Klinkt wel leuk, verschillende scholen bezoeken, maar die keuze is er meestal niet in het staatsonderwijs omdat het er maar net aan ligt welke postcode je hebt en dat je afhankelijk bent van de scholen die binnen jouw postcodegebied vallen. Bovendien is het betreffende kind 7, en loopt qua leerstof achter bij de engelse kinderen en dan heb ik het nog niet over de taalachterstand. De engelse docenten zijn in principe prima gekwalificeerd, alleen zijn er grote tekorten aan leerkrachten waardoor momenteel ook niet-gekwalificeerde mensen voor de klas komen te staan. Over het algemeen zitten er meestal minimaal 30 kinderen in een klas. In de kleine dorpjes zul je heus nog wel scholen tegenkomen met aandacht voor het kind zelf, maar in die kleine dorpjes is meestal geen werk.
De engelse pers leeft, net als de nederlandse pers maar dan nog een graadje erger, inderdaad van negativiteit en sensatie, maar dat betekent niet dat het qua onderwijs niet zo erg is als gesteld wordt. Je moet je informatie niet uit de Daily Mail, the Sun of News of the World halen, maar ook kwaliteitskranten staat vol met horrorverhalen over de huidige staat van het onderwijs. Er is een groot geldtekort.
“Testresultaten zeggen weinig over de school, meer over de wijk waar de school staat en over de kwalitiet en manier van toetsen zelf”. Met alle respect, ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Bedoel je dat de wijk waar je woont bepaalt hoe de resultaten van de kinderen eruit zien? Dan hoef je dus ook niet te testen want dan zou het resultaat al van te voren vaststaan. Dat in achterstandswijken de resultaten van de kinderen minder zijn, ja, dat klopt, maar dat hoeft niet perse met de kwaliteit van de school te maken te hebben.