emigreren naar zweden

  • sacha

    Joke,

    Ik heb ook die 2 linken eens bekeken, maar kan me levendig voorstellen dat iemand daar niet van kan leven. Als iemand boer wil worden hebben ze het niet over 7 ha land of 35 ha bos. Dan moet je denken aan tussen de 50 en 200 ha bouwland, een melkquotum of productierechten of wat dan ook. Een “echte” boer maakt zo'n 80 uur in de week vaak en dan heb je het over een volledige baan erbij? Als wij, als boer zijnde, erbij zouden moeten gaan werken, dan stopten we ermee.

  • Joke.

    Hoi Sacha.

    Ja, ik kan me voorstellen dat je je op de hoofd gekrabt hebt. :D

    De boerenbedrijven worden hier overgesubcidieerd (Noorwegen).

    Meer in het binnenland zijn wat wij noemen echte boerenbedrijven.

    Aan de kust (waar ik woon) hebben de boeren ongeveer 12 koeien.

    Zijn ze wel beter af met meer bruikbaar land dan is 30 koeien heel veel.

    Daar hoeft maar èèn partner een baan er naast te hebben.

    Die echte boer, zoals ik het me ook herinner en te veel uren maakt, dat zie je hier niet.

    Men staat niet om 5 uur op, de koeien wachten maar tot een uur of 7/8.

    Ze komen maar een week of 8 buiten in de zomer……….dan hebben ze mazzel.

    De stallen zijn meestal ouwe troep.

    Meestal is het hier een combinatie : boeren, bosbouw of visserij.

    De vrouw doet de boerderij (dieren), de man de rest en offshore of een andere baan.

    Hebben de vrouwen er een baan naast, dan is het in de gezondheidszorg.

    Wat nieuw is…….. men huurt een arbeider uit Polen of die omgeving in.

    Die draaidt de boerderij en de boerin en boer hebben een andere baan erbij.

    Of het in Zweden ook zo is?

  • sacha

    Ik begrijp wel dat het bij jou in de buurt kleine bedrijfjes zijn, misschien is men in die streek niet met zijn tijd meegegaan. Jij zit toch in Noorwegen? Of ik vergis me misschien. Ik ben geen fan van Interfarms, maar zij hebben inderdaad geen boerderijen in Noorwegen, maar wel flinke en toch niet dure (vergeleken met hier) boerderijen in Zweden. Ik zag o.a. één met 2.300.000 melkquotum, wat ruim 250 koeien moet zijn. Wij hebben met z'n tweetjes onze handen vol met 60 stuks + 60 jongvee. Maar ja, je moet als je echt gaat vergelijken denk ik, alle aspecten meenemen, zoals kwaliteit grond en dus ook rendement, fiscaal, etc. Zo vergelijken wij onze boekhouding wel eens met die van vrienden in Nederland en dan vind je veel verschillen.

  • Marjorie

    Auteur: Pat (—.190-30-208.telecom.net.ar)

    Datum: 10-04-2008 17:18

    Beste Marjorie,

    Als ontwikkeld wil zeggen dat:

    - ik elke dag 2 uur ´s morgens en 2 uur ´s avonds in de file moet staan om te gaan werken

    - ik, als ik ernstig ziek ben, op een wachtlijst kom te staan

    - ik, als ik bij mijn huisdokter op consultatie wil, te horen krijg dat ik maar niet zo vaak moet komen

    - ik je 2 maand op voorhand moet bellen als ik even bij je langs wil komen op de koffie

    - ik van jou welgeteld één koekje krijg bij de koffie, waarna de koekendoos onverbiddelijk weer de kast in gaat

    - ik op straat kan vermoord worden zoals Pim en Theo

    - ik zeker mijn kop niet boven het maaiveld mag steken of hij gaat er onverbiddelijk af

    - ik absoluut in één vakje moet passen

    - ik absoluut politiek correct moet denken ook al heb ik reden te over om anders te denken.

    Dan wil ik met alle plezier in het ´ontwikkelingsland´ Argentinië wonen want:

    - Hier heb alleen eens sporadisch file als er een zwaar ongeval gebeurt

    - Hier zijn geen wachtlijsten bij dokters en ziekenhuizen

    - Hier stap ik binnen bij een dokter en een uur later sta ik weer op straat nadat ik met alle vriendelijkheid van de wereld geholpen ben

    - Hier komt na de eerste koekendoos een tweede op tafel

    - Hier stap ik bij vrienden binnen als ik er toevallig voorbij rij

    Wist je overigens beste Marjorie dat Argentinië één van de drie grootste landbouwlanden ter wereld is. Hier rijden landbouwmachines rond waar je van opkijkt. Wist je dat wij met z´n allen veel te danken hebben aan Argentinië, vermits dat land ons voorzag van voedsel tijdens WOII. Wist je dat Argentinië tot voor de crisis de derde grootste wereldmacht was op gebied van ruimtevaart en dat alle ingenieurs die toen hier werkten nu in de VS werken. Wist je dat Argentinië zijn eigen vliegtuigen bouwde. Wist je dat heel veel grote containerschepen gebouwd werden in Argentinië. Wist je dat van alle produkten die op Argentijnse bodem gekweekt worden 80% uitgevoerd wordt. Wist je dat Argentinië voor 93,7% voorziet in eigen behoeften.

    Dat wil uiteraard niet zeggen dat Argentinië het beloofde land is. Ook hier lopen dingen fout, zijn er moorden en heb je burocratie…maar Argentinië ontwikkelingsland?? Mooi niet dus!!!

    Pat

    ****************

    Heeft u dit zwart op wit :D

  • frits

    wollah , argentinie is geen ontwikkelingsland meer

  • assam aslakabaradarst

    jow jow assam hier alles flits met mij achbet is al geneukt maar jullie schijten poep uit je bek dus doe niet zo faya

  • frits

    wollah ga je moeder ketsen gek X( .. BOBBA

  • assam aslakabaradarst

    wat denk jij wel niet faya kind kom naar amsterdam ik slaa je dan wel bobba kapot met je leipe bobba echt nu ben je echt zown faya kind man serieus(td) #dislike

  • frits

    wat jou ik sla jou bobba hard , met je bobba hoofd , ga bananen eten joh bobba kind (:P)

  • assam aslakabaradarst

    ga habbo spelen met je booba en niet over argentinie praten jonge raare leipo