Griekenland emigratie

• Yioke

Ik ga binnenkort emigreren naar Griekenland en ben al even bezig om alles te regelen. als ik vragen stel, loop ik bij instanties vaak tegen onwetendheid aan of de verschillende instanties spreken elkaar tegen (als je ze al aan de telefoon krijgt na lang wachten!).

Weet iemand een adres waar ik ALLE informatie kan krijgen over emigreren naar Griekenland, Ik wil gewoon alles goed geregeld hebben en alle papieren in orde cq, wat ik waar moet aanvragen in Griekenland.

Eigen ervaringen zijn ook welkom!

Bij voorbaat dank!

• Already in Greece!

Bij welke instanties heb je info opgevraagd? In welk opzicht spreken instanties elkaar tegen? Lang wachten aan de telefoon is alleen maar goed, je wordt dan voorbereid op wat je in Griekenland te wachten staat bij allerlei instanties.

In Griekenland ga je als eerste naar de DOY voor een AFM nummer. Dit is een belastingnr. Heb je eenmaal dit nummer dan ga je naar de IKA voor de ziektekoste vwerzekering. Zonder dit AFM nummer is het onmogelijk een verzekering bij de IKA aan te vragen. Zorg eerst dat je deze twee zaken op orde hebt.

• Yioke

Bedankt Already in Greece!

Onder andere bij de Ned. en Gr. ambassade info aangevraagd (maar nog steeds niet gekregen. Ook mijn Nederlandse verzekeringsmij. sprak zichzelf tegen. Weet inmiddels zeker, dat ik NIET in Nederland een ziektekostenverzekering kan houden en inderdaad naar de IKA moet. de DOY was nieuw voor mij.

Verder staat op de site van de ambassade dat je binnen drie maanden een verblijfsvergunning moet aanvragen, maar bij het inleveren van mijn uitschrijvingsformulier bij de Gemeente zei men dat het niet hoeft. Dus als je hier nog anwoord op hebt?

Als je mij nog info over andere af te sluiten verzekeringen kunt geven, dan graag (bijv. WA, etc.?) Ook andere tips zijn van harte welkom!

• Yioke

Nog een vraag: ik ben van plan om eerst mijn spullen een aantal maanden op te slaan voordat ik ze naar Griekenland verzend. Ik heb gelezen, dat je 1 x belastingvrij je inboedel kunt inklaren. Weet je ook tot hoe lang na je emigratie dit mogelijk is of zit er geen termijn aan?

• Mario

Je kunt ook eens kijken op de volgende website: http://www.wonenwerkengriekenland.com , Succes!

• Already in Greece!

Je kunt WEL in NL een ziektekostenverzekering aanhouden zij vergoeden dan volgens de IKA normen. Dit is als je nog GEEN werk hebt in GR.

Als je werk hebt dan is IKA de verzekering en kun je als je wilt een prive NL verzekering afsluiting (Nationale NL of Ooms etc) dit kost je aardig wat en is niet echt nodig.

Met alle respect: de ambassade is er niet om je te helpen met “emigratieplannen”.

Op de website staat e.e.a vermeld, hetzij summier.

Een verblijfsvergunning is niet nodig. GR zit in de EU. Wel vragen (ook dit is alleen als je werk hebt) sommige bedrijven je bij de vreemdelingenpolitie in Renti (als je tenminsten naar Athene komt:-)) een “werkvergunning aan te vragen. De z.g ”groene kaart" in het Grieks kun je daar om de adeia diamonis vragen.

Ik heb mijn inboedel laten verhuizen door firma van "t Net. Zij regelde alles.Over inklaring etc weet ik niets. Dit soort zaken moet je ook uit handen geven. Eenmaal in GR heb je je handen meer dan vol om alles te regelen!

Nog een tip: verbrandt niet alle schepen achter je. Geef jezelf een proeftijd van een halfjaar. Ik hoop dat je de taal spreekt want bij de meeste instanties hier spreekt men geen Engels.

• Eva

Misschien heb je iets aan dit boekje: emigreren naar Griekenland van Jacqueline Kramer e.a. (uitgeverij Vandorp educatief). Ik heb er zelf wel wat aan gehad.

