emigreren naar latijns-amerika

• F&R

wij zijn een Nederlands stel (dertigers) die willen gaan wonen in latijns-amerika. Welk land (kijkend naar politiek, regelingen omtrent permanente visa, regelgeving omtrent opstarten van klein bedrijf zoals een guesthouse) komt hiervoor t beste in aanmerking? Graag vernemen wij iets van mensen die ervaring hebben op dit vlak

BvD

• Ernesto

Een beetje algemeen je vraag he. Je kunt beter kijken hoeveel je te besteden hebt aan investering (Costa Rica is bijvoorbeeld veel duurder dan Nicaragua), of de markt voor b&b niet verzadigd is (zoals in sommige plekken in Brazilië en in heel Costa Rica), of de bureaucratische drempels hoog zijn (zoals in Argentinië) of waar men minder moeilijk doet (zoals Chili) daarover.

Ik neem aan dat je minstens goed Spaans en/of Portugees spreekt.

• Hans

wat voor soort mensen zijn jullie??? willen jullie alles pasklaar hebben…moet het lezen en schrijven kunnen…of zijn jullie avonturlijke types die ook met een basic leven goed terrecht kunnen komen. en last en not least……$$$$$$$ is zeer belangrijk.

categorie 1 moet ik doorverwijzen naar Panama,Mexico,Uruguay,Antillen of de DR. CR lijkt me idd ook druk bezet en is erg duur geworden. Tal van idioten hebben veel geld verloren met zgn koffieplantages…of met teakhout investeringen…niet doen dus.

De tweede categorie kan terrecht in Paraguay,Bolivia,Ecuador of Honduras/Nicaragua.

Colombia en Venzuela zou ik ten zeerste afraden gezien de zeer onstabiele situaties aldaar..

Brazilie daar kan vanalles…..een geweldig groot land!! Echter ook veel contrasten…veel geweld.(vooral de grote steden in het zuiden)…en de cultuur moet je liggen.

Je zult toch echt iets specifieker moeten worden wat je wilt en idd hoeveel je ongeveer wilt besteden.

Met 10.000 euro aan contanten kun je het wel shaken. Zuid-amerika heeft veel valkuilen en is NIET makkelijk om daarheen te emigreren en werkelijk succes te hebben. het bed& Breakfast principe is idd erg afgezaagd en iedere gek wil dit gaan doen. Daarom gaan er ook zoveel de fles op. Heb je in NL wel eens in de horeca gewerkt ..??? Weet je wat er op je af komt bij een B&B runnen???

Probeer eens iets origineels te verzinnen!!! telecommunicatie en dienstverlening zijn enorme groeiers in zuid-Amerika…..;-) de hele Agri business ook trouwens. Als je soja bonen of melkvee wilt gaan doen kan je zo terrecht in paraguay…krijg je nog subsidie ook!! Gouden toekomst verzekerd….je moet wel afgelegen willen wonen…en niet bang zijn voor een paar muggen…LOL.

Enne…ja…je spaans (of Portugees mocht je naar Brasil willen) moet GOED zijn. anders kun je wel inpakken.

suerte

Hans

• F&R

Bij deze bedankt voor de info. Om even in te haken op het bovenstaande…we zitten in een orienterende fase en zijn nu aan het kijken in welke landen het uberhaupt haalbaar is om je te kunnen vestigen en daarbij een eigen bedrijfje te kunnen opstarten (wet- en regelgeving)

Zoals uit de reactie eerder ook blijkt hebben wij nog geen concrete plannen. Wij zijn in principe van plan om mbv een paar vrijwilligersprojecten in eventueel verschillende landen een beter beeld te kunnen gaan krijgen wat en waar wij iets kunnen gaan opstarten en hopelijk ook iets kunnen betekenen. Wij zijn avontuurlijk in gesteld en tevens hebben wij geen luxe nodig. Wel hebben wij de financiele mogelijkheid om een bescheide investering te doen.

Wij willen dan ook graag weten of er andere mensen zijn met dergelijke ervaring en tevens weten waar het vestigingsklimaat gunstig is met name mbt visa?

De taal zien wij overigens niet als een obstakel. Wij spreken beide een redelijk woordje spaans en uit ervaring is gebleken dat het portugees snel opgepakt kan worden met de basis spaans die aanwezig is.

• Ernesto

mocht je voor Argentinië kiezen, laat mij dat weten. Ik ben daar regelmatig, ben zelf ook Argentijn en ken een beetje de weg. Succes.

• Pat

Hoi,

Ik woon zelf in Argentinië en ken een Nederlands koppel dat onlangs een B&B heeft geopend, met succes trouwens.

Stuur mij even privé een berichtje en ik breng jullie in contact. Mijn mailadres: patrick.cordoba@hotmail.com

Pat

• Ruud & Odette, Pl. Coco, CR

Hoewel Costa Rica een behoorlijke groei heeft doorgemaakt op het vlak van toerisme, zijn er nog steeds mogelijkheden om een eigen B&B op te zetten, te kopen e.d. en er een inkomen mee te genereren. Het is leuk werk, we weten het uit eigen ervaring, maar het vreet wel energie en gaat (vaak) ten koste van een privé-leven, als je B&B kleinschalig is. Niets mis mee, maar je moet het je wel realiseren voordat je er aan begint. Slapend rijk zal je er niet van worden, maar zo te horen is dat ook niet jullie insteek.

De vestigingsregels zijn wel - zeker de laatste jaren - erg strikt geworden en je moet over een aardige zak met geld (investeringseis) beschikken wil je nog aan verblijfs (e/o werk-) vergunningen kunnen komen. Maar niets is onmogelijk, ook hier zijn mazen in de wet, legale mazen, wel te verstaan.

Costa Rica is politiek stabiel met een democratisch gekozen regering. Het leger is in 1948 afgeschaft.

We wonen zelf nu ruim zevenhalf jaar in Costa Rica en kunnen je meer info verstrekken, mocht je al wat gerichte vragen hebben. Neem gerust off-board even contact met ons op.

Groeten,

Ruud en Odette, Playas del Coco, Costa Rica

• F& R

Wederom bedankt voor de informatie en contacten. Wij gaan ons na jullie reactie even beraden over onze plannen, zodra wij meer richtlijnen hebben,laten wij weer van ons horen….

hasta la proxima

• Pietje

Het is inderdaad erg verstandig om af te gaan op een paar reacties van een anoniem forum. Waarom ga je niet eens rondreizen in Zuid Amerika?

• Sophia

Pietje, ik loop hier al een tijdje mee rond, en ik moest het even kwijt: ik vind jouw manier van converseren niet prettig. Ik zou het op prijs stellen als je iets minder sarcastisch was en wat prettiger bent tegenover anderen. Dank je wel!