Over een landverrader

• Geertje

VERSCHENEN:

Aplaku, wonen in Ghana door Geertje Davits

(185 pages) Paperback: €18.80 Download: €11.25

ISBN 978-90-90229256

Te verkrijgen via

www.lulu.com→buy→books→view all catagories→travel→advanced search→type in title APLAKU and change language in DUTCH.

Of via de plaatselijke boekhandel.

De schrijfster heeft, na een carrière als algemeen manager van een bedrijf, op vijftigjarige leeftijd besloten haar baan op te geven. Ze koos ervoor een bestaan op te bouwen in een totaal andere cultuur en emigreerde naar Ghana. In de buurt van Accra kocht ze grond en een huis dat nog afgebouwd moest worden. Eerst had ze een bouwproject af te ronden. Daarna zou ze er een guesthouse gaan exploiteren.

Terwijl ze er haar leven en haar huis probeert op te bouwen beschrijft ze op een buitengewoon beeldende manier en met veel gevoel voor relativering het dagelijkse leven in Ghana en de meest ongewone, soms bizarre, maar ook vaak hilarische situaties waarmee ze wordt geconfronteerd. Niet alleen beschrijft ze merkwaardige gebeurtenissen als gevolg van cultuurverschillen met de Ghanezen. Ook heeft ze ontmoetingen met Europeanen, die zich in Ghana hebben gevestigd en er een leven zijn gaan leiden op basis van normen en waarden die nogal afwijken van wat in onze cultuur als respectabel worden beschouwd.

Aplaku is een reisroman over verre landen, vreemde volken en een ambitieuze droom. Een vertelling over een leven onder soms zeer primitieve omstandigheden, vol risico’s en onzekerheden waarmee moet worden omgegaan.

Aplaku is een must voor gestresste managers en voor iedereen die met plannen rondloopt ooit nog eens te emigreren.

• Rogier

Die mevr. Davits had gewoon flink moeten dokken voordat ze vertrok!

• anne

Rogier, die moet je even uitleggen.

• Wilfred

Vind je het niet gênant om zelf je boek te recenseren en ook er reclame voor te maken? Een beetje zielig, hè?

• anne

Vind je het niet een beetje onnodig om zo op een post van iemand te reageren die duidelijk trots is op haar boek en ervaringen?

• Saska

Tuurlijk mag ze trots zijn op haar boek, maar het is niet de bedoeling van dit forum dat je reclame gaat zitten maken voor je eigen bedrijf.

Denk dat daarom de reaktie komt…

Mij persoonlijk maakt het niet uit, al lijkt het wel het nieuwtje op de boekenmarkt te zijn tegenwoordig.

Ik zie momenteel veel nieuw uitgegeven boekjes van emigranten.

Ze zullen wel denken als Ik vertrek en alle aanverwanten daar mee scoort zullen wij dat ook eens doen.

Maar ik hoop inderdaad dat Rogier wat meer gaat posten hij is zo grappig met zijn domme opmerkingen

• Pat

Beste Rogier,

Ik denk dat als je alles samen telt wat die Mevrouw afgedokt heeft tijdens haar loopbaan, jij en de rest van je familie daarvan rijkelijk de rest van jullie leven in haat en afgunst kunnen leven.

Eerder werd al opgemerkt dat er geen enkele onderbouwde reactie of stelling uit jouw toetsenbord komt. Nog steeds bedien je je van nietszeggende one-liners. Mensen als jij verdienen in elk geval niet dat iemand anders voor ze zal dokken, integendeel, mensen als jij zijn één reden meer om te verdwijnen.

Gelukkig kennen jullie in Nederland de hokjescultuur, hoog tijd dat iemand eens deurtjes voor die hokjes maakt, liefst met een sleuteltje dat wij dan graag voor je bewaren in Ghana, Australië, Canada, Argentinië…uiteraard nadat we jouw deurtje gesloten hebben.

Ik denk overigens dat een belasting op afgunst en haat in Nederland meer geld in het bakje zou brengen dan een belasting op emigratie. Ik ben ervan overtuigd dat jouw groep groter is dan de onze.

Pat

• Pietje

Al die boeken zijn gezever. Ook in NL kun je in een dorp gaan wonen waar de mensen lekker kneuterig met elkaar omgaan op VMBO niveau. Daarvoor hoef je niet naar Ghana te verhuizen.

• stippel

Pietje, cultuurshock is gewoon hartstikke interessant, grappig, frustrerend, leerzaam en mooi en als je dat dan ook nog eens leuk weet te beschrijven heb je gewoon een lekker leesbaar boek. En een dorp waar iedereen op VMBO-niveau met elkaar aankneutert, is dat niet een beetje badinerend? Bestaat dat nog? En zo ja; levert dat interessant leesvoer op? Schrijf er eens een boek over want ik ben benieuwd (als academische dorpsbewoner).

Geertje: groot gelijk. Leuk onderwerp, leuk om te doen. En als er dan ook nog mensen zijn die het graag lezen…

• Wilfred

Please! Als schrijver moet je een beetje bescheiden over je werk blijven. IN de beschrijving over het boek komt Geertje (de naam alleen al, waarom GeerTJE, is ze soms nog een meisje van 5?) komt ze superlatieven over zich te kort. Lachwekkend hoe ze zich zelf ophemelt. Mens, get a life, doe minder egocentrisch!