Verandering van spijs...

• Bianca

Wat ik me nou afvraag is: wanneer je in een ander land woont, verandert je eetgewoontes ook (ander manier van eten, op andere tijden, lokale gerechten enz enz) of hou je je vast aan de Hollandse pot? Of een combi?

En wat mis je het meest???

Ik heb altijd weinig Nederlands gegeten (standaard groenten, vlees en aardappelen) maar ben wel meer arabisch gaan eten, gewoon omdat het vele malen lekkerder is. Maar zo nu en dan kook ik nog wel eens hollandse pot en dan met name hachee in de winter met rode kool of hutspot, gebakken visje met gebakken aardappelen, frietjes met een biefstukje of een stampot van sla (andijvie is hier niet te verkrijgen) met kip (varkensvlees is hier nauwelijks te verkrijgen en bovendien is het verboden voedsel).

Soms wordt er met de handen gegeten als wij arabisch eten want dan wordt het geserveerd op een groot dienblad waar iedereen erom heen zit.

Ook de etenstijden, en dan vooral in de zomer, is anders dan toen in NL: de lunch (warm eten) is vaak tussen drie en vier uur en het avondeten tussen negen en tien (brood met allerlei lekkers oppgediend in verschillende schaaltjes en dippen maar).

Ik mis niet echt veel dingen maar ik vind het jammer dat asperges en witlof onbekend hier zijn en dat alleen champignons in het seizoen te verkrijgen is, peperduur uiteraard en dan heb ik het nog niet eens over andere paddenstoelen (zucht!)

En natuurlijk bepaalde snoepgoed wat voornamelijk rond Sint tijd in de winkels ligt.

Gelukkig kan ik zelf het een en het ander maken maar lang niet alles…

• Willie

Hallo Bianca

Witlof missen wij ook behoorlijk en boerenkool, maar verder niet echt meer nu. Wij eten eigenlijk een mix van hollands eten en lokaal voedsel. Wel houden wij dezelfde eettijden aan als in Nederland, maar dit vooral ook omdat ik diabetespatiente ben en dat gewoon voor ons gemakkelijker is. Hier dat betekend in Hongarije dus in principe niet zover van Nederland verwijderd.

Willie

• Verward

Ah, eten :-)

Ik ben dan nog niet geëmigreerd, maar heb daar natuurlijk wel mijn gedachten al over gehad. Het lijkt mij vooral in het begin fantastisch om te ontdekken. Wel zal ik hulp nodig hebben. In Nederland zit bijna alles in een verpakking en vaak zelfs met bereidingswijze. Wanneer ik in een supermarkt jute zakken met 5 verschillende bonen zie ……. geen idee welke boon wat is. Laat staan hoe ik het zal moeten klaarmaken.

Wat de tijden betreft lijkt me aanpassen het gemakkelijkste. Stel dat het land nog een siësta heeft, dan zul je zelf toch ook redelijk ‘stil’ moeten zijn. Wanneer dat land dan 's nachts langer doorgaat, zul je toch zelf ook die siësta moeten houden?

Het eten en het bereiden ervan daar kan ik me wel op verheugen.

Het zal toch ook onbetaalbaar zijn om ‘Nederlands’ te koken?

• Canadastrid/Saska

Ik denk wel dat wij iets anders zijn gaan eten, maar er is denk ik niet echt iets Canadees.

Of het moet Bannok zijn en dat is niet te eten….

Maar als een echt emigrantenland is er wel heel veel ander eten te ontdekken en ik probeer alles.

Mijn moeder stuurt mij nog regelmatig een pak kwinkslag op (van Venz ) drop, boerenkool of Gouda kaas is hier wel te krijgen….dus dat missen we niet.

Vlees is hier stukken goedkoper en een steak heeft hier dan ook een iets ander formaat dan de Nederlandse steak.

Als ik in Nederland ben wil ik graag een frikadelletje, want die zijn hier niet en spinazie ala creme…en rode kool (niet samen hoor) zoals alleen mijn mams dat kan maken.

• henriette

Belgie is te dichtbij in afstand en cultuur NL om veel verschil in eettijden te hebben en in de winkels ligt eigenlijk ook een vergelijkbaar assortiment ( vergelijkbaar is echter niet hetzelfde als precies gelijk). Wel missen we dus soms bepaalde producten en die halen we dan als we op familiebezoek zijn.