De goede reden

• Verward

Al enige tijd probeer ik erachter te komen wat dan wel de goede redenen zijn om te emigreren. Zo vaak wordt hier gezegd ‘onvrede met NL is niet de juiste reden om te vertrekken’.

Vervolgens lees ik regelmatig van Nederlanders in het buitenland dat ze wel ‘onvrede met NL’ hadden.

Graag zou ik hier meer duidelijkheid over willen hebben: wat is dan wel de juiste reden om Nederland te verlaten? Behalve ‘de liefde’ natuurlijk, die snap ik ook wel ;-)

• sacha

Dit is een hele goeie. Zelf vond ik ook dat bv bij landverraad precies andersom gesproken wordt dan bij iemand met emigratieplannen. Ik vind het dus wel normaal als iemand NL verlaat uit onvrede, maar dan vooral wat betreft ruimtegebrek, politiek is overal ongeveer hetzelfde denk ik.

• Bianca

Goede redenen kunnen zijn:

* meer persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden voor jezelf

* uitgezonden worden (maar dat vind ik niet echt emigreren; je weet immers dat het tijdelijk is terwijl emigreren in principe voor langere tijd is)

* het avontuur tegemoet

* werken voor/met de armere mensen die alle hulp kunnen gebruiken (noem het ontwikkelingswerk als je dat wilt)

Dat zijn redenen die bij mij in ieder geval op komen borrelen maar misschien zijn er anderen die nog andere goede redenen kunnen vinden.

• Marleen

Voor mij was het absoluut niet uit onvrede dat ik ben vertrokken. Ik heb heel erg veel gereisd en uiteindelijk is het dan toch een uitdaging om te kijken of het je lukt om iets op te bouwen in een totaal ander land. Dan heb ik destijds ook nog voor Ghana gekozen. Echt niet het meest gemakkelijke land. Maar ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing en ik leer elke dag. Trouwens, met alle respect voor mensen die in eigen land blijven, omdat ze andere ambities hebben.

• anne

De reden voor mij om te emigreren is tweeledig: Het avontuur tegemoed gaan en het eens in een anderand proberen waar we ons lekker voelen en om gezondheidsredenen.

Persoonlijk vind ik onvrede geen goede reden, maar voor iedereen zal het anders zijn. Overal is wel wat. Ik heb verhalen van mensen gehoord die vonden dat de ovehheid zich te veel bemoeide met zaken en dat we een overschot aan regeltjes hebben. Daarna zonder zich te verdiepen naar Australie verhuisden en op zo mogelijk nog meer regeltjes stuitte. Als je je niet goed verdiept kan je van een koude kermis thuiskomen. Het gras lijkt altijd groener…

Net als met banen: Je denkt dat het bij de concurrent beter geregeld is, maar komt er al snel achter dat ook daar dingen zijn waar je je aan irriteert.

Maar dat is mijn mening en als mensen uit onvrede weg willen: lekker doen.

• Verward

Nu komen er verschillende redenen. Natuurlijk is het voor iedereen een hele persoonlijke overweging.

Ikzelf heb ‘onvrede’ nooit als een verkeerde reden gezien. Misschien is mijn begrip van ‘onvrede’ anders dan voor anderen.

;-) Ik maakte me al een beetje zorgen dat ik emigratie overweeg ‘om de verkeerde redenen’ :-D

Ben benieuwd naar nog meer redenen. Bedankt alvast.

• Peter

Zoals met alles in het leven bestaat er geen generieke waarheid die voor iedereen opgang doet gelden. Ik denk dat er alleen maar persoonlijke redenen kunnen zijn die in een specifieke situatie op een bepaald moment de juiste zijn voor mensen.

• sacha

Veel mensen die in NL graag een beetje buitenaf zouden willen wonen, lopen tegen gigantische huizenprijzen aan en dan lijft er vaak weinig anders over dan in een stad of dorp in een appartement of tussenwoning te gaan wonen. Als je gaat rekenen hoeveel jaren je moet sparen om je droom te verwezenlijken, dan merk je al gauw dat het heel lang kan duren. In andere landen is die mogelijkheid er dan misschien wel met minder spaargeld en in ons geval zelfs het eigen bedrijf, ook al huren we, we bouwen toch veel op. Dan is de keuze snel gemaakt!

• Verward

Op dit forum is al zo vaak vermeld dat ‘onvrede’ géén goede reden is om te emigreren (daarbij wordt nooit/zelden wel een goede reden gegeven).

Natuurlijk wil ik niet te persoonlijk worden.

• Verward

;-) Wanneer ze dan op het platteland wonen, gaan ze protesteren tegen de ‘boerenlucht’ :-D

Je mogelijkheden onderzoeken en kansen grijpen! Dat wordt in dit forum zo vaak omschreven als ‘onvrede’. Ik vermoedde al dat niemand vertrokken is omdat het hier in NL zo geweldig is.

Volgens mij gaat ook niemand er vanuit dat het gras in het nieuwe land groener is.

Het is een hele stap, nergens is het volmaakt. De afweging is dus ‘waar voel je je prettig bij’?