Nederlandse ambassade

• Bianca

In hoeverre is de Nederlandse ambassade in het land waar jullie wonen, actief?

Ik heb zelf zojuist weer een uitnodiging gekregen voor een receptie en ik merk dat “mijn” ambassade best wel actief is op het gebied van activiteiten: Sinterklaasfeest, Koninginnedagreceptie, boekenmarkt, recepties…

• Emy

Wij hadden aan de noorse ambassade gemeld dat we hier kwamen wonen.. dat vonden ze absoluut niet interessant. Ze vroegen zich af wat ze met die informatie moesten..

Ik weet dat het consulaat in Bergen wel mensen die in de buurt woont uitnodigt op koninginnedag, maar of dat een persoonlijke invitatie is of via de nederlandse vereniging dat weet ik niet.

In een aantal grote plaatsen is nl wel een Nld vereniging present met dat soort activiteiten.

• Hans

Ga er maar gerust van uit dat de meeste NL ambassades geen RUK voor je doen. Het intressert ze ook geen moer verder…dat is mijn ervaring.Het personeel dat er werkt is vaak ronduit onbeleefd…tot op het onbeschofte af. hoe verderweg van NL je bent…hoe erger (MI) dit wordt…!!

Ik kan alleen maarz eggen dat de NL ambbasades vaak heelw einig doen voor Nederlanders. heel anders dus dan de USA,Spanje of Duitsland:-) Daar kunnen gestrande toeristen zelfs post laten aankomen…!!! Moet je als Neder;lander eens proberen….BAH.

Hans.

• Bianca

In mijn arabisch land (!) is dat dus niet het geval…

Zo zie je maar dat het ook positief kan zijn om in een arabisch land te wonen.

• Joke.

Inderdaad, Emy zegt het al……..behalve je paspoort verlengt krijgen, is er verder geen contact.

Nu woon ik niet in de omgeving van Oslo en op het NL-consulaat in Trondheim zit een noor om de zaken te behartigen.

In Zuid-Afrika werd er wel wat dingen georganiseerd, maar hè, daar zaten wij 6 uur vanaf en ik hou niet van cocktail-party's.

In de tijd van de staatsgreep in een thuisland (Venda), was de NL-ambassade zoals Hans aangeeft….onbeschoft, grof, geen belangstelling, zoek het maar uit.

Je zegt dat ze bij jou wel vriendelijk zijn, enz.

Ik weet niet wat dat met de islam te maken heeft….tenzij het islamieten zijn die daar op het kantoor zitten?

Maar heel eerlijk gezegd…… ik doe ook niets voor hen.

Het zal wel aan de bemanning liggen of ze actief zijn of niet.

Maar ik neem toch aan dat een aantal funkties over de hele wereld uitgevoerd moeten worden en geregistreerd horen te staan.

Het kan er ook aan liggen of je veel geld/macht hebt of niet.

Dat het klootjes-volk niet belangrijk is.

Hoe dan ook……………..als jij er van geniet en het fijn vindt, ben ik blij voor jou. :)

Gaat het goed met de Ramadan?

Ik ben een aantal jaren solidair met een afwasser geweest in een restaurant.

Het is niet altijd even makkelijk om vol te houden.

Groetjes,

Joke.

• Bianca

ik denk dat het met de mensen te maken hebben die daar werken. Toen ik pas hier kwam wonen ontmoette ik de vrouw van een atteche (ik hoop dat ik het goed heb geschreven) en die vertelde mij dat de Nederlandse gemeenschap hier erg leuk is. Ze heeft ook al in andere landen gezeten maar dit was toch wel de leukste. Nu ben ik niet zo'n insider in de gemeenschap maar wat ik van meemaak is toch wel erg leuk. Wat ik wel jammer vind is dat er geen Nederlandse vereniging is waar je elkaar kunt ontmoeten en waar leuke aktiviteiten georganiseerd worden. Ik zit er sterk aan te denken om eens een balletje her en der op te gaan gooien. Misschien wordt het nog wel eens wat.

En leuk dat je vraagt naar de Ramadan. Ik zelf doe daar niet aan mee omdat ik geen moslim ben. Maar we gaan wel elke avond naar het huis van schoonvader waar een aantal familieleden samenkomen om gezamelijk te eten.

Het is eigenlijk ook de bedoeling om samen te koken (is wel zo gezellig) maar aangezien het een kleine keuken is en niet helemaal schoon en gefasciliteerd is naar mijn normen kook ik thuis en neem het mee. Ik zorg meestal voor de soep en zoetigheid. Zo heb ik ondertussen een echte Hollandse groentensoep met balletjes gemaakt en appeltaarten gebakken. Helaas is die appeltaart net iets te zwaar om na de maaltijd te nuttigen maar die viel wel behoorlijk in de smaak, net als de soep trouwens. Ben wel van plan om meer Hollandse gerechten te introduceren want ze zullen het weten dat er een Nederlandse in de familie is gekomen! Ga binnenkort hutspot en hachee maken…

Een voordeel is (tenminste nu nog wel: over twee a drie jaar niet meer) dat het niet meer zo warm is en nog redelijk vroeg donker is dus het is te doen.

Hubbie doet het uiteraard wel maar heeft er zelf geen moeite mee.

• Sophia

Ik heb niet veel contact gehad met de Nederlandse ambassade hier, behalve dat toen we een vraag hadden, ze 1) niet terugbelden toen we het bandje inspraken 2) niet terugmailden toen we een mailtje stuurden en 3) niet behulpzaam waren toen we ze eindelijk te pakken kregen…

Maar goed, das maar één ambassade en ik weet zeker dat er betere voorbeelden zijn!

• aisha

zeker onbeschoft is ook mijn ervaring met de ambassade van Pakistan echt heel erg