Stap-2

• Raffie

Hallo allemaal,

wij wonen sinds 5 jaar in Noorwegen, hebben daar een reisburo opgezet en het gaat goed.

Alleen we balen vd lange winter en het onvoorspelbare slechte weer.

Ook valt de mentaliteit en instelling een beetje tegen.

Ook wij dus op zoek naar een stap-2 een ander land met beter weer en warmere en gezellige mensen.

Maar ja een advertentie dat we in de toerisme willen werken in elke land in elke plaats wordt wat veel, dus ach waarom niet eens hier een topic.

Of we ook echt gaan…hmmm tja.

Tips ?

Raffie

Vakantie-Noorwegen.nl

• Joke.

Gewoon zelf een paar weken de zon op zoeken met vriendelijke mensen, Raffie.

Bijvoorbeeld Cyprus.

Dan kan je er weer een tijdje tegen aan in dit grijze Noorwegen.

Op het moment is het in Møre og Romsdal al november-weer.

Ha det godt.

Joke.

• Raffie

Hai Joke,

Ja ik merk toch dat wij niet de enigste NL-ers zijn in Noorwegen die er zo over denken. Ik hoor soms zelfs de opmerking “De mensen zijn net als het land, koud, kil en gevoel van een rots”.

Maar of 3 weken mooi weer dit allemaal oplost.

Raffie

• Joke.

Ik weet niet hoelang je er nu zit, Raffie.

Je draaide al wel wat jaartjes mee op norsk.nl, maar of je toen ookal in Noorwegen zat?

Ik zit er nu 10 jaar, de eerste twee jaar was ronduit slecht (voor mij).

Maar de laatste paar jaren merk ik dat ik er nu bij hoor en er geen verschil meer is tussen zij en wij.

Ik vind de opmerking die jij soms hoort niet verzonnen, maar zo kunnen ze over komen.

Dat merk ik nu niet meer…….als ik geintergreerd ben, houdt dat in dat ik nu ook koud, kil en gevoel……:D

Noorwegen was voor ons stap-2.

Een thuisland in Zuid-Afrika was stap-1.

Reken je een tussenstop in NL van een jaar mee, dan was het al stap-3.

Elke stap wordt moeilijker en je raakt telkens meer ontgoocheld “ het is overal hetzelfde”.

Daar waren we de vijand, de blanke en voor de blanke waren we de “kafferhelpers” en dus ook niet welkom.

Het komt er op neer dat het binnen je huis je thuis is en je je daar prettig moet voelen, waar ter wereld het ook is.

Joke.

• Raffie

Hai Joke,

Wij wonen sinds 2002 in Noorwegen en spreken de taal vloeiend, ook zijn we lid van 2 visclubs en hebben goed kontakt met vrienden en buren.

Toch mis ik de warmte en gezelligheid van NL hier, alles moet op afspraak en als wij niets laten horen zullen “hun” ook niet bellen. Er is weinig tot geen spontaniteit.

Tevens denk ik dat er een groot verschil is tussen het platte land en de grote stad, hier zitten we dus in de grote stad Bergen.

Het samenwerken met de Noren vindt ik een ramp, het zijn net blanke jamaicanen, gaat het vandaag niet, dan morgen of volgende week. Op tijd komen kennen ze niet en afspraken houden …..hu wat is dat.

Ook merk je dat het hele land nog 20 jaar achterloopt en jij sneller wil dan hun, wij kijken vooruit en zij kijken naar het einde vd middag.

Op zich klinkt dat super en een droom, maar om daar mee te werken is zeer lastig.

En dan begin ik niet over het weer…..

Ik heb deze “zomer” wel 2x in mijn korte broek gelopen, het is 28 Augustus en het is 8 graden buiten, zomer hebben we niet gehad.

Al deze kleine dingen bij elkaar doet ons langzaam denken aan een ander land.

Daar kan ik in ieder geval normale dingen kopen, want dat eten en drinken en inkopen blijft een ramp hier.

groetjes Raffie

• Joke.

Klinkt me erg bekend in de oren allemaal. :D

Vijf jaar hier, ja , dan heb je je best wel gedaan.

Nou welk warmer land heeft je voorkeur?

• mette

Hallo Raffie,

Klinkt mij ook bekend in de oren dit verhaal; alleen we zaten een jaartje in Denemarken als werknemer om het land te leren kennen. Ook daar een koude mentaliteit en rotklimaat al was het minder extreem dan in Noorwegen. We zijn toen naar Frankrijk gegaan waar we al eerder gezeten hadden, alleen de taal is pittig. Na zo'n vijf à zeven jaar spraken we die behoorlijk genoeg om je helemaal uit te kunnen spreken. In tegenstelling tot wat er gezegd wordt over Frankrijk valt de mentaliteit: “komt het vandaag niet, dan morgen maar..” reuze mee in dit gebied. De gastvrijheid is geweldig en het klimaat ook. De beste manier om een land te leren kennen is toch wel er een poosje te gaan werken (alle seizoenen rond) of eventueel een langdurige stage, voordat er kinderen komen eventueel.

Toch is het wel zo, ook al valt het soms tegen, je bent zeker een levenservaring rijker en die neemt niemand je af.

groetjes Mette

• Raffie

Hallo allemaal,

inmiddels al aardig wat reacties en ook reacties via de mail.

een goed gevoel om te weten dat wij niet de enige zijn met dit gevoel over Scandinavie. Uiteraard is niet alles negatief in dit land, maar veel gevoelens en opvattingen blijken doch wel degelijk ook bij andere emigranten aanwezig.

Uiteraard is er in elk land wel iets, maar dat het ook “warmer” en “gemoedelijker” kan is wel een feit.

Toch fijn om zo jullie reacties te horen en te lezen, zo sta je er niet “alleen” voor.

Raffie

• Raffie

Hallo Joke,

ja welk land….

Maakt ons niet zoveel uit denk ik.

Waar er werk is in de toerisme en een wens is dan om verder te gaan in de sportvisserij natuurlijk, maar die kans is 1% denk ik.

Nu is de vraag waar men nog mensen nodig heeft en dat blijft altijd een moeilijk hangijzer.

Raffie

• Joke.

Klinkt raar, maar Hongarije schijnt in opbouw te zijn en nederlanders te trekken.