emigreren naar DR Congo

• sebastiaan

Hallo,

mijn vriendin en ik gaan mogelijk binnen nu en 1 jaar tijd (afhankelijk van de snelheid van ontwikkelingen in congo) naar congo om voor onbepaalde tijd te wonen en te werken. Er zijn echter zoveel dingen waar je aan moet denken. Financieel en emotioneel. Emotioneel dat moet je maar afwachten hoe dat gaat maar financieel kun je een boel regelen.

Zijn er bv checklisten die je kunt gebruiken? of zijn er bepaalde must see websites? We zijn nog erg in het begin van alles regelen. Dus veel adviezen zijn welkom.

alvast bedankt

• Eric S'pore

Wat wil je weten?

• Sebastiaan

Ja dat is een goede vraag. We zitten zo in het begin dat het lastig is. Alles is nieuw voor ons.

We weten niet goed waar je allemaal rekening mee moet houden. Zijn er dus lijsten die aangeven aan welke zaken je allemaal moet denken. Of zijn er organisaties die begeleiden in dit soort trajecten.

Waar ik nu aan kan denken is studieschuld, belasting, zaken als AOW, WAO, maar ik neem aan dat er lijsten van zijn en dat er nog veel meer dingen zijn die van invloed zijn.

Ook wat betreft het contract dat we gaan ondertekenen. Uit laten betalen in nederland of in het buitenland, repatriering, ziektekosten etc etc..

Het zijn dus nog best open vragen zonder dat ze heel gericht zijn.

• mark

AOW : www.svb.nl. Als je enkele jaren verblijft in Congo word je op je AOW gekort.

Echter blijf je na je 65-ste in Congo, dan krijg je geen ( of de opgebouwde) AOW.

WAO krijg je ook niet.

BIJ AOW en WAO vindt de NL overheid dat in CONGO geen goede controle mogelijkheden bestaan.

Ziektekostenverz met repatriering kan je afsluiten bij oa OOM verzekeirngen.