De meesten van ons zijn inmiddels vertrokken naar hun droom(?)land.
Maar naast alle positieve en hectische dingen gebeuren ook wel eens minder leuke dingen. Graag zou ik van jullie willen horen hoe jullie eerste aanvaring is met de andere cultuur, met andere woorden: wat is jullie eerste miskleum?
Ik zal de aftrap doen aangezien ik deze topic open.
Doordat ik dus met een arabier jarenlang getrouwd ben en de vele vakanties (lees: familliebezoeken) voordat wij in Amman gingen vestigen heb ik dus al veel meegekregen. Toch heb ik ook een miskleum te vertellen.
We hadden net onze woning betrokken en waren (en eigenlijk nog steeds) op zoek naar extra meubels omdat wij groter zijn gaan wonen en de familie is hier behoorlijk uitgebreider dan in Nederland….
Dus op een gegeven moment waren wij in het gedeelte van Amman dat westers georienteerd is en dus ook westerse spullen verkoopt.
Binnen in een meubelzaak wat op zich een verademing is ten opzichte van de andere meubelzaken die wij inmiddels bekeken hadden, werden wij gade geslagen door een verkoopster. Aangezien wij gewoon met elkaar Nederlands praatten en ik ondertussen een beetje gewend was aan het feit dat ik van top tot teen bekeken wordt en dat men probeert te gissen uit welk land ik/wij vandaan komen, had ik het opeens een beetje gehad met dat subtiele geloer.
Dus ik zei nogal hardop tegen mijn man dat er weer iemand naar ons zit te staren en zich af te vragen wat voor taal wij spreken en waar wij vandaan komen.
Op dat moment kwam de verkoopster naar ons toe en zei in onvervalst Nederlands: “ Neemt u mij niet kwalijk maar ik hoor dat jullie Nederlands spreken, wat leuk”!
Jullie kunnen wel voorstellen dat ik hardop bad dat de grond onder mijn voeten zou openen en dat ik ter plekke weg zou zakken. Dat gebeurde helaas niet.
Zij was een Iraakse vluchteling die in Nederland asiel had gekregen maar het niet kon wennen in Nederland. Omdat zij niet terug naar Irak kon/wilde gaan was zij naar Jordanie gegaan waar zij werk had gevonden in een meubelzaak.
Dus mijn advies: ga er nooit van uit dat men jou niet kan verstaan want je weet nooit wie er in jouw buurt staat!!!