Wie heeft ervaringen met bevallen in het buitenland?

• Bianca

Ik ben zo ontzettend nieuwsgierig naar de ervaringen van hen die in het buitenland bevallen zijn. Kunnen jullie tips geven???

Ik ben nl zelf zwanger van ons derde kind en ik vind het spannender dan bij de vorige zwangerschappen, dit heeft onder meer te maken met het feit dat het hier totaal anders aan toe gaat dan wat ik in NL gewend was.

• Hans

Bij ons kwam de plaatselijke medicijnman helpen terwijl alle vrouwen uit het dorp naakt rond de hut aan het dansen waren om de geesten goed te stemmen.

Volgens jou heb je dus Nederland en dan nog de rest van de wereld, buitenland dus, zucht.

• Bianca

Vanwaar die zucht? En moet ik jou serieus nemen of niet?

• Hans

Mijn tip is om vrienden te worden met de medicijnman. Zorg dat je voldoende kralen in huis hebt.

Wat voor tips wil je hebben, een bevalling in Canada of Amerika is weer anders dan die in de rimboe in Birma of Afrika. Je stelling is; er zijn bevallingen in Nederland en er zijn bevallingen in de rest van de wereld waarbij blijkbaar de rest van de wereld voor jou een pot nat is. Vandaar mijn tip, bij bevalling in Nederland een presentje voor de verloskundige, voor de rest van de wereld kralen voor de medicijnman.

• Bianca

Dit slaat werkelijk nergens op!!! Je weet kennelijk niet dat er enorme verschillen zijn in cultuur en tradities rond zwangerschap en bevallingen. NL is uniek in haar verloskundige zorg en thuisbevallingen, om nog maar te zwijgen van beschuit met muisjes. Blijkbaar is jouw wereldbeeld heel erg summier.

Een ding ben ik wel met je eens: het maakt inderdaad een heel verschil of je in Amerika of in de rimboe van Afrika bevalt.

Verder heb ik geen stelling gedeponeerd maar een vraag omtrent ervaringen met bevallingen in het buitenland, evt met tips. En dat is heel wat anders dan wat jij scherts!

• patricia

Hoi Bianca,

hierbij een serieuze reactie:-) Gefeliciteerd!!!!!!!!

Ik heb (nog) geen ervaring met bevallen in het buitenland maar ben inmiddels al wel ruim 7 maanden zwanger.

Uiteraard ken ik goed het nederlandse systeem van alle vriendinnen die al in nederland zijn bevallen en zie dus ook wel verschillen met hier.

Thuis bevallen kent men hier niet tot nauwelijks alhoewel het nu een beetje begint te komen. Een keizersnee wordt heel vaak toegepast ook al is er geen medische indicatie voor maar simpelweg omdat een arts er meer geld mee verdient. Dus ik wilde een arts die voor een natuurlijke bevalling is.

Thuiszorg kent men hier ook niet, je blijft standaard minstens 2 dagen in het ziekenhuis (afhankelijk van hoe de bevalling is verlopen en hoe het met moeder en kind gaat)…..maar gelukkig heb je een kamer alleen en kan de vader blijven slapen in dezelfde kamer.

Andere dingen, is dat je 1 echo meer krijgt, standaard een ECG test bij 7 maanden, een tetanusprik, een volledige bloed en urine kweek in het begin en bij 7 maanden……..

waar ik wel een beetje “bang” voor ben is dat ik straks tijdens de bevalling de arts niet altijd helemaal zal begrijpen omdat je zo met jezelf bezig bent en dan toch moet omschakelen naar een andere taal. En veel termen zijn toch nog nieuw voor mij…..ondanks dat ik nu hier in Argentinie iets meer dan 2 jaar woon. Gelukkig kan mijn man nederlands en kan hij vertalen als het moet…..of ook de dingen die ik in het nederlands roep vertalen richting de arts;-)

Dus dit is tot nu toe mijn ervaring, ik lees verder sites en boeken van hier en van nederland (in het nederlands leest het toch makkelijker dan in het spaans).

Succes met de zwangerschap.

Groetjes Patricia

• Sophia

Geen ervaringen, maarre, toch gefeliciteerd Bianca :)

• Sophia

He bah, wat flauw zeg… dat is dus typisch een reactie van iemand die in Nederland woont… wat zijn JOUW ervaringen met bevallen in Nederland?

• Joke.

Mijn tip?

Beval in NL.

Dan weet je dat je veel zelf kan beslissen en dat je kind gelijk de nederlandse nationaliteit krijgt.

Daarnaast heb je meer hulp van bijvoorbeeld je ma, kraamhulp, enz.

In het buitenland moet je gelijk veel meer in de benen.

In het buitenland kan veel over je hoofd heen besloten worden, ik denk aan ingrepen, hoe je moet liggen, zitten, doen.

Natuurlijk een beetje afhankelijk van het land.

• Hans

Het ging me over de algemene vraag, bevallen in het buitenland terwijl buitenland bestaat uit zoveel uiteenlopende landen en dito bevallingen. Ik wist dus niet dat de vraag algemeen was en dus niet zozeer om informatie te krijgen. Als je nl. informatie wilt, dan vraag je of er mensen zijn met ervaringen in een bepaald land o.i.d..

Een zelfde vraag zou kunnen zijn, ik woon ook in het buitenland, hoe zijn jullie ervaringen met het verkeer?? Hoe zijn jullie ervaringen met het slechte bouwen??

Bianca wil dus geen informatie blijkbaar maar is gewoon nieuwsgierig hoe bevallingen in ‘ maakt niet uit wat voor land’ in z'n werk gaan.

Als dit niet zo is dan zal de logica van de vraag me wel ontgaan.