Saska> Huren

• Expat

Het zal je zeker goeddoen om lekker stigmatiserend over huren te schrijven…dus eenieder die boven de 40 jaar is en nog huurt is een loser???

Nou, meid, alleen al omdat je dat denkt ben je dat lekker zelf.

Zeker de beelden gemist op CNN van al die KOPERS in de VS die zo gemangeld zijn door alle kosten die er nu op het afkomen, dat ze hun huis in brand steken.

Dan hebben huurders het zo slecht nog niet!

En huren kun je ook doen om snel weg te kunnen uit nl…om dan nog aan een koophuis vast te zitten is ook niet alles!!!

Maar kijk maar lekker op mensen neer hoor, zegt meer over jou dan over anderen.

• Sophia

Mijn ouders hebben altijd gehuurd en zijn reuze tevreden. En klopt, de recessie in de USA is niet grappig… mensen verliezen hun huis dat ze gewoonweg niet meer kunnen betalen.

• Sophia

Eén ding wil ik nog even zeggen: Saska heeft wel gelijk in dat kopen en veel landen en ook hier in Canada veel gebruikelijker is dan in Nederland. Ik weet eigenlijk niet eens of je hier zoiets hebt als een woningbouwvereniging, maar ik neem aan van wel.

• Saska

Nou ten eerste als ik iemand op zijn/haar teentjes getrapt heb, mijn excuses.

Zoals ik al zei is huren in Nederland veel gebruikelijker dan in sommige andere landen.

Mijn ouders en schoonouders hebben altijd gehuurd (dat noemde ik ook al)

Toch is het gewoon zo dat hier in Canada het gebruikelijk is dat men zo snel mogelijk koopt.

Oa ook zodat je als je eenmaal met pensioen gaat je nagenoeg geen vaste lasten meer hebt.

Zoals ik al aangaf hebben wij enkele (ver)huur huizen en sorry expat maar de bewijzen liggen er gewoon.

De enige “degelijke” huurder die we tot nu toe hebben gehad is een Nederlands gezin geweest.

Met hen waren slechts een keer een akkefietje met de huur en dat was alleen omdat ze net van baan en bank veranderd waren.

Al de andere keren keurig…helaas kan ik dat van Canadese huurders niet zeggen die missen de pride of ownership (hierbij heb ik het dan over de 30+ huurder.

In Canada is niet iets van een woningstichting, wel zijn er sociale huurwoningen die zijn voor de minima en bij mijn weten in handen van de gemeente.

Men betaald naar inkomen en kom je qua inkomen boven een grens dan ben je aangewezen op particuliere verhuurders.

• Expat

Oh???

Nou ook als je een uitkering hebt, eindig je vaak in de particuliere sector hoor…of je moet zulke lieve aardige ouders hebben waar je tot 30, 35 jaar mag blijven wonen, nadat je je bij een woningbouwvereniging hebt ingeschreven.

Na inschrijving begint vaak jarenlang wachten, want alles en iedereen gaat voor.Probeer bijv. maar eens in Amsterdam te huren…

Dus MOET je vaak onderhuren, of mazzel hebben dat je van iemand huurruimte kan overnemen, en dan nóg presteert de gemeente het als je bent voorgedragen om ‘studenten van buiten de stad’ voorrang te geven! Zo blijf je zoeken, ondertussen ‘gezellig’ wonend bij een @!#$ geldwolf van een huisjesmelker.

• Saska

Expat ik ga hier verder niet op in, het dringt blijkbaar niet tot je door dat ik het heb over Canada en niet over Nederland.

• stippel

Expat heeft wel vaker van die oogklepjes op en dan leest hij alleen wat hij wil lezen.

• Pietje

Omdat ze geleend hebben terwijl ze dat niet kunnen betalen. Dus dat is hun eigen dikke schuld. Als hier mensen bij Frisia et al gaan lenen dan ga je toch ook niet zeggen: “oh wat zielig”. Dat is eigen verantwoordelijkheid.

• Pietje

Dit gaat ook teurg op de discussie over “hangende pootjes” en over succes in het algemeen. Een paar maanden terug heb ik mijn jaguar in de prak gereden en kreeg ik van de politie en sleepdienst commentaar “dat doe je goed zo'n auto op jouw leeftijd enzovoorts”.

Materialisme is toch de maatstaf. Door de sociale mobiliteit is denk ik een stuk berusting en zelfrespect van de sociale klasses verloren gegaan. Dat is goed (iedereen heeft nu goede kansen) en slecht (als je niet mee kunt word je op een bepaalde manier afgeschreven).