Als eerst een introductie over mijzelf. Ik ben op het moment 24 jaar en heb recentelijk mijn studie Marketing Management Automotive afgerond. Tijdens deze studie heb ik 6 maanden in Ierland stage gelopen met veel plezier en dit “avontuur” beviel mij zo goed dat ik graag weer naar het buitenland wil en dit maal richt ik mijn vizier op Canada. Ik zou hier graag aan de slag willen gaan voor één jaar of eventueel als het mij bevalt voor nog langer.
Nu heb ik als eerste de mogelijkheid bekeken om een werkverguning / visum aan te vragen. Ik kwam erachter dat dit niet gaat lukken aangezien ik ik niet beschik over de vereiste $ 10,000 als startkapitaal, minder als 4 jaar werkervaring heb, Ik spreek geen Frans, marketing & Sales niet een functie is dat in aanmerking komt, en ik niet de zekerheid van een baan heb. Klopt het dat het dan niet voor mij mogelijk is om te kunnen werken in Canada?
Ik heb echter nog een tweede mogelijkheid. Mijn moeder is in Canada geboren en ik heb al contact gehad met de Canadese ambasade om de Canadian citizenship aan te vragen. Aangezien mijn moeder nog haar Birth certificate van saskatchewan heeft en haar Canadese nationaliteit nooit heeft opgezegt zou zij nog steeds Canadees zijn geweest tijdens mijn geboorte in 1983 en op deze manier zou ik het Canadian citizenship kunnen krijgen. Ik ben echter verder niet precies op de hoogte van de regels dus klopt het dat ik dit kan verkrijgen?
Er is wel een probleem met deze manier. Het is namelijk verboden in Nederland om een dubbele nationaliteit te hebben (Staat het Canadian Citizenship gelijk met het hebben van een nationaliteit?) maar het is mij onduidelijk hoe de Nederlandse en Canadese regering dit bekijkt. Is het namelijk zo dat ik al vanaf geboorte de Canadese nationaliteit heb gehad en dat ik er nu pas aanspraak op doe? In dit geval zou ik volgens mij een dubbele nationaliteit mogen hebben. Of is het zo dat ik bij de goedkeuring van mijn aanvraag voor het Canadian citizenship dan pas de Canadese nationaliteit krijg? In dit geval zou ik dus mijn Nederlandse nationaliteit moeten opgeven, iets wat ik liever niet wil.
Zoals je ziet is dit een nogal ingewikkelde situatie waarbij ik constant onderling tussen de Canadese ambasade en de Nederlandse immigratie dienst wordt gestuurd. Ik wil erg graag duidelijkheid krijgen en ik wil ook erg graag in Canada gaan werken ondanks mijn jonge leeftijd en geringe werkervaring, wat ik niet wil is laterna in de problemen komen vanwege onduidelijke wetgeving.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen of weet op welke manier ik aan een antwoord kan komen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer en ik hoop heel erg dat ik nu eindelijk de persoon heb gevonden die mij kan helpen.