Pakketjes

• Bianca

Wat zijn jullie ervaringen met het ontvangen en verzenden van pakketjes?

En vooral: wat zit er dan in? Is het de moeite waard gezien de verhouding waarde van de zending en de verzendkosten? Hoe vaak doen jullie het?

Of neem je een extra koffer mee als je terug gaat naar Nederland en stop die dan vol met allerlei dingen die je niet kunt krijgen en die je ontzettend mist?

• Joke.

Ja, vroeger namen we dingen mee naar huis, na een reisje NL.

Soms kregen we een pakketje van familie……altijd lekker en leuk. :)

Ik bestelde ook wel eens dingen, boeken, paardespullen, enz.

Maar die verrekte invoerbelasting :( 25%, belachelijk gewoon.

Mijn schoonvader stuurde ooit een fles wijn (Aldi) en wij moesten 25 gulden bijbetalen.

Dus ik hou me heel rustig met dingen op laten sturen.

Pakjes worden ook open gemaakt, dan liggen de dropje dwars door de doos, hagelslag met een extra plakbandje, enz.

Je weet dan niet of er iets uit verdwenen is.

Ik vind het de moeite eigenlijk niet meer waard.

Dus als ik 1 x in de twee jaar in NL ben, neem ik wat drop, boeken en hagelslag mee terug.

• Sophia

Pakketjes… praat me dr niet van! Een paar maanden geleden hebben mijn ouders ons een pakket gestuurd met een paar kilo kilo drop (al op, snik) en nog wat kleinigheidjes. Lief (en stapelgek :) ) als ze zijn, hebben ze van hun pensioentje het via Express post gestuurd en moesten geloof ik zo'n 53 euro neertellen voor een pakketje van 3 nog wat kilo. Ze kregen plechtig beloofd dat het binnen zes werkdagen hier zou zijn.

Ja dat zal best… het duurde meer dan een maand voordat het arriveerde. De douane hier maakt dus echt ALLES open en het zou me niets verbazen als ze het eerst naar een laboratorium sturen om te testen wat dat rare zwarte spul was :) Overal zaten stickers op dat het was opengemaakt door Customs.

Nederland is wat dat betreft veel minder “Big Brother” achtig, alles wat ik naar Ned heb gestuurd komt keurig netjes en snel aan, en ongeopend.

Wat ik mis:

* Drop, drop, drop en drop (en gek genoeg hoefde ik het helemaal zo nodig niet toen het beschikbaar was)

* Lekkere zachte Nederlandse chocoladerepen (chocolade is hier ronduit vies, bah)

* Sommige groenten als boerenkool (hoewel je hier door de internationale culturen wel meer andere variatie hebt en je dus goed kan compenseren)

Mijn familie (ik weet het, die kan je niet per pakketpost versturen maar toch…)

Al met al beperken we pakketten tot het hoogst noodzakelijke! Ja daar hoort drop bij!!! En af en toe een cadeautje…

• henriette

Af en toe zijn er van die ontspannende ( euh rommel ) programma,s over bv de douane in Australie . Dan zie je ze pakketjes openmaken om te zien of er verboden middelen inzitten, idd tot openknippen van doosjes koekjes enz toe . Vind zoiets wel heel ver gaan.

Zelf woon ik inmiddels in Belgie, als we op familiebezoek gaan halen we meestal ook wel iets bij een supermarkt. Boerenkool bv of witte vlokken, literpakken zuivel ( ipv al die 1 persoonspakjes)

• Pietje

Vaak is het beter om zo veel mogelijk weg te doen voor je gaat emigreren. Dat bespaart een hoop gedoe en maakt je flexibeler. Tegenwoordig heb je bijna overal IKEA of vergelijkbare zaken waar je ook in het land van bestemming terecht kunt voor betaalbare nieuwe zaken. En was is beter voor een nieuwe start dan ook nieuwe spulletjes.

• Bianca

Nou in ons geval niet!!! Ik ben heel blij dat wij al onze spullen hebben meegenomen!

a) omdat de Arabieren geen smaak hebben: alles glitter en namaakgoud en eenheidsworst;

b) omdat de kwaliteit zo slecht is dat je je aan ergert;

c) en als er al “europees makelij” te vinden is, is het peperduur

Enne Ikea? Ja, in Dubai en Tel Aviv zijn de dichtsbijzijnde, de eerste is drie uur vliegen en de laatste in vooralsnog onbereikbaar ivm politieke redenen.

Dus ik zou me van te voren goed laten inlichten naar de mogelijkheden voordat je je spullen wegdoet onder het mom van een nieuwe start! Bovendien heeft niet iedereen de financiele middelen om nieuwe spullen te kopen en er gaat stiekum weg toch emotionele waarde in zitten in de spullen die je hebt.

