Emigreren naar de Ardennen

• Evelien

Hallo allemaal,

Wij komen al jaren meerdere keer per jaar in de belgische ardennen. En altijd hebben we dan het gevoel van thuiskomen. Nou moet ik heel eerljk zeggen dat ik me hier in nederland nooit echt thuis heb gevoeld. Dacht eerst dat het aan de woonplaats lag, toen zijn we verhuisd en daar dacht ik het ligt zeker aan dit huis, dus weer verhuisd maar het gevoel (onrust) blijft. Het is moeilijk uit te leggen. Maar als we daar zijn dan denk ik echt hier hoor ik, dit is mijn thuishaven.

We hebben het er al zo vaak over gehad en na ons laatste bezoek van 3 weken hebben we de knoop doorgehakt, we willen serieus emigreren.

We zijn gelijk volop aan het zoeken en willen eigenlijk eerst een huis huren (zitten nu ook in huur)

Ben al veel aan het zoeken, en heb ook al info opgevraagd (nog niks terug) maar kan nergens vinden wat de eissen zijn voor het huren.

Wat werk betreft is er geen probleem, ik ben zelfstandig ondernemer en kan werken vanaf iedere plek als ik maar internet heb.

De taal is ook geen probleem voor ons, we zijn zelfs al bezig de kinderen ( 5 en 2) frans te leren.

Wie heeft voor ons DE tip, en nog andere adviezen?

• Evelien

Mijn man werkt als vrachtwagenchauffeur. Is het mogelijk dat we ons wel uitschrijven in nederland maar dat hij in het begin wel voor de zelfde baas blijft werken, (hij werkt 4 dagen achter elkaar) en dan wel officieel in belgie woont?

Of moet je een belgische baas hebben?

• Elke

Er zijn geen ‘eisen’ aan het kunnen huren van een huis.

Het overgrote deel van de Belgische huurmarkt is in private handen, dus daar wil men alleen maar de zekerheid dat je je huur kan betalen. concreet: als je geen werk hebt, dan zal je weinig kans hebben om een huisbaas te vinden die je wilt verhuren. Als zelfstandige én buitenlander kunnen sommigen er ook nog moeilijk over doen (onzeker inkomen + als jij terugkeert naar Nederland, waar moeten ze dan hun geld komen halen?).

Maar ga gewoon naar verhuurkantoren (immobiliën), of kijk in de lokale krant bij de verhuuradvertenties.

Op je andere vraag kan ik niet antwoorden.

Ik vermoed dat je ook Frans spreekt? Anders zal het wat moeilijker worden in de Ardennen, vermoed ik.

• Moeder van 2 en ? 14-2-08

Dank je wel voor je antwoord, de franse taal is ons idd zeer bekend, dat is geen probleem (heb zelf een baan gehad met klanten in frankrijk, waardoor ik de hele dag Frans sprak en schreef, mijn man zijn vader is Frans, dus vandaar dat ook hij de taal erg goed kent) we zijn nu begonnen met de kinderen frans te leren, en moet zeggen ze pakken het erg snel op.

Mijn dochter zal hier groep 2 afmaken en daarna willen we die kant op gaan, mijn zoon is dan 3 dus zit og niet op school

• Pat

hoi,

werken voor een Nederlandse baas terwijl je in Belgie woont, is geen enkel probleem. Ga maar eens kijken in de grensstreek. Daar wonen ontelbare Nederlanders die ingeschreven zijn in Belgie maar in NL werken. Neem eens contact via www.belgieforum.nl en kijk daar ook eens in de zoekfunctie.

Groetjes

Pat

• Evelien

Beste Pat,

Bedankt voor je rea, ga vanavond nog uitgebreid naar de site kijken!

Groetjes Evelien

• Elke

En als je dan toch aan het surfen bent, kan je ook eens kijken op www.immoweb.be.

Ik weet niet hoe hun aanbod in de Ardennen zit, maar je kan er een idee krijgen van leuke huizen én hun prijzen.

• Evelien

Hoi Elke,

Weer bedankt voor je antwoord. Ik had idd bij hun al gekeken en had ze van de week al gemaild. Heb vandaag antwoord gekregen met meerdere site's waar je kan kijken (voor de belangstellende:

www.vlan.be

www.immospotter.be )

Er staan erg leuke huisjes (nou ja zeg maar huizen) tussen waarvan de huurprijs maar net iets hoger is dan ons huurhuis nu. Alleen wonen wij nu in een gewone rijtjeshuis met tuin en gaat het daar om huizen/ nieuwbouwvilla's en hoeve's die alleenstaand zijn met een megatuin erom heen!!!

Moet zeggen we zijn er nu zo mee bezig dat ik er bijna niet meer van slaap, steeds zien we een huis staan die binnen 2 maanden de oplevering is, maar we willen echt (ivm de school van mijn dochter) echt wachten tot volgend jaar zomer.

Ook al gaan we liever vandaag dan morgen.

Weet iemand misschien hoe het wel en wee op basisscholen is in belgie?

• Pat

hoi,

in Vlaanderen, behalve in sommige grote steden zijn de basisscholen in principe goed. In Wallonie, en dit heb ik enkel van horen zeggen, is de kwaliteit beduidend minder, maar in hoeverre ‘minder’ slecht te noemen is weet ik niet…

Je zal maar geluk hebben met een goede uitzondering of pech hebben met een slechte…

Pat

• Elke

Pat heeft gelijk. Internationale studies (o.a. het Pisa rapport) wijzen uit dat er een groot verschil in kwaliteit is tussen onderwijs in Vlaanderen en in Wallonië.

Maar: in Vlaanderen zijn er ook slechte scholen, en in Wallonië zullen er ook goede scholen zijn.

In ieder geval: het is zeker niet slechter dan in Nederland, dus ik zou me daar geen zorgen om maken.