Koffieleuten nederlands?

• sacha

Ik vraag me af of koffieleuten echt “nederlands” is. Hier drinkt men ook wel koffie, maar zonder toeters en bellen. Hier (Frankrijk) is het “apéritief” en “dessert” waarvoor men elkaar uitnodigt. Natuurlijk geen gezelligheid zonder alcohol en eerlijk gezegd hebben wij ons deze gewoonte eigen gemaakt. Geen serieuze saaie gesprekken, waarbij de één nog schoner en perfecter wil zijn dan de ander. Vooral niet de vuile was buiten hangen. Nee, de sfeer met een beetje alcohol erbij is gelijk losser, opener en gezellig. Wanneer men serieuze problemen, relatieproblemen, financiële problemen of wat voor problemen dan ook heeft, een flinke borrel, even erover praten, klagen, schelden of huilen en daarna weer moppen tappen of anders lol maken en men kan er weer tegenaan. Als een kennis even onverwachts langskomt is het meestal net voor het eten, want dan is het tijd voor het aperitief, s'avonds kan dat rustig nog na achten, s'middags rond twaalven. Wat zoutjes erbij, dat is ook nog goed voor de eetlust (zout maakt dat men trek krijgt en dorst natuurlijk), tevens verbrandt de alcohol tussen het eten door alvast wat colorieën.

Wat ik bedoel is, dat een cultuurgewoonte wat eten en drinken betreft al veel veranderd in de onderlinge mentaliteit!

• Marjorie

Ja,dat is weer wat anders als stipt om 1200 uur een boterham,stipt om 1800 uur eten,en stipt om 1900 uur 1 kopje koffie en 2 weken van te voren moeten aankondigen dat je blijft eten.

Heerlijk :D

• Verward

Na 30 jaar vraag ik nog steeds aan mijn visite of (als de koffie op is) de deksel van de koektrommel erop mag ………

Ik moet eerlijk zeggen dat het wel aan het veranderen is in NL (zal ik het voor de Nederlanders opnemen). Wij zijn nooit zo ‘van de afspraakjes’ en steeds vaker ontstaan er spontane etentjes. Ook Nederland verandert ;-)

• Hans

Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die het Noord-Europese op prijs stellen en liever niet steeds mensen over de vloer hebben om eindeloos te praten.

Zelf stel ik mijn persoonlijke tijd voor mijn hobby's zeer op prijs en heb ik het niet zo op het “sociale”.