emigratie mislukt? Libelle

• Libelle redacteur

Hallo allemaal,

Voor tijdschrift Libelle heb ik het volgende oproepje uitstaan:

Hup holland

Hebt u met het hele gezin in het buitenland gewoond , maar geniet u nu weer van het Hollandse leven? Stuur dan uw ‘mislukte’ emigratie verhaal naar Barbara Ruijgrok b.ruijgrok@sanoma-uitgevers.nl

Nu hoop ik natuurlijk dat jullie emigratie een groot succes is of gaat worden, maar mochten juliie iemand kennen, hoor ik het graag.

Hartelijke groet,

Barbara Ruijgrok

Reportageredactie Libelle

• Alien

Het uitgangspunt is al ‘negatief’. Wanneer iemand uit het buitenland naar NL terugkeert heeft dit niets met ‘mislukken’ te maken.

• Libelle redacteur

Hallo Alien,

Onze insteek is helemaal niet negatief bedoeld. Mijn fout als dit zo overkomt. Het gaat juist om een verhaal dat een gezin beseft dat het in Nederland nog niet zo slecht is. En toch voor ons land kiest in plaats voor het zonnnige Spanje of spannende Canada. Het ‘hup Holland hup’ idee…

Groetjes Barbara

• Expat

…het enige wat mislukt is, is terugkeren.Als je kinderen alleen bij bijzonder onderwijs terecht kunnen (het beroemde afvoerputje van het onderwijs) omdat regulier onderwijs niet weet wat met ze te doen…je DENKT in NL een betere toekomst tegemoet te gaan maar het tegendeel het geval blijkt te zijn, tja…wat is het nut daar lezeresjes mee te vervelen???

Het is m.i. veel belangrijker het hoofd koel te houden, de rit in NL uit te zitten en zo snel mogenlijk weer weg te wezen, ditmaal voorgoed.Wat wij geleerd hebben is; ‘its no use to cry over spilled milk’ ….zet dat maar boven het artikel.

• Hans

gezin…..jullie????

alsof alleenstaanden niet emigeren!

Ik denk dat de meeste “mislukte”emigranten niet staan te wachten om hun verhaa in de Libelle te laten afdrukken.

Hans

• Saska

Zou het niet leuker zijn als j het genoemd had…na een paar jaar/tijdje buitenland kiezen we toch voor Nederland?

Zoals je het schrijft…zou ik al bang zijn om te reageren, want als je nu al aangeeft dat terugkomen “mislukken” is, hoe mag zo'n artikel er dan wel niet uit komen te zien.

En terugkomen is zeker niet mislukken en zelfs als bedoel je het niet zo…je woordkeuze is voor een journaliste behoorlijk fout.

Ken helaas enkele emigranten die op tv behoorlijk onderuit gehaald zijn…denk dat de animo om de publiciteit te zoeken onderhand wel verdwenen is.

Oh en ik kom NOOOIT meer terug..behalve voor vakantie

• stippel

Ik moet Saska wel gelijk geven… Het nodigt niet bepaald uit, al behoor ik zeker tot de doelgroep! Terugkeren hoeft echt geen mislukking te betekenen, misschien meer een hoop ervaring rijker en een hoop illusies armer… Maar om daar nou breeduit mee in de Libelle te gaan staan? Toch ook een beetje de vertrutting waar we in eerste instantie van weg wilden (en dat is in elk geval aardig gelukt!).

Bij ons is het trouwens precies andersom als bij Expat: als wij niet terug waren gekeerd, was ons kind zeker in het afvalputje van het onderwijs in het buitenland terecht gekomen terwijl hij hier in NL door alle faciliteiten die er zijn, WEL naar het regulier onderwijs kan. En da's pure winst.

• Jan

Inderdaad.

Laten we iedereen toch in zijn waarde laten en zijn of haar keuzes maken zonder daarover gelijk een oordeel te vellen!

Want het is makkelijk om hier te blijven zitten, en dan met het vingertje naar anderen te wijzen die teruggekomen zijn. Ik heb respect voor mensen die dingen proberen in hun leven, een stap zetten. Ook al kan het door wat voor reden ook anders lopen, dan hebben ze het toch mooi geprobeerd!

Dus Libelle, probeer ook die kant te belichten, want die mensen hebben wel de moed gehad om zo'n stap te zetten!

En Saska, hoe bevalt het in Sk? Ken je het Canada Bulletinboard ook?

• Saska

Ja die ken ik…was jaren geleden ook wel lid, maar nu dus al jaren niet meer.

Reden?? uhh niet hier op prikbord ;-)

Het bevalt ons uitstekend in Saskatchewan, hebben eerst 3 jaar Alberta gewoond en nu dus alweer 3 jaar hier.

• Expat

ehhh, maar niet terug keren naar Nederland, Saskia :-) ?

Ik herrinner me dat bij onze terugkeer uit de VS alles hier in NL zo vreselijk klein leek…en nog steeds hebben we er moeite mee.Vandaar dat we alles te werk stellen zo snel mogenlijk hier weg te kunnen.Alles wat leuk aan NL is kun je ook importeren…