studie, werk en vrijheid

• Remigration

Hallo allemaal, Remigration hier,

Ik, alleenstaande, zou dolgraag emigreren met mijn kind die nu in brugklas Gymnasium zit.

Ik vroeg mij af of meer single-parents dit overwegen, maar niet willen interfereren

met de studie van hun kinderen. Dat houdt in dat er goede studie-mogelijkheden èn werkmogelijkheden(voor mij) moeten bevinden ofwel gecre-eerd kunnen worden(internet?). Het maakt mij verder niet zoveel uit waar wij heen gaan, zolang er maar natuur/ warmte/ relatieve vrijheid, is. Afrika, Zuid-Amerika, Australie trekken het meest.

Het is maar een long shot, ik hoop dat er iemand is die reageert. Misschien kunnen we ev. zelfs de handen ineen slaan? Alvast bedankt en allemaal veel succes in het waarmaken van jullie dromen. Is het niet nu dan wel later, toch?

Remigration

• Pietje

Droom lekker verder. Zonder veel geld zit niemand op je te wachten in het buitenland. Tenzij je een rijke vent aan de haak slaat (die dan ook nog eens zijn niet kind wil ondersteunen). En het woord zegt het al: dromen. Meestal veranderen die al snel in nachtmerries bij emigranten. Alleen zijn ze te trots om dat toe te geven.

• anne

Jeetje zeg, wat een hoop negativiteit hier op dit forum. Waar is zo'n reactie nou goed voor; je zelf beter te voelen misschien, door een ander neer proberen te halen? Een andere formulering had leuk geweest.

Beste Remegration, een avontuur begint met een droom! Hartstikke goed dat je die probeert na te streven. Over emigreren als alleenstaande ouder kan ik weinig zeggen, wel wil ik de tip meegeven je eens goed te gaan orienteren in de verschillende soorten visa.

Australie kent een hoop visa en nog meer regeltjes om alleen de mensen die ze nodig hebben het land binnen te laten. Hier heb je niet altijd een hoop geld voor nodig, zoals Pietje stelt. Je zou je kunnen laten sponsoren door een bedrijf. Misschien heb je ervaring en diploma's op het gebied van zorg en kan je een bedrijf vinden die je aanneemt. Dan kun je voor een sponsored visa gaan. Zo zijn er tig mogelijkheden, afhankelijk van je situatie. Let wel: hoe ouder, hoe oeilijker het kan worden.

Over de overige landen kan ik je niets vertellen, maar anderen misschien wel.

Laat je niet van de wijs brengen door ongenuanceerde opmerkingen en verdiep je gewoon in de materie.

Groetjes, Anne.

• Remigration

Zwart Piet,dat is toch juist de reden om te vertrekken, hier zit toch niemand te wachten op iemand die bergen kan verzetten? Ik weet dat er mensen zijn die mij welkom heten en ik voor hun veel kan en wil betekenen.Ik ga mijn capaciteiten niet verspillen aan gasten die het niet waard zijn noch nodig hebben, dat is de materiele gedachte van onze huidige maatschappij die ons allen verdeelt. Afgezien van dat, was het geheel niet een bijdrage waar ik om vroeg, ik vroeg info. Veel fora lopen de mist in omdat dominante, gefrustreerde gasten er iets anders van proberen te maken maar geen eigen thread beginnen, èn een hoop kostbare tijd van anderen verspillen die nooit meer terugkomt, en dit is alles wat ik er over te zeggen heb.

Hallo Anne, bedankt voor je bijdrage, maar Australie heb ik gekeken, en eigenlijk is het mijn laatste keuze. Afgezien van visa en dat er kansen op komst zijn die het gemakkelijker maken om ze te vergaren, volgens- Live in Australia,- gaat mijn voorkeur meer naar de minderbedeelden, waar meer kansen liggen om het land op te bouwen en gestalte te geven. Mijn voorkeur gaat uit naar Tanzania in eerste instantie en heb net een site gevonden die me iets verder kan helpen -Stichting NOB- Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een andere single-parent(s) met wie we wellicht een project uit de grond kunnen stampen. Eensgezind, gelijkwaardigheid en zorg voor al wat leeft. (Maar lukt het niet nu, dan wacht ik wel tot mijn zoon mijn zorg niet langer nodig heeft, in 5jaar tijd, En alleen gedaan!)

• anne

Kijk en daar heb ik nou respect voor.

Vrienden van ons hebben Stichting Bouwen opgericht, misschien leuk om de site eens te bezoeken (www.stichtingbouwen.nl). Uit idealisme naar Afrika vertrokken om daar de minderbedeelden op gang te helpen door scholen te bouwen.

