Voor de emigratie dacht ik alles goed geregeld te hebben op administratief gebied. Alle instanties keurig netjes ruim drie maanden van te voren schriftelijk ingelicht en gevraagd om passende acties te ondernemen. Meestal gaat het goed maar soms ook helaas niet. Zo ook de belastingdienst. Ik bellen met de belastingtelefoon maar na 10 minuten aan de betalende lijn te hebben gehangen heb ik maar opgehangen. Ik had immers meer te doen: de inboedel was half ingepakt. Dat komt dus later, dacht ik.Bovendien hoefde ik na de uitschrijving van het GBA niets te doen, aldus de medewerker burgerzaken en de website van de Belastingdienst. Na ongeveer een jaar nadat wij zo ongeveer gesetteld zijn, bedacht ik me dat ik nog niets gehoord had en dat ik maar eens een formuliertje moest downloaden voor emigratie. Toen is het balletje gaan rollen.
Maar wat me vandaag is ovekomen, sloeg bij mij de vlam in de pan. Ik kreeg een brief binnen waarin vemeld stond dat mij enkele keren gevraagd was om gegevens te verstrekken (huh?) en dat ik tot 24 oktober de tijd had om de gegevens aan te leveren of anders… De dagtekening van die brief was 12 oktober. Die brief ontving ik vandaag.
Wat mij ontzettend stoorde is dat ik voor de eerste keer een dergelijke brief onder ogen kreeg (ws hadden zij andere brieven naar het oude adres gestuurd) en dat ik nog maar 4 dagen de tijd heb om de gevraagde gegevens aan te leveren.
Ze houden blijkbaar geen rekening mee met het feit dat je niet meer in NL woont en dat de post meer tijd nodig heeft dan de gebruikelijke 2 dagen (in NL).
Het is niet alleen de Belastingdienst maar ook tal van andere instanties.
Dat je zo nog achter hun broek moet aanlopen en zorgen dat je je geld krijgt.
Hebben jullie ook dergelijke ervaringen?