Remigratie vanuit Duitsland

• Maurice

Binnen nu en 1 maand wil ik remigreren naar Nederland.

Ik heb 9 jaar en 1 maand in Duitsland gewoond.

Nu ben ik zo een beetje aan het rondkijken op internet en kom toch voor veel dingen te staan die ik niet verwacht had.

Uitschrijven hier en inschrijven in Nederland is binnen een dag gedaan. Ik weet ook dat ik 82% van mijn AOW nog maar heb, jammer, maar helaas. Bijkopen is een dure aangelegenheid en nu niet van toepassing.

Een aantal vragen die opkomen en waar ik geen antwoord op kan vinden:

Kom je eerder in aanmerking voor een huis als je terugkeert naar NL?

Moet ik de belastingdienst bellen en wat gebeurt er daarna?

Moet ik in Duitsland ook nog iets regelen of kan ik van de ene op de andere dag vertrekken?

Daarnaast weet ik echt helemaal niet wat me te wachten staat als ik terugkeer. Zijn er mensen die precies weten wat op je afkomt als je remigreert? ALLE tips zijn van harte welkom, want ik zit een beetje met de handen in het haar :)

• Verward

Helaas kan ik niet veel antwoorden geven, maar misschien op weg helpen?

Volgens mij is ‘je laatste woonplaats’ verplicht je aan woonruimte te helpen (let wel: dit betekent niet dat je binnen afzienbare tijd geholpen zal zijn!!!!!) wanneer je binnen 5 jaar terugkeert.

Belastingtecnisch zijn zaken veel te privé om op een algemeen prikbord te behandelen, ook zijn een ieders dossier weer geheel anders. Dus toch maar de belastingdienst bellen.

Misschien vind je meer info op die ‘eu-sites’???? Ook wat betreft je moet doen om Duitsland te verlaten.

Veel hangt natuurlijk af of je nog werkt of gepensioneerd bent. Kinderen hebt, enz. enz. enz.

Veel succes.

• hans

@Maurice:

Omdat ik in hetzelfde schuitje zit en ook vanuit D terugkeer naar NL effe het volgende:

Kom je eerder in aanmerking voor een huis als je terugkeert naar NL?

antwoord: Wat bedoel je precies??? een koopwoning/flat?? een huurwoning?? Ga er niet vanuit als je geen sociaal geval bent dat je voorrang krijgt bij een won ingbouwvereniging of zo. Particuliere verhuur is weer anders maar die zijn meestal ook duurder (mijn ervaring). Als je alleenstaand ebent zonder kids zoek je het dus maar lekker zelf uit…!! Ga dus TIJDIG op zoek naar woonruimte…en wacht niet tot op het laatste ogenblijk. Ik adviseer je om MINIMAAL een half jaar van te voeren te laten inschrijven bij een woningbouwvereniging!!! Als je snel genoegen neemt met een woning en niet veel pretenties hebt kan je snel een woning huren….zo niet kan het gaan duren. het ligt er ook aan of je alleen bent…of een partner of aldanwel met/zonder kinderen.

Moet ik de belastingdienst bellen en wat gebeurt er daarna?

antwoord: Ligt eraan…heb je gewerkt in NL of in D??? Normaal gesproken krijgt bij je aanmelding bij de GBA (gemeentelijke basis administratie) de Belastingdienst OOK melding van het feit dat je weer in NL woont. Mocht je grensganger geweest zijn zou ik ze zelf ook effe inlichten…om het eea te bespoedigen want de heren/dames bij de BD zijn NIET de snelsten:-(

Moet ik in Duitsland ook nog iets regelen of kan ik van de ene op de andere dag vertrekken?

antwoord: OOK dat ligt eraan…..heb je gewerkt in D of in NL??? Het finanzamt krijgt automaties je nieuwe NL adres door van je oude Duitse gemeente…aangezien je daar je nieuwe adres moet opgeven…althans zo was dat bij mij het geval. Houd er wel rekening mee dat het eea een paar WEKEN duurt eer het verwerkt is….!!!! (in Duitsland gaat alles wat trager dan in NL..maar dat zul je zelf wel weten denk ik)

Verder zijn verzekeringen etc…autos. in-uitvoeren.etc…allemaal anders…dus specificeer effe wat je precies bedoelt.

