Emigreren naar de Ardennen

• Evelien

Hallo allemaal,

Wij komen al jaren meerdere keer per jaar in de belgische ardennen. En altijd hebben we dan het gevoel van thuiskomen. Nou moet ik heel eerljk zeggen dat ik me hier in nederland nooit echt thuis heb gevoeld. Dacht eerst dat het aan de woonplaats lag, toen zijn we verhuisd en daar dacht ik het ligt zeker aan dit huis, dus weer verhuisd maar het gevoel (onrust) blijft. Het is moeilijk uit te leggen. Maar als we daar zijn dan denk ik echt hier hoor ik, dit is mijn thuishaven.

We hebben het er al zo vaak over gehad en na ons laatste bezoek van 3 weken hebben we de knoop doorgehakt, we willen serieus emigreren.

We zijn gelijk volop aan het zoeken en willen eigenlijk eerst een huis huren (zitten nu ook in huur)

Ben al veel aan het zoeken, en heb ook al info opgevraagd (nog niks terug) maar kan nergens vinden wat de eissen zijn voor het huren.

Wat werk betreft is er geen probleem, ik ben zelfstandig ondernemer en kan werken vanaf iedere plek als ik maar internet heb.

De taal is ook geen probleem voor ons, we zijn zelfs al bezig de kinderen ( 5 en 2) frans te leren.

Wie heeft voor ons DE tip, en nog andere adviezen?

• Evelien

Mijn man werkt als vrachtwagenchauffeur. Is het mogelijk dat we ons wel uitschrijven in nederland maar dat hij in het begin wel voor de zelfde baas blijft werken, (hij werkt 4 dagen achter elkaar) en dan wel officieel in belgie woont?

Of moet je een belgische baas hebben?

• Elke

Er zijn geen ‘eisen’ aan het kunnen huren van een huis.

Het overgrote deel van de Belgische huurmarkt is in private handen, dus daar wil men alleen maar de zekerheid dat je je huur kan betalen. concreet: als je geen werk hebt, dan zal je weinig kans hebben om een huisbaas te vinden die je wilt verhuren. Als zelfstandige én buitenlander kunnen sommigen er ook nog moeilijk over doen (onzeker inkomen + als jij terugkeert naar Nederland, waar moeten ze dan hun geld komen halen?).