Frustratie@!?*#$

• Bianca

Voor de emigratie dacht ik alles goed geregeld te hebben op administratief gebied. Alle instanties keurig netjes ruim drie maanden van te voren schriftelijk ingelicht en gevraagd om passende acties te ondernemen. Meestal gaat het goed maar soms ook helaas niet. Zo ook de belastingdienst. Ik bellen met de belastingtelefoon maar na 10 minuten aan de betalende lijn te hebben gehangen heb ik maar opgehangen. Ik had immers meer te doen: de inboedel was half ingepakt. Dat komt dus later, dacht ik.Bovendien hoefde ik na de uitschrijving van het GBA niets te doen, aldus de medewerker burgerzaken en de website van de Belastingdienst. Na ongeveer een jaar nadat wij zo ongeveer gesetteld zijn, bedacht ik me dat ik nog niets gehoord had en dat ik maar eens een formuliertje moest downloaden voor emigratie. Toen is het balletje gaan rollen.

Maar wat me vandaag is ovekomen, sloeg bij mij de vlam in de pan. Ik kreeg een brief binnen waarin vemeld stond dat mij enkele keren gevraagd was om gegevens te verstrekken (huh?) en dat ik tot 24 oktober de tijd had om de gegevens aan te leveren of anders… De dagtekening van die brief was 12 oktober. Die brief ontving ik vandaag.

Wat mij ontzettend stoorde is dat ik voor de eerste keer een dergelijke brief onder ogen kreeg (ws hadden zij andere brieven naar het oude adres gestuurd) en dat ik nog maar 4 dagen de tijd heb om de gevraagde gegevens aan te leveren.

Ze houden blijkbaar geen rekening mee met het feit dat je niet meer in NL woont en dat de post meer tijd nodig heeft dan de gebruikelijke 2 dagen (in NL).

Het is niet alleen de Belastingdienst maar ook tal van andere instanties.

Dat je zo nog achter hun broek moet aanlopen en zorgen dat je je geld krijgt.

Hebben jullie ook dergelijke ervaringen?

• Loek

Ik woon al 15 jaar niet meer in NL en kreeg via mijn zus in NL te horen dat de belastingdienst mij zocht en adresgegevens wilde hebben om “hun bestanden op orde te brengen”. Ik vraag me af of ze daar nu werkelijk niets beter te doen hebben. Ik heb geen enkele vorm van financiele zaken in NL en dus heeft de belastingdienst niets met mij te maken. Ik laat ze maar fijn verder zoeken, ik zou zeggen doe hetzelfde tenzij je geld van ze tegoed hebt of nog van plan bent binnen 5 jaar naar NL terug te keren.

• Sophia

De belasting…. LEUKER kunnen we het niet maken ;)

Ja wij lopen ook tegen allerlei kleine indiote zaken aan. Een heel stom voorbeeld: hier in Canada houd je als vrouw “gewoon” nog de naam van je man aan, Nederland houd je je eigen naam. In mijn paspoort staat dus netjes mijn meisjesnaam en (in het klein) ev mijn man's naam.

De ellende die we daarmee hebben gehad: kunt u BEWIJZEN dat u inderdaad Mw. zo en zo bent?

Ik: Kijk eens naar mijn handtekening, kijk eens naar de naam.

Instantie: toch willen we graag AANVULLEND bewijs, mag ik uw rijbewijs anders zien?

Ik: rijbewijs is ook in mijn meisjesnaam, sterker nog, ik was nog niet getrouwd toen ik het heb aangevraag.

Instantie: Tja (handen omhoog).

Ik: Hier kijkt u maar eens naar mijn Canadese bankpas/creditcard, die is wel in mijn nieuwe naam (hoewel dat geen bal zegt)

Instantie: Ooooh, zegt u dat dan METEEN, ik ga het gevraagde direct voor u regelen

Ik: ZUCHT

En zo gaat het vaker!!!

• Willie

Inderdaad Bianca de belastingdienst van NL is een en al ellende. Wij wonen nu al bijna 6 jaar niet meer in NL maar nog steeds krijgen wij ieder jaar een schrijven dat wij nog geen belastingaangifte gedaan hebben. Wij hebben al een een aangifte teruggestuurd met de vermelding of wij soms naar Mars moeten verhuizen om hiervan verschoond te worden. Wij hebben zelfs al een een aanslag gekregen of we maar even 25.000 euro wilden betalen. Na bellen vertelde men dat omdat we geen aangifte hadden gedaan je dan ingeschat wordt op een door hun uit de duim gezogen jaarinkomen. Ook wij hebben de belasting tijdig ingelicht dat we gingen emigreren, maar blijkbaar eindigen dit soort brieven in het vierkante archief. Ben benieuwd hoe het verder gaat. We wachten gewoon maar af.

Willie

• Joke.

Wij hadden nog een bankrekening in NL.

Tijdens een bezoek dacht ik die wel even op te kunnen zeggen en het resterende geld contant op te nemen.

Dat gaat dus niet.

Ze willen het persè overmaken naar een andere bankrekening (binnen NL).

Die had ik niet…………….dan had ik een probleem werd me verteld want dan kon de bankrekening niet gestop worden.

Uiteindelijk moest de bankrekening van mijnmoeder maar voor het geld gebruikt worden.

• Niels

Ben nu ruim een jaar uitgeschreven uit NL, de Belastingdienst presteerde het mij een brandbrief te sturen waarom ik nog geen aangifte had gedaan over het jaar 2006!

Terwijl ik via mijn boekhouder alles keurig heb ingediend!

De ene administratieve poot van de Belastingdienst weet blijkbaar niet meer wat de andere doet.

Een bureaucratische meerkoppige draak is die hele dienst geworden.

Wet Walvis ingevoerd waarbij UWV en Belastingdienst gekoppeld worden. En dat mislukt, en moeten heen heleboel bedrijven maar weer alles opnieuw gaan indienen. Arbeidsproductiviteit is al enorm hoog in NL, maar je moet ook nog tijd besteden aan overheidsinstanties die hun zaakjes niet op orde hebben. Geeft wel aan wat een chaos er heerst.

• Pietje

Altijd rustig blijven. Een fax sturen met uitleg is vaak een goed begin. Met frustraties los je niets op.

• Pietje

Vergeleken met andere landen die zo complex zijn als NL met een dermate grote diversificatie in speciale regelingen enzovoorts is het niet vreemd dat er een zwaar bureaucratische belastingdienst is. Dat is het resultaat van de wens van de NL-er die steeds op andere partijen stemt, inspraak eist enzovoorts enzovoorts waardoor wet na wet na wet wordt vastgesteld. Dan is het niet vreemd dat het niet altijd soepel gaat. Dat is niet de schuld van het systeem maar van diegene die het systeem inricht.

• Niels

De NL overheid is totaal niet service-gericht in deze hyperproductieve tijden, ik was het helemaal zat! Zo´n mentaliteit van “wij leveren service zoals het ons uitkomt”! Doei Nederland, van mij krijg je geen cent meer! En ben vast niet de enige die er zo over denkt.

• Sophia

Daar heb je helemaal gelijk in maar het lucht soms wel op om even je hart uit te storten op een site als deze :D:D:D