Marc, dushi,
Ik kan je wel wat redenen geven om niet naar Aruba te gaan. Je moet NIET naar Aruba omdat je geen verblijfsvergunning krijgt, laat staan 'n werkvergunning, ondanks berichten daarover in de pers. Tenzij je natuurlijk Arubaan van geboorte bent of getrouwd bent met een Arubaanse vrouw.
Verder zijn er maar heel weinig vakken waaraan echt een tekort is, waar ze geen local of een goedkopere Latino voor kunnen krijgen. Lage lonen, ja, maar de boodschappen zijn er net zo duur als hier. De huizen zijn inderdaad goedkoper, benzine ook. Verder is alles net zo duur/goedkoop als in NL. Wat je bespaart aan verwarming geef je uit aan airco. Verder is Aruba een klein eiland en zijn de vliegtickets duur, dus als je heimwee krijgt kun je wel even terug vliegen maar dat kost je dan wel een rib uit je lijf. Een eigen bedrijf opstarten op Aruba kan alleen maar als je heul veul geld meebrengt of een Arubaanse zakenpartner vindt die een meerderheidsbelang in jouw bedrijf moet nemen.
Maar als je perse wil, moet je het niet laten. Het hangt er ook een beetje van af wat jouw persoonlijke situatie is: ben je jong, gezond en alleen dan kun je allicht ergens illegaal beginnen, in de horeca bijvoorbeeld, en later, met een baas die garant voor je wil staan, toch legaal aan het werk gaan. Met een gezin zou ik er als illegaal niet aan beginnen (verzekering, scholen etc. zijn dan niet toegankelijk, een hoop kopzorg die je niet nodig hebt). Ben je met pensioen dan zijn er aparte regels voor penisonado's waar ik niet goed mee op de hoogte ben.
Wij hebben het ook gedaan (en allebei in het onderwijs gewerkt, op uitnodiging… ) en vier mooie jaren gehad. De stranden zijn prachtig, de mensen gemiddeld erg aardig. Het klimaat was voor mij erg vermoeiend (3 weken 30 graden is leuk, maar daarna heb ik dat wel gezien). Verder is het er veilig, is de medische zorg redelijk op peil (moet je niet met een gehandicapt kind gaan) en is alles (ook typisch nl. eten) er goed te krijgen. Wat cultuur en historie betreft valt er niet zo veel te beleven. De natuur is op z'n heel eigen manier heel mooi. Aruba is een paradijs om te snorkelen, duiken, zeilen, vissen, zwemmen.
Vraag ook eens hier rond:
.
Hopelijk heb je er wat aan!
Groetjes,
Stippel.