Hoeveel eigen geld moet je hebben?

• Tom

Hoeveel eigen geld moet zeker hebben wil je iets voor je zelf beginnen -ik dacht zoiets als een hostal- in Midden Amerika of Caribische gebied? En in welke landen in deze regio is het toerisme groeiende?

Bvd

Tom

• Hans

Ligt eraan WAAR je gaat zitten….wie/wat je doelgroep is…en vooral welke mate van luxe je gasten wilt voorschotelen.

Als je dus een backpackershostel (ik zeg maar wat) wilt gaan beginnen in een gebied wat weinig bekend is zul je het moeilijker krijgen dan wanneer je in een regio gaat zitten waar die wel al bekend is met dit fenomeen.

Wilt je een LUXE 5 sterren hotel beginnen in vb. Santo Domingo zit je dus goed:-) (breng wel een paar miljoen aan euris mee)

Verder dien je rekening te houden dat niks “vanzelf”gaat in dit gebied. vaak ben je maanden alleen bezig om “papierkraam”te regelen dat uiteraard ook weer geld/tijd/moeite kost.

Verder dien je de landstaal goed te beheersen en ingewijd te zijn in de lokale gebruiken. Verder is het van belang dat onveilige/onstabiele alnden gemeden dienen te worden. (hurricanes…vulkanen…overstromingen….oorlog….guerrilla…drugsproblematiek….en noem maar op) En dat zal NIET makkelijk gaan worden. Vooral NIET de zaken aanpakken/bekijken met de NL bril op….want dan gaat het geheid MIS;-)

tevens speelt mee HOE je zelf wilt leven…….!!! Als je je NL levenswijze NIET wilt opgeven zul je (vaak) daarvoor diep in de buidel moeten tasten…weet je je aan te passen aan de lokale bevolking spaart je dat geld uit.

Maar persoonlijk denk ik dat als je MINDER dan een ton aan euros CASH te besteden hebt je er NIET aan moet beginnen. beter is 3-4 ton (euris)…eigen vermogen. Nog beter is het natuurlijka ls je nog meer hebt…maar dat spreekt vanzelf. De tijden dat je met een rugzak zomaar ergens wat kan gaan beginnen zijn voorbij…zeker in de carriben.

Houd er rekening mee dat het eea lang kan duren en je dus ook een buffer dient te hebben. Want er gaat dus geld uit om dingen te realiseren…en van de andere kant komt er (meestal) geen geld binnen….!!!!! Als je kinderen hebt zal het eea nog moeilijker worden mi.

De zeer directe aanpak die Nederlanders eigen is valt vaak erg slecht in dat gebied. Ik kan het weten. Neem de tijd…..en vooral niet binnen 5 min over zaken gaan praten…want daar knapen de latinos op af;-)

succes!!

hans

• Hans

OO ja….groeiend toerisme in deze regio die jij noemt??? mmmmm…. Panama schiet me effe te binnen……en waarschijnlijk ook Nicaragua of Honduras.

DR en jamaica kun je vergeten…daar kom jij als kleine jongen uit NL niet tussen…tenzij je echt GELD hebt;-) en daar bedoel ik een paar miljoen mee.

Cuba is een optie mits daar het Communisme eens afgeschaft gaat worden. (not likely…) lijkt me een redelijke groeimarkt.

mmmmm tsja….Costa Rica misschien??? is ook een optie…

Nou ik zou zeggen kijk maar eens effe….google is your friend;-)

mazzel

hans

• Yahoo Belastingparadijzen

Kijk eens hier :

http://www.escapeartist.com/efam/69/Investment_In_Panama.html

Deze site http://www.panamarealestatepros.com/homesearch_results.asp?Prop_Type_Description=Homes

geeft prijzen. Reken voor een fatsoenlijk pand op 500-600.000 dollar.

Uit meerdere bronnen is me gebleken dat Panama op dit moment erg in de mode is. Veel Amerikanen gaan daar wonen.

Een voordeel is ook dat de lokale valuta vast is gekoppeld aan de Amerikaanse dollar.

http://finance.groups.yahoo.com/group/belastingparadijzen/

• Sophia

Voordeel? :) Weet je wat de dollar waard is op het moment? :)

• Sophia

Dat was maar een grapje hoor, namens Tom bedankt voor alle informatie. Bedankjes zie je op deze site niet zoveel merk ik………

Sophia

http://ikwilemigreren.info

• Yahoo Belastingparadijzen

Sophia schreef:

>

> Voordeel? :) Weet je wat de dollar waard is op het moment? :)

Beter gekoppeld aan de us $ dan helemaal niet !! Denk toch eens na. Als een midden- of zuidamerikaans land zijn export goedkoper wil maken devalueren ze gewoon hun lokale valuta. Fijn voor de exportindustrie, maar niet voor een investeerder die zijn geld weer uit het land wil halen in harde valuta.

Ik wil niet vervelend doen, maar heb je je middelbare school afgemaakt?

• pat

Gekoppeld is OK maar gelijkgesteld zoals in Argentinie tot eind 2001 het geval was en zoals nog steeds het geval is in Ecuador is toch wat anders. Of heb jij misschien de middelbare school niet afgemaakt? Wat een opmerking, man, nooit van etiquette gehoord?

Pat

• Sophia

> Ik wil niet vervelend doen, maar heb je je middelbare school

> afgemaakt?

Ja, nou dat je het vraagt, laat ik dat toch gedaan hebben. :) En daarna heb ik meer gedaan dan dat………….. maar ik wil niet gaan opscheppen :)

• Sophia

Had je misschien dit berichtje van mij gemist? Maakt niet uit hoor, ik accepteer veronschuldigingen… en ik bied ze soms zelfs aan. :D:D:D