Ik denk dat je het wel wat losser moet laten allemaal. Niet negatief bedoeld, maar als ik je zo hoor denk ik dat je hier met een hoop frustraties te maken zal krijgen, je zult zien dat het hier niet allemaal zo volgens de regels gaat..

• Daniel

Hallo Yioke,

Sylvie en ik emigreren eind mei naar Griekenland (Corfu), en we hebben besloten alles (samen 100 cbm uit twee huizen) meteen mee te nemen en daar (grotendeels) op te slaan. Opslag was daar een stuk goedkoper te vinden, bij particulieren. Er zijn veel huizen en restaurants waar grote ongebruikte kelders onder zitten, of appartementen die niet meer worden verhuurd. Maar we hadden wel wat locale hulp bij het zoeken.

De verhuizer regelt alles, en we hebben niets gehoord over een invoervergunning. Volgens mee wordt daar bij aankomst in Corfu ook niet op gecontroleerd.

Ben nu aan het Googloeken wat ik met de ziektekostenverzekering moet doen, en zo vond ik jouw vraag hier. Wij gaan niet in loondienst, dus zal het een particuliere verzekering moeten worden. Ik heb begrepen dat de IKA-dekking minder goed is als je misschien van de nederlands basisverzekering gewend bent.

Ik zag zojuist deze website van een bemiddelaar. http://www.bbb-verzekeringen.nl/buitenland/. Als je daar drie vragen beantwoord krijg je een pagina waar je polisinformatie en prijzen van twee verzekeraars kunt downloaden. Maar een bemiddelaar leeft van provisie, dus rechstreeks is misschien goedkoper. En er zijn vast nog meer mogelijkheden…. dus ik zoek nog maar even verder.

Je hebt gelijk dat niet alles even duidelijk is, maar dat maakt emigreren nou juist zo spannend. Daarom zeggen al die mensen dat ze je moed zo bewonderen :-)

Veel success!

Daniel

• Syngrafeas

Already in Greece! Schreef:

——————————————————-

> Je kunt WEL in NL een ziektekostenverzekering

> aanhouden zij vergoeden dan volgens de IKA normen.

> Dit is als je nog GEEN werk hebt in GR.

>

> Als je werk hebt dan is IKA de verzekering en kun

> je als je wilt een prive NL verzekering afsluiting

> (Nationale NL of Ooms etc) dit kost je aardig wat

> en is niet echt nodig.

>

> Met alle respect: de ambassade is er niet om je te

> helpen met “emigratieplannen”.

> Op de website staat e.e.a vermeld, hetzij summier.

>

> Een verblijfsvergunning is niet nodig. GR zit in

> de EU. Wel vragen (ook dit is alleen als je werk

> hebt) sommige bedrijven je bij de

> vreemdelingenpolitie in Renti (als je tenminsten

> naar Athene komt:-)) een "werkvergunning aan te

> vragen. De z.g “groene kaart” in het Grieks kun je

> daar om de adeia diamonis vragen.

>

> Ik heb mijn inboedel laten verhuizen door firma

> van "t Net. Zij regelde alles.Over inklaring etc

> weet ik niets. Dit soort zaken moet je ook uit

> handen geven. Eenmaal in GR heb je je handen meer

> dan vol om alles te regelen!

>

> Nog een tip: verbrandt niet alle schepen achter

> je. Geef jezelf een proeftijd van een halfjaar. Ik

> hoop dat je de taal spreekt want bij de meeste

> instanties hier spreekt men geen Engels.

• Syngrafeas

Aan alle geïntresseerden die naar Griekenland willen emigreren.

Ik heb een hyves site aangemaakt waar je veel informatie kunt terugvinden inzake het emigreren naar Griekenland.

Het is een site vóór en dóór leden die het plan hebben om te emigreren naar Griekenland of die dit al gedaan hebben. Wellicht kan men hier de informatie vinden die men zoekt.

Ga naar: http://emigratiegriekenland.hyves.nl/

gr. Syngrafeas