Buitenlandse partner... hoe ga jij om met het cultuurverschil?

• Sophia

Tjonge, wat een eerlijk verhaal… en sommige dingen herkenbaar, ook al is bij ons het cultuurverschil bijna te verwaarlozen. Maar ik denk dat sommige dingen gewoon bij elke relatie horen… alleen inderdaad bij jou in veel duidelijkere zin.

Enne… ik schrijf nu vanaf ons nieuwe stekkie, jawel, sinds afgelopen donderdag zijn we verhuisd (woo hooo!) en vandaag (nu net in feite) de computer aangesloten. Jippie, contact met de wereld again, pas als je ver weg woont besef je hoe belangrijk dat is!

• aisha

herken veel in jouw verhaal Bianca.

wij zitten namelijk in een soorgelijke situatie .

Wij zijn nu dus bezig met een emigratie naar Pakistan met het hele gezin, huis en onze zaak staan te koop en we hopen binnen een aantal maanden af te reizen,, hoop dat ik en de kinderen ons gaan thuis voelen daar en ons goed kunnen aanpassen een wereld van verschil.

Bianca jij bent geen moslim(geworden) hoe kijkt men daar tegen aan.???

Waar ik wel moeite mee gaat krijgen denk ik dat iedereen of familie veel altijd onverwachts langskomt elke dag wel bezoek en altijd gastvrij zijn natuurlijk meeeten enz heel anders dan ons leven hier

• Bianca

Het is nu eenmaal zo als het is, Sophia.

Waarom zou ik het mooier maken dan het is?

Mabrouk (gefeliciteerd) met jullie nieuwe stekkie!!!

Tja, waar zouden wij zijn zonder internet???

Dat had je een aantal geleden ook niet kunnen bedenken dat dat een van de, of eigenlijk de belangrijste, communicatiemiddel wordt.

Ik moet er niet aan denken dat als je jaren gelden verhuisd zou zijn en er bestond nog geen internet…

Ik denk dat het hele proces een heel stuk moeilijker verliep.

• Bianca

Nee, ik ben geen moslim geworden (jij wel?).

De familie accepteert dat maar als goede moslims zijn ze wel verplicht om zo nu en dan aan mij te vragen waarom ik geen moslim word.

Ook vragen zij hoe ik over bepaalde zaken denk maar uit eigen ervaring weet ik dat ik die discussie niet aan moet gaan, nog niet tenminste.

Mijn arabisch is nog te slecht voor dit soort onderwerpen.

Bovendien wonen er ook christelijke gemeenschappen in Jordanie dus ik ben niet de enige die zonder hoofddoek rond loopt (ook al lijkt het zo gezien de “aandacht” die ik krijg).

Over het onverwachtse bezoek kan ik het volgende zeggen: dat is hier ook de gewoonte maar het valt reuze mee. Meestal komt de familie naar het huis van schoonvader. Maar als men langs wilt komen dan wordt er van te voren gebeld om te vragen of het uitkomt. Omdat hubbie nog aan de studie is, hebben wij nog geen vast inkomen, waardoor men weet dat wij op dit moment moeten rondkomen van een heel klein budget. Daardoor, en vanwege het feit dat hubbie ontzettend druk heeft, krijgen wij nauwelijks bezoek dat ook nog blijft eten.

En om heel eerlijk te zijn: mijn potten en pannen en servieswerk zijn daarbij niet op berekend….

Als je kijkt wat voor enorme pannen zij hebben dan denk je dat je minstens met een gaarkeuken te maken hebt :D

De enorme gastvrijheid en hartelijkheid die ik ontvang is hartverwarmend en het kost mij geen enkele moeite om datgene wat zij mij bieden, aan hen terug te geven. Ook al zou ik het nooit kunnen op de manier waarop zij dat doen, het gaat erom dat het vanuit een warme hart gegeven wordt en dat het ook gemeend is.

• aisha

j a Bianca il ben moslim geworden met ons trouwen(niet zo streng) ben zelf babi (man is de oudste ouders zijn al overleden dus gaan wij in zijn (ouwelijk) huis wonen waar dagelijks veel bezoek komt vaak leuk soms ook minder wel goed om de taal nog meer eigen te maken.

Vroeger hadden we ook vele meningsverschillen is nu minder geworden en mijn man is ook een beetje een nederlander geworden volgens de pakistanen

De kinderen zullen naar een internationale school gaan en zal ze dan ook later zelf gaan brengen.

Oh ja dat onderwerp bevallen ze zullen het inderdaad raar vinden dat je man erbij aanwezig is bij een vrouwenzaak volgens hun.

Hoe het gaat in Pakistan(zelf niet meegemaakt)

De wat rijkere bevallen in een ziekenhuis en daar wordt wel engels gesproken de volgende dag naar huis en dan 40 dagen rust geen eten maken of huishoudelijke taken mag niet eens al zou je dat willen een oudere dame komt je regelmatig bezoeken(eigen ervaring) en die gaat jouw zeggen in dit geval mijn man) hoe je bijv de borstvoeding moet geven deed het volgens haar dus verkeerd met ons 2 kindje zo bemoeien ben toch een nederlandse en ga vaak mijn eigen gang en dat zal wel moeilijk worden.

leuk om met iemand te spreken van een arabisch land

wij hebben trouwens zelf 4 kinderen

en nog gefeliciteerd

groetjes of salaam

• patricia

Tja zoals ik al schreef, het scheelt dat mijn man in nederland heeft gewoond en ik latijns bloed heb…..

Dus echt cultuurverschillen tussen ons daar hebben we bijna geen last van….behalve dus een enkele keer als ik geen zin heb om ergens mee naartoe te gaan….maar woorden hebben we daar niet over.

