Vertrek

• Sophia

Dat ben ik wel met je eens pat, toch ben ik ook het ook met anderen eens die hem vriendelijk (of minder vriendelijk) aanraden om zich toch niet helemaal te focussen op “wegwezen”. Als ik John's berichten goed lees, zou ik in eerste instantie ook niet direct aanraden om naar het buitenland te vertrekken. Daar mag hij mee doen wat hij wil natuurlijk, maar hij stelt een eerlijke vraag en ik denk dat hij eerlijk antwoord kan verwachten….

Wat ik tussen de regels door lees is (op zijn zachtst gezegd) een onvoorbereid vertrek en daar zou ik als ik hem was toch nog een paar maanden mee wachten, of in ieder geval overdenken…

Maar dat is slechts een vriendelijk bedoeld advies en geen veroordeling of partij kiezen oid, het is gewoon mijn gezonde (het weinige dat ik heb) verstand gebruiken…

• pat

@Sophia,

daar kan ik het enkel mee eens zijn Sophia, een onvoorbereid vertrek is het slechtste wat je kan doen…het ging me enkel om de reactie die sommigen hadden over Johns´ privéleven. Geen bal mee te maken, dacht ik zo, hij vraagt in dat verband ook geen advies…

Pat

• stippel

Mmmm… Wat misschien wel nuttig is, is om te vermelden dat emigraties uit ‘vluchtgedrag’ heel vaak mislukken. Ik bedoel: jullie hebben ze toch ook om je heen gezien? De luitjes die met romantische ideeen over hun nieuwe woonplaast en een hoop ellende in NL na ‘n half jaartje compleet gaar en berooid naar ’huis' terug keerden? Of ben ik de enige?

• Sophia

Nee zeer zeker niet. Ik las ergens dat de helft van alle emigreerders binnen 7 jaar terugkeert. En ik heb ze ook ontmoet… meer dan één keer en ze denken voor altijd anders over Nederland. Niet dat het allemaal zo geweldig is daar, maar ze zien het allemaal wat genuanceerder.

En dat ze op “hangende pootjes” terugkeren ligt lang niet altijd aan henzelf hoor, soms waren de omstandigheden gewoon niet gunstig. Soms gaat het ze best goed af in het land maar kiezen ze er TOCH weer voor om terug te keren, een bewuste keus die niet op economisch oogpunt is gemaakt. Lees dit forum maar door en je ziet daar genoeg voorbeelden van.

Het allerdomste dat je kan doen (vind ik, mag je over twisten) is vertrekken naar een land waar je alleen nog maar op vakantie bent geweest. Of erger nog, NOOIT bent geweest.

Goede voorbereiding is belangrijk, ook bewuste afwegingen. Wat laat ik achter, wat krijg ik terug? Wat als het tegenvalt? Als ik geen geld heb, hoe blijf ik dan in leven? Kan ik in ieder geval weer terug naar Nederland, heb ik niet alle schepen achter me verbrand?

Je weet maar nooit… niets is veranderlijker dan de mens, zeker als het om (zulke) keuzes gaat!

Sophia

http://ikwilemigreren.info

• Bianca

Het allerdomste dat je kan doen (vind ik, mag je over twisten) is vertrekken naar een land waar je alleen nog maar op vakantie bent geweest. Of erger nog, NOOIT bent geweest

Volgens mij Sophia is juist als je op vakantie in een land bent, dat dat vaak de aanleiding kan geven om na te denken over emigratie naar dat land.

Meestal ga je meerdere keren terug om meer te zien en te kijken naar de evt mogelijkheden.

Enne: hoe vaak worden expats niet uitgezonden naar een land die zij helemaal niet kennen of nog nooit van gehoord hebben (bij wijze van spreken) of tellen die niet mee als zijn emigranten?

• Sophia

Oh ja tuurlijk dat is ook zo, zo zwart-wit bedoelde ik het niet… ik bedoelde meer de mensen die Nederland compleet beu zijn (en wie is dat niet op z'n tijd) en zeggen “Weet je wat, ik ga emigreren, dan zijn al mijn problemen voorbij.”

Je hebt helemaal gelijk hoor!

• Bianca

Ja als je zo denkt dan ben je inderdaad stom en incapabel om na te denken…

• Sophie

Maar voor deze groep is ook wat te zeggen; ze hebben het geprobeerd.

Ik geloof er ook niet zo in om te vertrekken uit onvrede. Ik hoop volgend jaar naar Canada te kunnen vertrekken, maar ik heb geen hele wilde plannen ofzo. Ok, emigreren is in de ogen van veel mensen wel wild, maar ik zeg ook wel eens: misschien ben ik met een jaar wel terug. Je weet gewoon niet hoe het loopt. Je kunt wel wegrennen voor elende, maar die elende zit toch vaak in jezelf en waar je ook heen gaat, je neemt jezelf overal mee naar toe!

• stippel

Dat is precies wat ik wilde zeggen…