Emigratie naar Mallorca

• AudreyB

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het prikbord.

Wij willen over enige jaren emigreren naar Mallorca en ik ben op zoek naar zoveel mogelijk informatie, over waar te beginnen en hoe iets aan te pakken. Ik heb drie schoolgaande kinderen en een klein eigen bedrijfje in NL.

Hoe is de regelwetgeving t.a.v emigranten? Heb ik een werkvergunning nodig ? ( ik wil in principe mijn eigen bedrijf meeverhuizen, of tijdelijk stoppen en als alles op de rit is, opnieuw opstarten…)

Hoe is het daar geregeld met het onderwijs, ziektenkostenverzekering etc ?

Hoe zit het met huurwoningen, bedrijfspanden etc ?

Met welke obstakels moet ik rekening houden. Graag zou ik ervaringen willen lezen van andere emigranten.

Binnenkort begin ik met een taalcursus catalaans, om zo toch ook wat meer plaatselijke berichten in kranten en internet te kunnen lezen. Dat leek mij alvast een goed begin. Misschien hebben mensen nog tips ?

Bedankt voor jullie eventuele reacties !

Groetjes,

AudreyB

• roberto trevisani

(tu)

beste,

je kunt het beste een gestor in de arm nemen (spaanse zakenbehartiger).

ik zal me even voorstellen mijn naam is roberto trevisani en ook ik ga ga emigreren naar mallorca in 2010.

ik heb ook mijn eigen bedrijf. de ziektenkosten voor een heel gezin liggen op onggeveer 180,-euro per maand,

incl tandarts,maar de tandsarts is alleen foto`s en schoonmaken gebit. al het overige moet je betalen of extra verzekeren.

wegenbelasting bijvoorbeeld zijn twee tariefen 1 is lichte auto`s 60,-euro per jaar 2 is zware auto`s is 70,-euro per jaar.

meevallertje!!! goedkope brandstoffen.

met een eigen bedrijf heb je twee soorten belasting tarief 1= een vast bedrag per maand onggeacht je inkomsten,

2=gelang naar inkomen.

huisvesting te kust en te keur kijk maar eens op libercasa.com mallorcamietcult.com segundonamo.com

voor een goeie 600/700 euro heb je een mooi goed apartement.all incl.water/gas.

als je relcameborden ziet met tel nummers op de balkon`s zijn dit veelal aanbieders zonder makelaar scheeld je onggeveer 1500,-euro commisie.

je belasting nummers voor je gezin kun je aanvragen in palma bij het politie ambt dit heet nie nummer zonder dit kun je niks,

voor alles heb je dit nodig:huisvesting/werk/school/eigenbedrijf.

mocht je nog vragen hebben sta ik je graag ten dienste.

m.v.g. roberto

• hellen

hallo roberto

Dank voor deze informatie.

Ook ik zou me graag voor een tijdje op Mallorca vestigen, weet jij een site waar huurwoningen op worden aangeboden?

Groetjes

• Floor

Beste Audrey,

Mijn naam is Floor en ik werk op de redactie van het TV-programma ‘Ik Vertrek’. Tijdens de zoektocht naar kandidaten kwam ik jouw berichtje tegen en als ik het goed begrijp was toen je dit bericht schreef voornemens naar Mallorca te vertrekken. Misschien zijn die plannen inmiddels wel concreet en lijkt het je leuk om eens vrijblijvend verder te praten over deelname aan ons programma? Dan hoor ik dat graag. Ik ben bereikbaar op 036-5241458 of floor.de.vreede@snpmedia.nl

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Floor de Vreede

Redactie ‘Ik Vertrek’

• anita

Hallo ,

Mijn naam is Anita en ik wil na 22 jaar weer terug naar Nederland naar Amsterdam, Als er iemand is die woningruil wil doen ik woon op Mallorca wat ik in Amsterdam zoek is een huisje met min 2 slaapkamers in een leuke buurt als iemand

hier intresse in heeft hoor ik het graag. Of als iemand intresse heeft het te koopen dit dan ook, het is een compleet

gerenoveerd dorps huis met patios zonne terras met zwembad 4 kamers garage voor 2 autos veel authentieke detailles

en op een super lokatie 10 min van de mooiste stranden van Mallorca geen toeristen plaats. Als iemad intresse heeft

mail maar. Mag natuurlijk ook mailen over hoe de dingen in zn werk gaan hier op het eiland.

Groetjes Anita

• JJ

Beste Anita,

Wij zijn ons aan het orienteren op een mogelijke move naar Mallorca. We wonen in een appartement in Amsterdam met 2 slaapkamers in een leuke buurt. Misschien moeten we eens mailcontact hebben als je nog op zoek bent. Graag hoor ik ook over je ervaringen als Nederlandse op Mallorca.

Hartelijke groet

Jobbeke

• Erik

Wat mij wel interesseert zijn de vacatures, het schijnt op dit moment vwb Spanje zelf bar en boos te zijn, ik zag op televisie dat Spanje het het zwaarste heeft van heel Europa op dit moment.

Maar goed, als men een mooie spaarpot heeft als buffer is dit natuurlijk uitstekend.

• Sabrina

Dag allemaal,

Ook wij hebben de plannen om richting mallorca te gaan. Al veel familie is ons voor gegaan en het voelt er heerlijk thuis elke keer als we daar zijn. We staan nu echt voor de keuze, gaan we ervoor en richten wij ons helemaal op de toekomst daar of laten we het los en kijken we voor een 2e huisje en blijft het bij vakanties en veel trips.

Wij kijken in de richting van Andratx en port Andratx, daar voelt het door de vele bezoeken als thuis.

Wat hebben jullie al gedaan om de stap te gaan nemen. Natuurlijk de spaanse les en veel informatie verzamelen. Maar verder….

Heel veel succes allemaal met de voorbereidingen en de stap.