Een ander verschil waar we nu “tegenaan” lopen….is de bedtijd van kinderen.

Hier gaan kinderen heel laat naar bed, 1 uur 's avonds is heel normaal zelfs voor een kindje van 3….als ze naar school gaan, gaan ze iets eerder naar bed bijvoorbeeld om 11 uur. Ik vind dat veel te laat. Daarnaast vind ik dat het belangrijk is dat je nog tijd met je partner hebt. Dus ondanks dat het nog een beetje ver weg is, denken we wel dat we een tussenweg gaan vinden. 9 Uur - half 10 ofzo.

Hier is spontaan langskomen ook gebruikelijk of op bezoek zijn bij iemand….je wordt gebeld “ah ik zit nou bij die en die en waarom kom je ook niet langs”…..terwijl dus de gastheren niet weten wie je aan het uitnodigen bent maar altijd is er eten genoeg of er wordt wel besteld.

Iets waar ik nog steeds aan moet wennen is de kus bij begroeting. Ontmoet je een man voor de eerste keer, zelfs een makelaar of een arts ofzo…..dan krijg je geen hand maar een kus op de wang. Iedere ochtend bij binnenkomst op mijn werk een kus voor alle collega's en 's avonds bij het naar huis gaan hetzelfde ritueel.

Ach en echt latijns is overal altijd te laat komen ……maar ja ook daar ben ik al aan gewend…..9 uur s avonds afspreken en de mensen komen rustig minstens 1 uur later…….

Er zijn meer dingen aan Argentijnen/Argentinie in het algemeen (zoals het niet nakomen van afspraken en ook niet afbellen…..bijvoorbeeld een loodgieter of bestelde meubels die opeens een maand later komen) waar ik me aan kan ergeren dan dat ik problemen heb met mij partner:-)

patries

• jamilla

Hallo allemaal.

Ben nieuw dus weet niet echt of ik nu op de goeie site ben of niet.

Het is namelijk zodat mijn man en ik willen gaan emigreren naar Pakistan(met onze 3 kids)

Mijn vraag is dan .als je naar Pakistan emigreert behoud je dan de nederlandse nationaliteit of niet?En voor hoe lang?

Op zich is het niet echt een probleem,omdat mijn man en ik daar in Pakistan wel gaan kunnen leven.

Alleen denk ik soms aan mijn kids gaan zij het ook kunnen?

En als ze het bv niet leuk vinden en ze zijn oud genoeg kunnen ze dan gewoon terug naar Nederland komen of niet?

Hoop snel te horen .

PS ik las toevallig dat Aisha ook van plan is om te emigreren naar Pakistan …Hoe pak je dat aan?

Met huis enz…..

Hoop snel wat te horen,

Groetjes,

Jamilla

• aisha

hallo wat leuk.Jamilla

je kan je nederlandse nationaliteit gewoon houden hoor alleen om de 5 jaar naar de nederlandse ambassade vernieuwen zou ik ook doen met je nederlandse rijbewijs daar mag/kan je daar mee rijden heerlijk bijna geen regels daar.

tip behoud altijd je nederlandse nationaiteit bij eventuele problemen kan je altijd terug komen, je mag overal naar toe met je ned paspoort met een pakistaans paspoort dus niet

Wij hebben daar al een huis hier zijn we bezig met ons huis te verkopen maar je kan natuurlijk ook je huidige woning onder verhuren dan kan je nog ergens op terug vallen.

het enigste waar wij bang voor zijn onze kinderen of zij kunnen wennen gaan dan wel naar een internationale school en vinden het nu wel spannend allemaal zijn nog op de lagere school.

en nu weer die toestanden in Pakistan en een negatief reisadvies.

Hou oud zijn jullie kinderen???

wil je ook wel mailen hoor

Asalamalucumjamilla schreef:

>

> Hallo allemaal.

> Ben nieuw dus weet niet echt of ik nu op de goeie site ben of

> niet.

> Het is namelijk zodat mijn man en ik willen gaan emigreren

> naar Pakistan(met onze 3 kids)

> Mijn vraag is dan .als je naar Pakistan emigreert behoud je

> dan de nederlandse nationaliteit of niet?En voor hoe lang?

> Op zich is het niet echt een probleem,omdat mijn man en ik

> daar in Pakistan wel gaan kunnen leven.

> Alleen denk ik soms aan mijn kids gaan zij het ook kunnen?

> En als ze het bv niet leuk vinden en ze zijn oud genoeg

> kunnen ze dan gewoon terug naar Nederland komen of niet?

> Hoop snel te horen .

> PS ik las toevallig dat Aisha ook van plan is om te emigreren

> naar Pakistan …Hoe pak je dat aan?

> Met huis enz…..

> Hoop snel wat te horen,

> Groetjes,

> Jamilla

• jamilla

Assalam U Alaikum Aisha.

JazakALLAH voor je reactie…Ja man wat er nu in het nieuws is is weer echt verschrikkelijk,

maar wat kunnen wij eraan doen?

Ja het enige doua en nog eens doua voor.

Ja als het kan zou ik graag willen dat je mij mailt.Ik praat dan wel lekker met je verder ok?

Heb namelijk nog best wel wat te vragen aan jou.

Hoop dus snel wat van je te horen.

Heel veel salam .

Jamilla

• jamilla

Salam Aisha

Ik weet niet of je hebt gereageerd,en dat je me nou wel hebt gemaild of niet…

Kan dat dus niet nakijken…Weet de wachtwoord niet meer stom he?

Hoop wel wat van je te horen,omdat ik je een paar dingen wil vragen…

Nou ik hoop datt je me snel gaat mailen

Tot gauw InshaALLAh

Jamilla