AOW

• Emma

Mijn man en ik willen naar een land verhuizen waar geen AOW verdrag mee is gesloten. Dat betekend dus dat er daar geen AOW wordt uitgekeerd.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben of weet iemand hoe je dit kunt oplossen. We zijn van plan om onze AOW premie wel door te betalen tot ons 65e (duurt voor mijn man nog ruim 10 jaar), maar willen dus ook wel graag AOW ontvangen, omdat onze plannen ook financieel steunen op de eventuele AOW inkomsten

• mark

Je kan beter de premies storten bij een verzekeraar. Bij voortijdig overlijden krijg je immers het bedrag ( of opgebouwde waarde) terug en kapitaal wordt altijd uitgekeerd ongeacht het land waar je woont.

Bij premiestorting voor AOW krijg je de premie bij voortijdig overlijden niet terug en blijkbaar gaan jullie naar een land waar geen AOW verdrag is afgesloten. Dus premie storting voor AOW heeft geen zin.

• Yahoo Belastingparadijzen

Dag Emma, ik vind dat erg vreemd. Met erg veel landen zijn inmiddels verdragen gesloten. Er kunnen wel beperkingen zijn in bijv. de toeslagen.

Heb je bij de Sociale Verzekerings Bank geinformeerd (www.svb.nl)?

Emma schreef:

>

> Mijn man en ik willen naar een land verhuizen waar geen AOW

> verdrag mee is gesloten. Dat betekend dus dat er daar geen

> AOW wordt uitgekeerd.

> Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben of weet

> iemand hoe je dit kunt oplossen. We zijn van plan om onze AOW

> premie wel door te betalen tot ons 65e (duurt voor mijn man

> nog ruim 10 jaar), maar willen dus ook wel graag AOW

> ontvangen, omdat onze plannen ook financieel steunen op de

> eventuele AOW inkomsten

• mark

http://www.svb.nl/internet/nl/internationaal/uitkering_buiten_nederland_i/index.jsp

• Emma

Allemaal al gelezen en als ik ergens zeker van ben dan is dat van dat verdrag. Je krijgt nog een heel klein beetje. De helft, maar dan moet je allebei al 65 zijn. Anders krijgt mijn man en die is 5 jaar ouder als ik , ook al is hij 65 helemaal niets.

• paulus

Dus gewoon premie storten bij een verzekeraar:

1) Je krijgt bij overlijden de opgebouwde waarde terug ( bij AOW premie krijg je niets terug)\

2) rendement ligt hoger dan bij AOW

Je kan de premie in NL aftrekken van je inkomstenbelasting,maar dan is uitkering belast.

Of je betaalt de premie en trekt het niet af. Uitkering is onbelast.

Trouwens na 2015 is de AOW in NL ook individueel bepaald. Als je man 65 wordt, krijgt hij de individuele AOW en jij niets.

Pas als jij 65 wordt krijgen jullie de gehuwden AOW.

Kortom men spreekt s van een “AOW”gat.

• Agnes

Goedemiddag allemaal

Ik heb het bovenstaande allemaal gelezen en ik heb hierover ook een vraag,

als mijn man 65 wordt willen wij naar griekenland verhuizen,mijn man wordt in 2014 65 jaar,ik ben 12 jaar jonger,hoe zit het dan met de aow???

Alvast bedankt voor de reacties.

Agnes

• Yahoo Belastingparadijzen

Dag Agnes,

mijn tip : neem eens de moeite on in te loggen op de site van de SVB. Daar staat alles uitgelegd.

En als dat te moeilijk voor je is, bel je die club toch gewoon op.

Een vraag aan jou: wat had jij verwacht van “ de AOW”? Je geeft aan dat je twaalf jaar jonger bent dan je man. Denk je dat de nederlandse belastingbetaler je een aow-uitkering geeft als je op je 53-ste in Griekenland in de zon gaat zitten?

Sorry dat ik een beetje cynisch word.

Agnes schreef:

>

> Goedemiddag allemaal

>

> Ik heb het bovenstaande allemaal gelezen en ik heb hierover

> ook een vraag,

> als mijn man 65 wordt willen wij naar griekenland

> verhuizen,mijn man wordt in 2014 65 jaar,ik ben 12 jaar

> jonger,hoe zit het dan met de aow???

>

> Alvast bedankt voor de reacties.

>

> Agnes

• MArk

Je man krijgt E 673,- per maand ( cijfer 2007)op zijn 65-ste. Jij krijgt niets

Als jij 65 wordt krijg je E 673,- minus de 12 jaar dat je nederland verlaten hebt, dus minus 24%.( opbouw AOW is elk jaar dat je in Nederland woont vanaf je

15-de 2% per jaar. Dus als je 65 bent en je hebt 50 jaar in Nederland gewoond krijg je 100% AOW. Heb je 4 jaar in het buitenland gewoond, wordt er 8% van je volledige AOW afgetrokken.

Vanaf 2010 geldt er ook geen gehuwend toeslag meer. AOW wordt dan individueel bepaald.