wijzigingen regels canada?

• Wenneke

Vanmiddag kreeg ik een voicemail van mijn bemiddelaar die mijn emigratiepapieren afhandelt voor Canada dat er wijzigingen zijn voor de aanvraag. Ik was te laat met terug bellen. Ze kon kennelijk niet zeggen wat dit betekende over de telefoon maar het had voor mij gevolgen. Dat ziet er niet goed uit denk ik.

In eerste instantie kwam ik wel aan mijn punten maar ik vermoed dat dit dus niet meer zo is. Op het www kan ik niets vinden over wijzingen. Weet iemand wat er dan kennelijk gewijzigd is de laatste paar weken? Ik word hier heel zenuwachtig van.

Wenneke

• Sophia

Het enige nieuws dat ik kon vinden was dit http://www.cic.gc.ca/english/department/media/releases/2008/2008-06-17.asp

Meer nieuwsartikelen hier: http://www.cic.gc.ca/english/department/media/releases/2008/index.asp

Maar volgens mij is dat juist wel goed nieuws… waar ga/wil je naar toe in Canada?

• Sophia

Oh wacht, dit artikel spreekt er ook over, in meer details: http://www.cic.gc.ca/english/department/media/releases/2008/2008-07-03.asp

Dus tenzij de consultant iets heeft gevonden wat op jou persoonlijk betrekking heeft, zou ik me niet ongerust maken :)

• Wenneke

Inderdaad, ik was dit ook tegen gekomen maar ook dat er een nieuw extra visum komt voor mensen die werkervaring hebben in Canada of daar hebben gestudeerd. Deze krijgen dan voorrang. Ik heb alleen geen universitaire graad oid. Ik werk bij de overheid en ik ben intern opgeleid. Zij zag echter geen belemmering in eerste instantie. Punten zat. Maar ze klonk nogal ernstig en ze wilde het persoonlijk met me bespreken. Het had te maken met de nieuwe regelingen. Ik maak me altijd ontzettend druk over zulke dingen omdat ik mij er helemaal op ingesteld heb natuurlijk. Ik ben al heel lang vollop aan het sparen.

Dat wordt een hele slechte nacht, weet ik nu al. Morgen maar gelijk bellen.

Sophia, je bent echt super. Bedankt voor je moeite!

Wenneke

• Sophia

Graag gedaan :) Ik zit zelf ook in het proces op het moment, is bijna rond hopelijk maar wel een iets andere situatie, wij applyen (weet zo gauw niet was het is lol) vanuit Canada zelf. Dus ik houd het ook redelijk goed in de gaten op het moment!

Succes met het gesprek morgen en laat nog even weten hoe het is gegaan alsjeblieft :)

• Saska

Hoe lang geleden heb jij je aanvraag ingediend? is het niet zo dat de al ingediende aanvragen gewoon blijven bestaan onder de oude voorwaarden??

Als je punten genoeg hebt..zou ik mij geen zorgen maken of het moet zijn dat je beroep van de beroepenlijst afgehaald is.

Wij zijn destijds ook afgewezen omdat mijn man (hoofdaanvrager) zijn beroep niet op de lijst voorkwam.

Later kwam die er wel op, maar toen zaten we gelukkig al hier….met die wachttijden van tegenwoordig zou je er depressief van worden.

Sterkte meid

• Saska

En Wenneke…hoe is het afgelopen?

• Wenneke

Hoi

Er zijn nieuwe regels in de maak. De aanvragen gedaan voor 27 feb gaan nog via het puntensysteem en de nieuwe worden beoordeeld naar een beroepenlijst. Als het beroep van de aanvrager er niet op staat wordt die dus niet toegelaten. Dit is om een achterstand in te lopen en immigranten toe te laten die nodig zijn voor de arbeidsmarkt. Het is maar de vraag of mijn beroep op de lijst staat. Dat wordt rond september bekend gemaakt. De eerste versie dan. De rest kan nog veel langer duren. De aanvraag mag je dan weer intrekken tegen vergoeding van de gemaakte kosten aan de ambassade. Of de aanvraag kan een jaar bij de ambassade in het archief blijven voor het geval er veranderingen zijn.

Voor mij is het maar de vraag of ik er kom met mijn werkervaring. Daar hebben ze nog geen idee van. Hoe dan ook gaat alles veel langer duren dan eerst omdat iedereen moet wachten op de beroepenlijst.

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Voorlopig blijf ik maar optimistisch.

• Sophia

Succes ermee, Wenneke!

• Wenneke

Mijn jurist zit een beetje met mij in haar maag volgens mij. Zij werkt No Cure/No Pay en ik krijg alleen maar ontmoedigende berichten. Ik werk bij de politie en het beste waar ze mee kon komen was Private investigator. Dat is natuurlijk een onzinberoep waar je alleen lagere school voor moet hebben en dat valt dan ook niet onder de beroepen die straks een verblijfsvergunning opleveren.

Als ik dan zelf op de lijst kijk zie ik wel Commisened police officer and nog wat andere gerelateerde beroepen staan die wel voldoen. Ik krijg een beetje het idee dat ze hoopt dat ik afhaak, maar dat is maar een gevoel dat ik heb nu. Als ik afhaak loopt ze geen risico namelijk. Nu moet ze het toch proberen en als ze ‘t niet voor elkaar krijgt dan kost ’t haar geld.

Het best irritante is dat ik 6 maanden geleden een vriendje heb ontmoet in Canada en we zijn nu heen en weer aan het reizen. Nu zit ik er aan te denken om, als het goed blijft gaan, een keer een toeristen visum aan te vragen voor 6 maanden en dan daar eens te gaan kijken hoe het is. Ik ben helaas net te oud voor de werk/toeristen vergunning. Die loopt tot 31 jaar en ik ben net 34 :(

Stel dat ik dan daar in die tijd een baan inkop, moet ik dan eerst terug naar Nederland om de verblijfsvergunning af te wachten of kan ik dan gelijk blijven werken daar? Natuurlijk heb ik het opgezocht maar ik wordt er niet echt wijs uit.

Iemand nog een slim idee voor een constructie waar ik niet aan gedacht heb?

In een dagblad daar stond 4 maanden geleden dat Ontario politiemensen te kort komt en zelfs in Europa aan het werven is, maar als ik bel naar korpsen dan begrijpt niemand wat ik bedoel, weten ze van niks of verwijzen ze me door.

Sorry voor de lange post :( Maar bedankt voor het lezen en voor advies.

Liefs. Wenneke