Hier een vraag ter discussie. Als je bent getrouwd/samenwoont met een buitenlandse partner, hoe beleef je dan het cultuurverschil?
Ikzelf ben twee jaar geleden getrouwd met een geboren Schot, die vanaf z'n vierde is opgegroeid in Bermuda, daarna tien jaar in Engeland heeft gewoond en vijf jaar geleden naar Canada is verhuisd (ja ik weet het, een hele mond vol).
Hoewel dat natuurlijk net zo “westers” is als Nederland, hebben we toch steeds te maken met (kleine) cultuurverschillen. Niets spectaculair, het meeste heeft te maken met smaak en die verschillen heb je binnen Nederland natuurlijk net zo goed.
Wat ik zelf fijn vind is dat Canada voor ons allebei “nieuw” is, we voelen ons allebei Europees. Dus gelukkig kunnen we samen goed praten over de dingen die hier slechter, beter, anders, enz. zijn.
Maar ik ben toch wel heel benieuwd naar andermans ervaringen, vooral als je te maken hebt met een heel groot cultuurverschil. Bianca bijvoorbeeld, poeh, Jordanie en Nederland, groter kan bijna niet lijkt me! Of Patricia, toch ook best een verschil. En dan wonen jullie ook nog in “zijn” land… hoe voelt dat?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!