Vacantie gekoppeld aan emigratiegedachten ?

• Ron

Wie is waar heengeweest en heeft dit betrekking met eventuele emigratiegedachten ? ……..is misschien een leuk onderwerp.

Wij : naar Lanzarote, Canarian Islands..

Emigratiegedachten: Nee

Waarom niet: te stil,te duur.

Waarom eventueel wel: klimaat,cultuur en omgangsvormen.

• Bianca

Ben vaak naar Jordanie geweest omdat mijn schoonfamilie daar woont en mijn hubbie komt er vandaan.

Hubbie had er vaak over gehad om daar heen te verhuizen en ik heb heel lang de boot afgehouden omdat ik het gevoel had minimaal 50 jaar terug in de tijd te gaan. Maar heeft ook moderne (lees: westerse) kanten.

Ben uiteindelijk toch hier terecht gekomen omdat:

* het is een mooi land

* veel zon

* gastvrijheid staat op een zeer hoog niveau

* het leven hier zo veel gemakkelijker en stressloos is dan in NL

* weinig controle en regels (wat natuurlijk ook weer zijn nadelen heeft maar afin)

* hoe de mensen hier leven wil niet zeggen dat wij dat ook op die manier moeten doen (en dat heeft voor mij de doorslag gegeven)

* ben een familiedier en dat komt hier goed van pas (maar ook dat heeft zijn grenzen)

* zag het als een uitdaging om te emigreren met wel in mijn achterhoofd dat als het niet goed zou gaan, dat wij dan terugkeren.

• Saska

Wij kwamen al jaren met regelmaat in Canada, mijn man wilde al vanaf de eerste keer Canada (1988) naar Canada ik niet.

Uiteindelijk in 2000 was ik ook zover dat ik eraan toe was, maar zijn toen in 2001 nog een keer op vakantie gegaan om het land met “wil ik hier echt wonen” ogen te bekijken.

Dat werd een ja en in Jan. 2002 zijn wij naar Canada vertrokken.

• Kim Bottenberg

Wij: Australië

Emigratiegedachten: JA!!

Waarom wel: de natuur, cultuur, “no worries”mentaliteit, klimaat. Weg uit het drukke en gehaastte Nederland, zoveel om op te noemen…

Waarom niet: familie….heimwee…

• surveillant

Wij zijn naar Hongarije geweest, met inderdaad emigratiegedachten in het achterhoofd. Het was voor ons de derde keer dat we in Hongarije waren en hebben er dit keer zelf een huis gekocht. Deze zal voorlopig eerst dienen als vakantiehuis, maar over niet al te lange tijd hopen we ons daar toch vast te kunnen vestigen.

En waarom: Vanwege het klimaat, de rust en de ruimte.

Geen reden om niet te gaan, behalve als mijn kinderen toch zouden besluiten om niet te mee te gaan. Dan zou het wel een stuk moeilijker worden.

• anne73

Wij : We zijn naar la Douce France geweest, lekker kamperen!

Emigratiegedachten: Naar Frankrijk? Nee, zeker niet. We zitten in een emigratieproces om naar Australie te gaan en hopen daar eind 2009 heen te vliegen met een enkeltje.

Waarom niet: Mooi land om te kamperen, maar nee, zou nooit in Frankrijk willen wonen.

Waarom eventueel wel: Niet aan de orde.

• Niels

Zuid Afrika, in 2000-2001 voor studie daar verbleven.

Emigratiegedachten: tot op heden nog altijd.

Kijken of ik in de toekomst een bedrijf kan opzetten/noodzakelijke skills nu kan opdoen om me daar te mogen vestigen/kapitaal bij elkaar kan krijgen om iets op te zetten.

Eerst eens afwachten hoe de toekomstige president Zuma het gaat doen.

Waarom wel: ruimte, klimaat, mensen, natuur

Waarom niet: geweld, onveiligheid, armoede, relatief onzekere economische situatie.

• Juan

In September/Oktober ga ik 3 weken met vakantie naar Paraguay…ben er nog nooit geweest maar heb er wel al veel over gelezen. Overigens spreek ik vrij goed spaans en was al vaker in andere Zuid-Amerikaanse landen geweest zodat het niet echt compleet als verrasing uit de lucht komt vallen wat me daar eventueel te wachten staat.

Waarom wel emigreren naar Paraguay: ruimte,natuurschoon en rust….het is erg goedkoop (Asuncion staat al 5 keer op rij laagste in de MERCER lijst) veel mogelijkheden vwb opzetten eigen bedrijf. (werk zoeken/vinden is niet aan de orde hier) En aja hoor….mooie jonge vrouwen aanwezig!! (ik ben vrijgezellig:-) verder is het leven er een stuk minder jachtig en stessy dan in NL.

Waarom niet: onzekere economische toestand…..leven op platteland in PY lijkt me vaak toch net wat te primitief. Verder is Paraguay (zelfs voor Zuid-Amerikaanse begrippen!) erg corrupt en als Lugo aantreedt later deze maand moeten we nog maar eens afwachten welke kant het op gaat….of naar popi-jopi Hugo Chavez-achtige toestanden (!!) compleet met semi-dictatorische maatregels of naar een moderne links-liberale staat waar de armen het beter krijgen en waar de rijken leren delen;-)

Juan

• Henk

NO = meerdere malen op vakantie geweest en een jaar gewoond. Prima.

CH = meerdere malen op vakantie geweest en een jaar gewoond. Prima.

DE = meerdere malen op vakantie geweest en een jaar gewoond. Prima.

AU = een keer geweest. Prima. Te ver weg.

JP = twee keer geweest. Te merkwaardige cultuur.

US = meerdere malen op vakantie geweest. Prima.

SE = meerdere malen op vakantie geweest. Merkwaardige cultuur.

DK = meerdere malen op vakantie geweest. Prima.

ZA = meerdere malen op vakantie geweest en twee jaren gewoond. Moeilijke regering.

BE = meerdere malen op vakantie geweest. Merkwaardige cultuur.

IL = een keer geweest. Merkwaardige cultuur.

JO = een keer geweest. Merkwaardige cultuur.

KR = een keer geweest. Merkwaardige cultuur.

PH = een keer geweest. Prima. Te ver weg.

UK = meerdere malen op vakantie geweest. Merkwaardige cultuur.

Voor mij is politieke stabiliteit, een prettige cultuur vanuit mijn beleving en economische stabiliteit van belang. NL is voor mij prima. Hier kan alles op de automatische piloot.

• stippel

Hoi Henk,

Ik vind dat ‘merkwaardige cultuur’ wel leuk, vooral bij onze zuiderburen…

Algemeen:

Dit jaar zijn wij naar Frankrijk geweest. Lekker op de camping. Geen emigratie-plannen aan overgehouden. In het verleden wel eens nagedacht over een camping (cliche?) maar besloten dat we daar niet genoeg ‘mensenmensen’ voor zijn.

De taal vind ik nog steeds heel moeilijk, telkens als ik ‘n zin Frans probeer te spreken komt er Papiamento uit m’n mond…

En de Provence is in het hoogseizoen veel te warm om lekker te kunnen wonen (prima om in het zwembad te liggen, daarentegen…).

Groetjes,

Stippel.