Ik had voor een werkvergunning in Ghana een gezondheidsverklaring nodig. Dus ik ging naar een ziekenhuis. Urenlang zat ik op een houten bankje onder een mangoboom te wachten. Eindelijk was ik aan de beurt.
“What's wrong with you?” vroeg de dokter.
Niets dus. Ik had een gezondheidsverklaring nodig. Hij krabde over zijn hoofd. Helaas, die kon hij niet geven.
“You have to go to a better(!) hospital.”
Ik naar een groot ziekenhuis. Allerlei bloedonderzoeken zouden moeten worden uitgevoerd. Alles zou meer dan een dag in beslag nemen. Na drie dagen zou ik de uitslag krijgen en daarna zou ik een dokter moeten raadplegen. Ik had er h-e-l-e-m-a-a-l geen zin. Totdat iemand me vertelde dat er in Accra een ziekenhuis was waar ze daar toch gemakkelijker mee omgingen. Ik naar dat ziekenhuis.
Ik kwam bij een nogal flitsende jonge dokter. Hij keek me even aan.
“You need a HIVD test.”
Hij bracht me naar een laboratorium. De laborant ging dichtbij me zitten.
“You are here voluntary?”
“No. I need a a health certificate.”
“I see. So…..if it's not voluntary I can't do the HIVDtest.”
“Okay…. then let's make it voluntary.”
“ Good…..do you like counseling?”
“No.”
“Ah, when you don't want to counsel I'm not allowed to do the HIVDtest.”
“Oh….Okay, let's counsel.”
Of ik wist wat HIVD was. Of ik wist hoe je het kon krijgen. Of ik wist hoe je het kon voorkomen. Uiteindelijk begon hij heel zenuwachtig te schuiven op zijn stoel.
“Now I have to ask you a v-e-r-y personal an v-e-r-y confidential question.”
“Ik weet wat u me wilt vragen?” zei ik. “Kijk, voordat ik naar Ghana ging heb ik een HIVDtest gehad in Nederland”, loog ik. “Sinds ik in Ghana ben heb ik geen seks meer gehad”, loog ik weer.
Zijn ogen puilden uit zijn kassen.
“No sexs? You don't like Ghanaian men?”
Ik zei hem dat ik die vraag niet hoefde te beantwoorden omdat het geen onderdeel was van “the counseling”.
Hij prikte bloed en een half uur later was de uitslag (hoe noem je dat?) negatief of positief? In elk geval had ik geen HIVD. Vervolgens kreeg ik van de flitsende dokter een gezondheisverklaring, waarin misschien wel twintig testen werden genoemd waarop ik was onderzocht. Ik schoof 15 euro. Klaar!!!