan…heb je gewerkt in NL of in D??? Normaal gesproken krijgt bij je aanmelding bij de GBA (gemeentelijke basis administratie) de Belastingdienst OOK melding van het feit dat je weer in NL woont. Mocht je grensganger geweest zijn zou ik ze zelf ook effe inlichten…om het eea te bespoedigen want de heren/dames bij de BD zijn NIET de snelsten:-(
Moet ik in Duitsland ook nog iets regelen of kan ik van de ene op de andere dag vertrekken?
antwoord: OOK dat ligt eraan…..heb je gewerkt in D of in NL??? Het finanzamt krijgt automaties je nieuwe NL adres door van je oude Duitse gemeente…aangezien je daar je nieuwe adres moet opgeven…althans zo was dat bij mij het geval. Houd er wel rekening mee dat het eea een paar WEKEN duurt eer het verwerkt is….!!!! (in Duitsland gaat alles wat trager dan in NL..maar dat zul je zelf wel weten denk ik)
Verder zijn verzekeringen etc…autos. in-uitvoeren.etc…allemaal anders…dus specificeer effe wat je precies bedoelt.
Normaal gesproken mag je met een Duits kenteken tot max. 3 maanden in NL rondrijden als je weer in NL woont….let wel je D voertuig moet wel verzekerd zijn!!!!!! Die 3 mqaanden krijg je dus om je d auto weer op NL kenteken te zetten….zie RDW.nl voor verdere info.
als je specifieke vragen hebt plaatse ze dan HIER………….ok?? met te algemene vragen kunnen we niet veel…;-)
succes met de verhuis…en WELKOM back in Nederland:-)
zelf ben ik maar net 3 jaar weg geweest en weer heel blij dat ik terug ben in NL….
Hans