Wij zijn allebei een Europees maar mijn man is Canadees permanent resident en heeft een Bermuda paspoort, dus wij hebben het grote voordeel dat er zowiezo drie deuren voor ons openstaan. Omdat hij een eigen huis had toen we trouwden en ik niet, was de keus makkelijk: Canada. Maar wél met het idee dat als het op de één of andere manier hier niet naar ons zin zouden hebben, of ik teveel heimwee naar Ned zou krijgen (nou ja, familie, naar Ned als land kan ik me dat nauwelijks voorstellen), we het ergens in Europa zouden zoeken.
Nu, na een dikke twee jaar, weten we het pas zeker: hier willen we wonen, in Canada. Toch vond ik het zelf heel fijn om een keuze achter de hand te hebben, ik heb me ook (nog steeds) niet uitgeschreven in Nederland, dat doe ik pas als ik hier mijn papieren helemaal in orde heb. En hoewel Canada een heerlijk land is, heb ik toch vooral in het begin menig keertje terug gewild… naar het oude vertrouwde. Dat is er nu af, Canada is mijn land, sommige dingen zijn beter en andere minder. Daar leer je mee leven, en de ruimte en vrijheid en prachtige natuur, tja, daar kan natuurlijk niets tegenop!
Dus, tja, dat is natuurlijk een eigen beslissing, als je het geld ervoor hebt, zou ik een achterdeurtje openhouden. Alleen al om het idee, je voelt je dan geen gevangene in het buitenland. Is lastig uit te leggen… iedereen is natuurlijk verschillend.