Veel succes en misschien komt hier nog iemand voorbij die je wel inhoudelijk verder kan helpen.

Anne

• Saska

succes Remigration en let niet op Pietje, dat is gewoon zelf een looser en kan het niet hebben dat andere wel goed doordachte plannen hebben.

• Marleen

Mijn ervaring is dat emigreren met een partner me waarschijnlijk niet zou zijn gelukt. Ik heb het helemaal alleen gedaan en kon dus alles precies zo organiseren zoals ik het zelf wilde hebben.

Met kinderen heb ik geen ervaring. Ik weet alleen dat goed onderwijs dan toch een probleem kan zijn in ontwikkelingslanden. Er zijn genoeg prive-scholen in Afrika, maar die zijn dan weer heel erg duur.

In elk geval is het zo, dat je eerst eens een paar weken naar het land van je keuze toe zou moeten gaan, niet als toerist, maar om die tijd te gebruiken om alle relevante informatie te verzamelen. Maar misschien ben je al wel in Tanzania geweest. Via dit prikbord kun je misschien in contact komen met mensen die er wonen en die je verder kunnen helpen als je daar bent. Zo heb ik het destijds ook gedaan.

Verder veel succes met het realiseren van je droom. Bij mij is die op een bepaald moment ook uitgekomen.

• paulus

Ik weet je achtergrond niet. Of je diploma's hebt, werkervaring.

Maar ja Afrika is schitterend. Wellicht kan je gaan werken via NGO's en uitgezonden worden.

bv cordaid, snv, artsen zonder grenzen, rode kruis etcetera. Zij hebben naast medische functies ook weleens administratieve functies beschikbaar.

Uitzending is meestal voor 2 of 3 jaar met mogelijkheden tot verlenging van nog 2 jaar. In deze periode kan je dan kijken of er andere en vaste mogelijkheden zijn in bepaalde landen,

In de grote steden zijn er altijd internationale of Amerikaanse scholen.

In Franstalige landen is er ook meestal een Belgische School ( vlaams en Waals)

• Pietje

Wat ik bedoel te zeggen is het volgende:

1: Een tijd naar Afrika om daar ontwikkelingswerk te doen is geen emigratie maar vrijwilligerswerk zonder dat je er een permanente economische basis verkrijgt en integreert in de samenleving (plus dat die landen daarvoor vaak geen permanente verblijfsvergunning verschaffen);

2: Zonder economische middelen is het vrijwel uitgesloten dat je voor je kind(eren) een goede basis legt in hun verdere leven wat betreft de pragmatische realiteit (van idealisme betaal je de huur niet);

3: De realiteit van de wereld is toch dat het uiteindelijk om de centen gaat. Je kunt zoveel scholen bouwen als je wilt maar uiteindelijk halen oorlogen / de natuur / regimes enzovoorts je toch weer in (met name in Afrika).

Verder denk ik dat er veel mensen zijn die in een soort egoisme het ontwikkelingswerk ingaan en zich op die manier voor zichzelf willen bewijzen. Effectieve steun bestaat namelijk uit het verschaffen van financiele middelen aan ontwikkelingslanden en bijdragen aan “strong governance” waardoor de bevolking in deze landen er ook structureel op vooruit gaat.

• Bianca

Ik ben voor een groot deel met je eens behalve op een punt:

Verder denk ik dat er veel mensen zijn die in een soort egoisme het ontwikkelingswerk ingaan en zich op die manier voor zichzelf willen bewijzen. Effectieve steun bestaat namelijk uit het verschaffen van financiele middelen aan ontwikkelingslanden en bijdragen aan “strong governance” waardoor de bevolking in deze landen er ook structureel op vooruit gaat.

daar ben ik het niet mee eens.

Met het verschaffen van financiele middelen is de kans erg groot dat het in de zakken verdwijnen waar het niet hoort.

En het is zeker niet egoisme: ik ben zelf ook van plan om ooit iets op te zetten voor de samenleving, in dit geval een kleinschalig weeshuis.

Maar voordat ik daar aan kan beginnen moet ik eerst geld hebben (verdienen of sponsering) en moet ik onderzoeken of er een “markt” voor is want er zijn al een aantal weeshuizen. Bovendien heb ik geen termijn gesteld waarmee het project van de grond moet komen. Dat is mijn ideaal maar het is heel goed mogelijk dat het niet nodig is en dan heb ik wel andere dingen op mijn lijstje staan waar ik me mee kan vermaken.