Wereldschool moedertaal pakket

• Grada

Wie woont met zijn kinderen in een Engelstalig land en heeft de kinderen Nederlands leren lezen en schrijven mbv het ‘moedertaal pakket’ van de wereldschool?

In Engeland beginnen de kinderen vanaf 4 jaar op school met leren lezen. In nederland begint dat pas echt met 6 jaar. Wat nu te doen met moedertaal? Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft iemand misschien een tweedehands pakket voor groep 1 en 2? Ik zou belangstelling hebben dit over te nemen.

Hoe reageert de (Engelse) schoolleiding erop dat je thuis Nederlandse les geeft. Ondersteuning of kritiek?

Alle tips welkom!

Groetjes Grada

• mette

Hallo Grada,

Wij wonen met onze drie kids in Frankrijk. De oudste is 9 en leest en schrijft zowel Nederlands als Frans. Zij leest graag en heeft dat zichzelf aangeleerd. Het begon met wat oude boekjes en stripboeken van onszelf van vroeger en opa en oma nemen nu ook vaak nederlands leesvoer mee. Thuis zijn we altijd nederlands blijven praten, want dat wilde ze zelf ook graag. Zelf hebben we er nooit zo bij stilgestaan, er ook geen zorgen over gehad en nooit geholpen, want daar was ze te eigenwijs voor. De tweede begint nu pas te lezen, maar vooral stripboeken zijn wel zo leuk, dat ik verwacht dat ze ook wel nederlands gaat lezen. Haar niveau is erg goed, ook in het Frans. Ik vind het echt onvoorstelbaar en had het niet verwacht. Wat ik hiermee duidelijk wil maken is; onderschat de kinderen niet, geef ze leuk leesvoer en stimuleer het spelenderwijs. Vooral als men toch niet van plan is om terug te keren naar Nederland, zie ik het nut niet van de nederlandse taal, want hoeveel mensen op de wereld spreken nou eigenlijk nederlands? Wanneer het wel tijdelijk is, is lezen in het nederlands wel erg belangrijk. De rest van de leerstof leren ze ook wel in het buitenland. Dit is samengevat dus mijn ervaring.

groetjes Mette