Hallo,
Wij zijn bezig te ons voor te bereiden om te gaan emigreren. We hebben een dochtertje van net 2 en die willen we eigenlijk nu engels aanbieden zodat ze hier al wat van meekrijgt. Heeft iemand daar ervaring mee en tips voor ons?
Groeten Marijn
Naar mijn mening volstrekt onnodig, en bovendien nog verwarrend ook voor een 2 jarige, die net begint met praten. Mijn advies is om je kind juist zoveel mogelijk Nederlands te leren nu het nog kan. Straks, als je eenmaal in het buitenland zit, dan zul je zien dat je dochtertje in “no time” Engels leert. Dat gaat helemaal vanzelf als ze met vriendjes speelt, naar school gaat etc.
Ik ben het met Henk eens. Wij hebben hier ook ervaring mee. Het wordt straks veel moeilijker om het nederlands vast te houden, wat betekent dat, mocht je besluiten dat zij toch nederlands moet blijven spreken (bijvoorbeeld voor de familie in Nederland), je echt thuis (in jullie nieuwe land) consequent nederlands moet blijven spreken. Onze jongste was net 3 toen wij naar de UK verhuisden, maar was erg laat met praten (ruim 2,5). Hij moest dus 2 talen tegelijkertijd leren. Ging wel gelijk naar school waar hij tussen de engelse kinderen zat. Wij spreken thuis consequent nederlands, maar aan zijn nederlands hoor je toch wel overduidelijk dat zijn spreektaal eigenlijk engels is geworden, niet qua accent maar wel qua woordkeuze. Hij vertaalt het engels naar het nederlands nu in plaats van andersom.
Succes met de emigratie!
Ik ben het daar ook mee eens! Bij ons was de oudste 3 en de jongste is hier geboren. Hun nederlands is nog prima, alleen vreemde vertalingen zo nu en dan vanuit het frans naar het nederlands. Vooral als ze vanaf 2.5 à 3 jr al naar school gaan, dan hoeven ze alleen maar te spelen en leren ze de taal spelenderwijs. niets verloren dus! Succes!
Als je echt permanent emigreert is het beter dat je kind nu zoveel mogelijk NL leert, dat je later thuis NL spreekt maar dat je kind zo snel mogelijk op locatie buitenshuis puur en alleen de lokale taal leert. Zo integreert het beter. Het is nooit goed om een buitenstaander te zijn voor een kind omdat het dan een expat syndroom kan ontwikkelen en permanent nergens thuis is.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?