Wat ik me nou afvraag is: wanneer je in een ander land woont, verandert je eetgewoontes ook (ander manier van eten, op andere tijden, lokale gerechten enz enz) of hou je je vast aan de Hollandse pot? Of een combi?
En wat mis je het meest???
Ik heb altijd weinig Nederlands gegeten (standaard groenten, vlees en aardappelen) maar ben wel meer arabisch gaan eten, gewoon omdat het vele malen lekkerder is. Maar zo nu en dan kook ik nog wel eens hollandse pot en dan met name hachee in de winter met rode kool of hutspot, gebakken visje met gebakken aardappelen, frietjes met een biefstukje of een stampot van sla (andijvie is hier niet te verkrijgen) met kip (varkensvlees is hier nauwelijks te verkrijgen en bovendien is het verboden voedsel).
Soms wordt er met de handen gegeten als wij arabisch eten want dan wordt het geserveerd op een groot dienblad waar iedereen erom heen zit.
Ook de etenstijden, en dan vooral in de zomer, is anders dan toen in NL: de lunch (warm eten) is vaak tussen drie en vier uur en het avondeten tussen negen en tien (brood met allerlei lekkers oppgediend in verschillende schaaltjes en dippen maar).
Ik mis niet echt veel dingen maar ik vind het jammer dat asperges en witlof onbekend hier zijn en dat alleen champignons in het seizoen te verkrijgen is, peperduur uiteraard en dan heb ik het nog niet eens over andere paddenstoelen (zucht!)
En natuurlijk bepaalde snoepgoed wat voornamelijk rond Sint tijd in de winkels ligt.
Gelukkig kan ik zelf het een en het ander maken maar lang niet alles…