Normaal gesproken mag je met een Duits kenteken tot max. 3 maanden in NL rondrijden als je weer in NL woont….let wel je D voertuig moet wel verzekerd zijn!!!!!! Die 3 mqaanden krijg je dus om je d auto weer op NL kenteken te zetten….zie RDW.nl voor verdere info.

als je specifieke vragen hebt plaatse ze dan HIER………….ok?? met te algemene vragen kunnen we niet veel…;-)

succes met de verhuis…en WELKOM back in Nederland:-)

zelf ben ik maar net 3 jaar weg geweest en weer heel blij dat ik terug ben in NL….

Hans

• Maurice

Om dan iets concreter te worden.

Het volgende: Ik heb dus meer dan 9 jaar in Duitsland gewoond met mijn partner. Op dit moment is het dus door relationele problemen uit en keer ik alleen terug naar Nederland. We hebben samen een kind, maar zijn niet getrouwd en hebben geen officieel samenlevingscontract (dom, dom, maar achterafgel*l natuurlijk). Het kind is wel erkend door mij.

Ik zit een beetje met de handen in het haar wbt mijn dochtertje. Kunnen wij samen naar een Nederlandse mediator om alles op papier vast te leggen? Is dit rechtsgeldig in Duitsland… ik weet het allemaal niet.

De belastingdienst heb ik ondertussen gebeld en daar kom ik wel uit denk ik. dat gaat blijkbaar allemaal vanzelf. Wat betreft de woning… tja, vrienden en familie vangen mij op, dus dat loopt ook wel los. Langzaamaan inschrijven bij woningbouwverenigingen en dan weg bij de tijdelijke verblijfplaatsen. Werk zoeken zal ook wel gaan

Nogmaals, ik maak mij de meeste zorgen over mijn dochtertje, hoe wordt dit geregeld omdat ze in Duitsland bij de mama blijft wonen… Als er ook maar iemand is die me iets wijzer kan maken… graag….. Hééééél graag

• hans

Ja sorry maar daar heb ik ook geen verstand van…..Ik neem aan dat je het beste eens een Anwalt kunt opzoeken in Duitsland of een “beratungsstelle”….je weet er wel een te vinden denk ik na 9 jaar Duitsland.

Met het zorgrecht/omgangsrecht over kinderen weet ik ook niets van omdat ik zelf geen kinderen heb.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

succes verder…..

hans

• Manuel

Hallo

ik heb nu 7 jaar in Duitsland gewoond en wil weer terug naar nederland…

Hoe ga ik nu het beste beginnen als ik me werk zeker heb in nederland.

Wat zijn de eerste adressen waar ik heen moet.

belasting enzovoorts….

Hoe zit dat met salaris..

Ik ben ne 23 en heb nog nooit in nederland gewerkt dus interesseert me toch hoeveel de staat je over laat als je bv. 2300 euro brutto verdiend.

Natuurlijk zonder kinderen, dus vrijgezel.

in Duitsland steuerklasse 1.

bedankt alast

Manuel

• Maurice

Ondertussen ben ik al heel wat wijzer dan in September jl. (zie oudere posts).

@ Manuel

Zodra je je uitschrijft in Duitsland zorg je dat je je zsm inschrijft in NL (liefst dezelfde dag). Als je nog werk hebt in Duitsland en je zou dan remigreren naar NL, ben je een zgn. grensarbeider. Als je nog woont in Duitsland en je hebt dan al werk gevonden in NL, dan ben je dat ook. De rompslomp die je hiermee hebt (ziektekosten E106, E108), zou ik niet aangaan. Dus uitschrijven in D, inschrijven in NL en dan pas je contract laten ingaan. Wel geen werk meer hebben in D :)

Zodra je je aanmeldt bij de gemeente krijg je ook vanzelf je BSN-nummer. Via dit nummer krijgt de belastingdienst bericht dat ze (weer) geld van je kunnen plukken :) De blauwe enveloppen komen vanzelf, maak je daar maar niet druk om. Ook die grijze die komen nog wel… want ook het Finanzamt wil nog centjes van je zien…

Wat je over houdt van Bruto naar Netto, daar zijn sites via Google te vinden die dat beter weten… gewoon je bruto invoeren en je netto rolt eruit…

Mocht je verder nog vragen hebben… stel ze gerust… kan wel enige antwoorden geven…