Hallo Bart!
Phoe, het is best wel een moeilijke vraag die je stelt.
Ik denk dat het emigratieproces of procedure voor iedereen weer anders is.
Wat ik je wel kan vertellen dat het veel regelen is, maar daar kun je nu al mee beginnen. Je kunt bijvoorbeeld alvast de website van de Boliviaanse ambassade gaan bezoeken voor visa, verblijfsvergunning, werkvergunning etc. Het kan zijn dat het nodig is om langs te gaan. Misschien is er ook een forum van Bolivia. Probeer contact te krijgen met mensen die in Bolivia wonen en vraag naar hun ervaringen.
Elk jaar in maart wordt er een emigratiebeurs gehouden, dit is ook een goede gelegenheid om deze te bezoeken. Zo krijg je meer een idee wat er allemaal komt kijken (zie emigratiestartpagina.nl)
Als ik jou was zou ik een lijstje maken van dingen waarvan je meer wilt weten en wat je nodig denkt te hebben om goed voorbereid aan de slag te kunnen gaan.
En met dat lijstje de onderwerpen een voor een af te gaan, de websites bezoeken (heel veel googelen dus) en printen.
Pas als het allemaal heel erg concreet wordt, dan kun je een vertrekplanning maken.
Een jaar voordat ik NL verliet had ik een jaarplanning gemaakt waarop ik de maanden aftelde en elke maand dingen regelde. Zo had ik een goed overzicht over wat ik nog moest doen maar het kan ook zijn dat je juist extra dingen moet gaan regelen omdat je dat over het hoofd zag of dat het meer tijd kost dan gepland.
En wat goed van je om je in te zetten voor straatkinderen en/of gehandicapten!!!
Ik ben zelf van plan om een kleinschalig weeshuis op te zetten maar omdat ik zelf geen ene cent te makken heb, is dat iets voor de langere termijn.
Bovendien liggen mijn prioriteiten op dit moment nog bij mijn eigen gezin.
Ondertussen zit ik in een orienterende fase en heb wel het een en ander opgezocht en ik kwam het volgende tegen: het goededoelenstartpagina!!! Helaas is er niets voor mij bij, maar misschien ben jij er wel mee gebaat en kan je een subsidie krijgen voor wat je wilt gaan doen.
Ik wens je heel veel succes met alles en ik hoop dat je er wat aan hebt.