Sterker nog: we hebben zelfs een heleboel spullen gekocht (bijvoorbeeld uitverkoop Ikea, verzilveren van allerlei spaarsystemen) en nog hadden wij ruimte over in onze container! Als we dat van te voren hadden geweten dan hadden wij nog meer gekocht

• Emy

Tja onze dichtsbijzijnde ikea is 5 uur rijden, dus dat doe je niet zo snel om een nieuwe eettafel te kopen…

Ik ben blij dat ik juist mijn eigen bekende spullen meehad in de emigratie.. dat makte voor mij dat ik me snel thuisvoelde op onze nieuwe plek.

• Sophia

Hier heb je geen Ikea, maar Walmart… (shudder)

Wat Bianca zegt is waar, ik zou ook niet alles de deur uit gooien, alleen al om de emotionele waarde. Iets van “thuis”, je gaat pas beseffen wat dat betekent als je weg bent……….

Een paar voorbeeldjes: als afscheidscadeau kreeg ik van verschillende kennissen “Nederlandse” kado'tjes, meer als lolletje. Een kookboek met Nederlandse gerechten, houten klompjes, een boek met Nederlandse luchtfoto's… In het begin lachte ik er een beetje om, en nu (bijna twee jaar later) heeft het toch een heel andere waarde gekregen.

Nog een voorbeeldje: toen ik pas hier was sprak ik een dame die hier al zo'n 50 jaar zit. Ze wist me van alles te vertellen van Nederland van een tijd die ik helemaal nooit heb meegemaakt en ze had haar hele huis vol met molentjes, gehaakte kleedjes, omslagdoek enz. Dat zie je in Nederland nog niet bij een tachtigjarige. Toen lachte ik me ziek, wie zou dat nou OOIT willen! Ook daar denk ik nu al heel anders over, ja, echt waar, zeg nooit NOOIT.

Hoe heerlijk het nieuwe land ook is (en ik heb daar echt geluk mee gehad), voor mij werd Nederland pas “thuis” toen ik weg was!

Ok ik dwaal af, terug naar de discussie over pakketjes :)

Sophia

http://ikwilemigreren.info

• Bianca

Heel herkenbaar hoor Sophia! Pas als je wegbent ga je beseffen hoe mooi of waardevol iets kan zijn. Ik ben bij een aantal Nederlanders thuis geweest en ik kom overal molentjes, grachtenpandenhuisjes, klompjes ed tegen.

En ik, ik, die nooit om dergelijke dingen gaf, heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet iets echt Hollands heb! In mijn oude woonplaats in Nederland waren bepaalde producten wereldberoemd maar ik heb niets gekocht. Eeuwig zonde vind ik het, misschien dat het nog er van komt!

Toen mijn zus hier op vakantie was had zij een geschilderende koe meegenomen: blauwe koe met wolken en tulpen. Misschien kennen jullie die dingen wel: kunstenaars hebben eerst grote levende koeien beschilderd en dan pas in het klein nagemaakt; deze Cow parade is gestart in Amerika.

Enne Sophia: even een kleine vraagje aan jou: ben je nu inmiddels wel of niet geemigreerd? Het is mij niet helemaal duidelijk omdat je ergens onder een ander topic schreef dat je bezig was en nu zeg je dat je er inmiddels twee jaar woont.

• Sophia

“Enne Sophia: even een kleine vraagje aan jou: ben je nu inmiddels wel of niet geemigreerd? Het is mij niet helemaal duidelijk omdat je ergens onder een ander topic schreef dat je bezig was en nu zeg je dat je er inmiddels twee jaar woont.”

Haha ja dat klinkt misschien verwarrend, het zit zo… ik ben hier inderdaad al twee jaar maar als “visitor”, dus ik moet ieder half jaar het land eventjes verlaten en dan wordt het weer een half jaar verlengd. Dat is gelukkig niet zo moeilijk, want we wonen maar 10 minuutjes rijden van de USA grens. En we zijn uiteraard ook een keertje naar Nederland geweest. Ik heb me ook nog niet uitgeschreven in Nederland, dus ik kon gewoon in mijn oude woonplaats mijn paspoort verlengen, wel zo makkelijk!

Nu zijn we eindelijk het “echte” proces begonnen voor mijn Permanent Residency status, je kent het wel, vingerafdrukken, medische keuring, bewijzen dat je niet getrouwd bent alleen maar om het land binnen te komen, enz enz enz. Dat doen we via een bureau want als je iets fout invult mag je weer lekker van vooraf aan beginnen (en opnieuw 2 tot 4000 dollartjes neertellen)

Hoop dat dat je vraag een beetje beantwoordt!